امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
03/3 1395

گروه پرگار- آزمون MBTI یکی از آزمونهای شخصیت شناسی است که به تازگی جای پای خود را در بین صنایع مختلف و علوم مربوط به منابع انسانی در ایران باز کرده است. 
در این آزمون سوالاتی در اختیار مصاحبه شونده قرار می گیرد تا در پاسخ به سؤالات گزینه ای را انتخاب کنند که ویژگیها و شخصیت واقعی آنها را توصیف کند . 
نتایج حاصل از این آزمون بر اساس یک نمودار استنتاج و اشاره به تیپ شخصیتی فرد دارد . با صرف نظر از معایب و مزایای این آزمون برای انتخاب شایسته نیروی کار ، طراحان آن تعریفی برای تطابق شخصیت شاغل با شغل را از پیش آماده نموده و به مصاحبه گر امکان انتخاب فرد مناسب با شغل را ارائه می دهد . 
در این مدل بهترین تیپ شخصیتی برای مدیران فروش بیمه تیپ ‏ESTJ معرفی می گردد که این تیپ شخصیتی شامل ویژگی های زیر است :

کارکردها : برونگرا - حسی - فکری - داوری کننده 
عنوان : ناظر 
توصیف : اهل تجارت و کسب و کار 
دسته بندی : محافظین، امنیت طلب ها، سنت گرایان
ویژگیها:  در انجام کارها عالی هستند. در اجرای نقشه ها و برنامه ها قدرتمند بوده و در سازماندهی امور با در نظر  گرفتن كلیه جزئیات و در چارچوب قوانین متبحر هستند. به سرعت اقدام به پیاده سازی تصمیمات کرده و افراد و پروژه ها را برای انجام کارها سازماندهی می کنند.

آنها از اینکه مسؤولیتی داشته باشند و همه چیز را در کنترل خود داشته باشند لذت می برند. در گرفتن تصمیمات عینی خوب عمل می کنند و می دانند که چگونه کارها را انجام دهند. آنان درباره هر موضوعی عقیده ای دارند و همیشه از کلمه مناسب استفاده می کنند. 

این اشخاص، رفتاری مسؤولانه دارند، هشیار و متعهدند و نسبت به تعهدات خود از پایبندی فراوان برخوردارند. آنها دوستدار ساختار هستند، جزئیات را به خاطر می سپرند و آنها را سازماندهی می کنند. این تیپ شخصیتی برای رسیدن به موقع به برنامه هایش تلاش می کند و کارهایش را با کارایی هر چه بیشتر انجام می دهد. به جزئیات روزمره توجه کرده و بر رسیدن به نتایج در کاراترین روش ممکن تمرکز دارند. آنان مجموعه ای روشن و واضح از استانداردهای منطقی دارند که با روش معین و سیستماتیک آنها را دنبال می کنند و از سایرین هم همین توقع را دارند. 

وی علاقه شدید به تصمیم گیری دارند و تصمیم گیرندگانی بزرگ و منطقی هستند. آنان اغلب اوقات تصمیمات خود را با توجه به تجربیات گذشته شان می گیرند. این اشخاص منطقی، عینی و تحلیلگر هستند و از قدرت استدلالی فراوانی بهره مند می باشند. در واقع بعید است آنها تحت تاثیر چیزی جز منطق قرار بگیرند. بسیار واقع بین و عملگرا بوده و به حقایق بها می دهند. به امور و مسائل حقیقی و عینی بیش از نظریه ها و نقطه نظرهای نظری بها می دهند. آنان برای چیزهایی که کاربرد عملی ندارند، بهایی قائل نیستند. آنها می دانند که پیرامونشان چه اتفاقاتی می افتد، بیشتر به اینجا و اکنون توجه دارند و در لحظه حال زندگی می كنند. 
به این دلیل که این اشخاص با توجه به قوانین مشخص کار می کنند، ثابت قدم بوده و می توان روی آنها حساب کرد. آنها دوست دارند به سنتها بها دهند و به همین دلیل به نهادهای موجود، توجه شایسته دارند. هر چند در روابط خود ثابت قدمند، برای آنها زندگی احساسی و اجتماعی به اندازه سایر جنبه های زندگیشان مهم نیست و توجه زیادی به زندگی احساسی و اجتماعی خود ندارند. این اشخاص در داوری نسبت به دیگران راحت هستند و به راحتی از دیگران انتقاد می كنند. افرادی منظم بوده و از نظم و انضباط فراوانی برخوردارند. آنها اجتماعی، صریح و دوستانه هستند. شناختن آنها اغلب آسان است، زیرا آنچه را که می بینید، همان هستند.

کی از معتبرترین، مطمئن ترین و درست ترین تست خودشناسی و تست شخصیت شناسی در دنیا، تست شخصیت شناسی MBTI است. البته این تست همانند سایر تست های روانشناسی تنها یک ابزار است که در بهترین و استانداردترین حالت باید در کنار یک متخصص و مشاور مورد استفاده قرار گیرد تا بتوانید به درست ترین و معتبرترین نتیجه دست یابید.

چه کسانی تست MBTI را ایجاد کردند؟

تست شخصیتMBTI بر مبنای نتایج تحقیقات روانشناس مشهور سوئیسی، یونگ، شکل گرفت. کارل یونگ معتقد بود اگر بتوان زیربنای ذهنی، برداشت ها و نگرش های اشخاص را شناخت، می توان رفتارهای آنها را پیش بینی کرد. او در این خصوص نظریات ارزشمندی را ارائه کرد.

سال ها بعد دو دانشمند دیگر به نام های بریگز و مایرز با استفاده از نظرات و نتایج تحقیقات یونگ و انجام برخی پژوهش ها در حوزه شخصیت شناسی، تست شخصیت MBTI را طراحی کردند. آنها چهار بعد (ترجیح) شخصیتی و شانزده تیپ شخصیتی را در افراد شناسایی کردند. به عبارتی آنها همه افراد روی زمین را در 16 تیپ شخصیتی دسته بندی کردند که بر اساس تست MBTI می توان به تیپ شخصیتی آنها پی برد. ترجیحات شخصیتی، ویژگی هایی در افراد هستند که برای آنها راحت تر و بهتر بوده و انجام شان نیاز به تمرکز، صرف انرژی و زمان کمتری دارد. به عنوان مثال فردی که ترجیح برون گرایی دارد، وقتی در جمع بوده، با افراد دیگر در ارتباط و در کانون توجه است، احساس بهتری دارد و انرژی بیشتری می گیرد. در ضمن برقراری ارتباط با دیگران برای او کاری آسان، بدون زحمت و لذت بخش است. 

چهار بعد (ترجیح) شخصیتی شناخته شده توسط این دانشمندان عبارتند از :
درون گرا (I) – برون گرا (E): این بعد بر مبنای چگونگی برخورد و تعامل ما با دنیا و  اینکه انرژی مان را متوجه کجا می کنیم و از کجا انرژی می گیریم، تعریف شده است.

شمی (N)- حسی (S): اینکه اغلب به چه نوع اطلاعاتی توجه می کنیم و چگونه آنها را بدست می آوریم، این بعد را مشخص می کند.

احساسی (F)- فکری (T): بر اینکه چگونه اطلاعات خود را پردازش می کنیم و چگونه تصمیم می گیریم، دلالت دارد.

ملاحظه کننده (P)- داوری کننده(J): اینکه ما ترجیح می دهیم در شرایط سازمان یافته و با ساختار فعالیت کنیم یا استقلال بیشتری داشته باشیم، تعیین کننده این بعد است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود