امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
01/29 1397

گروه سایبان -در حالی که بانک ها در راستای حقوق شهروندی به سرعت به سامانه پاسخگویی و انتشار اطلاعات آزاد متصل شده اند، بیمه ها از آن جا مانده اند.



در راستای عمل به منشور شهروندی سامانه ای طراحی شده است که دستگاه ها موظف به پاسخ گویی به سوالات شهروندان هستند.

این سامانه اذعان دارد که شما حق دارید از هر موسسه عمومی و خصوصی ارائه دهنده خدمات عمومی (موسسات مشمول بند چ و ح و خ ماده 1 آیین نامه اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات) درخواست اطلاعات کرده و پاسخ را دریافت کنید. درخواست شما به اجرایی شدن قانون انتشار و دسترسی ازاد به اطلاعات کمک می نماید. اطلاعات درخواستی به صورت برخط در سامانه منتشر خواهد شد.


اما این سامانه که به تازگی شروع به کار کرده اطلاعات قابل تاملی را در خود ندارد چراکه هنوز شهروندان اطلاع دقیقی از کارکردهای این سامانه ندارند. به عبارت دیگر هرچقدر شهروندان به حقوق خود آشناتر باشند می توانند اطلاعات دقیق و موثر تری را از سامانه دریافت کنند و کافی است کمی سماجت به خرج بدهند .

برای استفاده از این سامانه ابتدا باید در آن ثبت نام کنید . برای این مورد، شهروندان با انتخاب گزینه «ثبت نام» از صفحه اصلی وارد بخش سه مرحله ای ثبت نام خواهند شد. بخش اول «اطلاعات شخصی» شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و تاریخ تولد است. بخش دوم «اطلاعات تماس» شامل شماره همراه، آدرس و آدرس رایانامه است. بخش سوم اطلاعات مربوط به حساب کاربری شهروندان اعم از نام کاربری (همان کد ملی شهروندان)، رمز عبور و تکرار آن است. پس از موفقیت آمیز بودن ثبت اطلاعات، یک کد فعالسازی به شماره همراه شهروند ارسال می شود که در بخش بعد باید با استفاده از آن حساب کاربری خویش را فعال نماید.دقت نمایید کد فعالسازی به شماره هایی که پیامک های تبلیغاتی آن غیر فعال شده است ارسال نمی شود، لذا قبل از اقدام به ثبت نام نسبت به فعالسازی پیامک های تبلیغاتی اقدام نمایید. شکل های زیر مراحل ثبت نام تا فعالسازی حساب کاربری شهروندان را نمایش می دهد.


پس از این ثبت نام شما می توانید پرسش های خود را برای دستگاه های مورد نظر ارسال  کنید و دستگاه نیز موظف است ظرف 10 روز به پرسش ها پاسخ دهد . در صورتی که پاسخ قانع کننده نبود می توانید دوباره درخواست را مطرح کنید و یا در نهایت شکایت خود را از این سازمان طرح کنید.

تقریبا اکثر دستگاه های وابسته به قوه مجریه به این سامانه متصل هستند و در این میان بانک ها نیز به سرعت به این سامانه متصل شده اند که نشان از توجه بانک ها به حقوق شهروندی و مشتری مداری است حتی بانک ها و موسسات خصوصی نیز در این زمینه اقدام کرده اند. بانک های آینده ،اقتصادنوین، ایران زمین،انصار، پارسیان، توسعه تعاون، تجارت، توسعه صادرات، خاورمیانه، دی، سامان، سپه، سرمایه، سینا، شهر، صادرات، صنعت و معدن، رسالت،مهر ایران، کشاورزی، گردشگری، مسکن، ملت، ملی و اعتباری های توسعه و ملل به این سامانه متصل اند.


بانک مرکزی در این سامانه بیشترین درخواست ها را دریافت کرده و بیشترین پاسخ ها را داده است .ثبت 103 پرسش از این نهاد تازه تاسیس رکوردی در این سامانه است .


از سوی دیگر از میان بیمه  تنها بیمه مرکزی ، بیمه های ایران، آسیا و دانا به حقوق شهروندی و پرسش های مردمی توجه ویژه داشته و در این سامانه عضو شده اند.

توجه به همه کانال های ارتباطی با مخاطبان یکی از اصول مشتری مداری سازمان های خدماتی است و به نظر می رسد توجه دوچندان این مراکز را می طلبد.




این سامانه به نشانی http://foia.iran.gov.ir/web/guest/home در دسترس عموم قراردارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود