امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
06/21 1392

ستون روز نهم این شماره را با صحبت های عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص آینده روشن بازار مسکن متصور و کاهش قیمت‌ مسکن در ماه های آینده آغاز می کنیم .
عباس اکبرپوردر اوایل هفته گذشته با بیان این مطلب که با روی کار آمدن دولت جدید بسیاری از تغییر و تحولات در بخش‌های اقتصادی و سیاسی کشور با آرامش همراه شود ،افزود: برای ارتباط خوب کشور با دیگر کشورها و ایجاد همکاری‌های جدید امیدواریم لذا این شرایط به بهبود بازار اقتصادی کشور کمک می‌کند.

رونمایی از فرمول جدید اجاره‌بها 
اما در فاصله کمی از آغاز فصل نقل ‌و انتقالات شرایط نامناسبی بر بازار اجاره‌بها حاکم است و قیمت‌ها بر اساس فرمول جدیدی محاسبه می‌شود که به افزایش نرخ اجاره‌بها دامن زده است.
با توجه به این‌که وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی مسکن این بخش را در سال جدید به حال خود رها کرده است، بسیاری از مالکان نیز نهایت بهره را از جای خالی این وزارتخانه می‌برند.
در این راستا موجران درخواست اجاره‌های عجیب، غریب و نجومی در مناطق 22 تهران را بدون هیچ دلیلی دارند، به‌طوری که به گفته فعالان بازار مسکن، در دو هفته اخیر نرخ اجاره‌بها حدود 25 درصد افزایش یافته است.
مصطفی قلی‌خسروی افزود: در بحث اجاره‌بها نیز 15 تا 20 درصد ارزش ملک به‌عنوان رهن یک آپارتمان در نظر گرفته می‌شد، اما در حال حاضر این فرمول تغییر کرده و مبنای تعیین میزان اجاره‌بها نیز متر شده است.

پاسخ گویی به 70 درصد نیازهای داخلی
اما نوید وزیر صنعت دولت نهم هفته گذشته با اشاره به این که رشد پیش بینی شده برای تولید سیگار و تامین بیشتر نیاز مصرف از طریق تولید داخلی درسال جاری با توجه به برنامه 5 ساله پنجم راضی کننده است و در طول سال های باقی مانده برنامه فرصت داریم تا این توازن را ایجاد کنیم و این در حالی است که 61 درصد میزان مصرف سیگار کشور از طریق تولیدات داخلی تامین می شود گفت که براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است این میزان درسال جاری به 70 درصد برسد.
غضفنری در پاسخ به پرسش نماینده ارومیه در خصوص اجرای مصوبات برنامه پنجم توسط شرکت دخانیات گفت: با تمام اینکه تلاش برای تولید بیشتر درداخل صورت می گیرد اما باید به سمت کاهش مصرف سیگار حرکت کنیم چرا که عوارض بسیاری بر روی سلامت مردم می گذارد اما به ناچار نیز باید نیاز داخل برآورده شود.

واردات بزرگترین محموله بنز با دلار 800 تومانی 
اما براساس گزارش گمرک در سال 91 بیش از 1238 دستگاه مرسدس بنز با ارزی معادل 74.8 میلیون دلار به کشور وارد شده است.
در خردادماه امسال واردات تعدادی از برندهای صاحب نام خودرو به کشور ممنوع شده است، این ممنوعیت ناشی از رانت حاصل از واردات این خودروها با ارز مرجع و مبادلاتی گرفته شده است البته آمارهای گمرک نشان می دهد در ماه های قبل از این ممنوعیت در سال 92 واردات تنها 5 دستگاه مرسدس بنز به کشور در گمرکات کشور به ثبت رسیده است و به نوعی می توان گفت قبل از اعلام ممنوعیت واردات خودروی سواری بنز به کشور متوقف شده بود.

واردات خودرو از بی ام و 179 هزار دلاری تا دوج 50 دلاری 
در اردیبهشت ماه در فهرست خودروهای وارداتی بی ام و جایگزین بنز و پورشه شده است.
در حالی که در خردادماه خبر ممنوعیت واردات برخی از برندهای معروف خودرو از جمله بنز، پورشه، مازراتی، بی ام و در رسانه ها مطرح شده است آمارهای گمرک کشور از واردات خودرو در اردیبهشت ماه نشان می دهد واردات بی ام و جای بنز و پورشه را در صدر فهرست گرانترین خودروهای وارداتی به کشور را گرفته است.
براساس آمارهای گمرک طی اردیبهشت ماه سال 92 بالغ بر 3060 دستگاه خودروی سواری با ارزشی معادل 81.6 میلیون دلار به کشور وارد شده است، در اردیبهشت ماه تنها چهار دستگاه خودروی با قیمت بالاتر از 100 هزار دلار به ثبت رسیده است که دو دستگاه آن بی ام و ، یک دستگاه مرسدس بنز و یک دستگاه وانت لندکروز را شامل می شوند.

پیشروی شاخص بورس به سمت 49 هزارواحد 
شاخص کل بورس هفته گذشته را با 133 واحد افزایش در مکان 48 هزار واحد به ایان رساندد تا به رکوردشکنی های روزهای اخیر شاخص به عنوان دماسنج بورس پایان دهد.
شاخص کل بورس نیز رکورد زد و به 48 هزار و 776 واحد رسید.شاخص کل بورس تهران در هفته جاری و در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاکنون بیش از 3 هزار واحد افزایش یافت. بدین ترتیب بازده سرمایه گذاری در بورس تهران طی 4 بالغ بر 6.8 درصد افزایش یافت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود