امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/26 1392

ما دوست داریم کالای داخلی بخریم. برای همین شنبه 12 مرداد برای خریدن یک پنکه به نمایندگی معروف تولید لوازم خانگی زنگ زدیم. شماره را از سایت این شرکت پیدا کردیم. اتفاقا در لیست کالا هایی که این شرکت تولید می کند " پنکه " در جایگاه اول قرار دارد. مدل های متفاوتی از پنکه در این لیست وجود داشت. یکی از آن ها که نیاز داشتیم را انتخاب کردیم و به فروشگاه زنگ زدیم. بار اول مشغول بود و بار دوم جوابی داده نشد. بار سوم امتحان کردیم. یک آقایی گوشی را برداشت. سلام و علیکی کردیم و در خواست را مطرح ساختیم. 
خریدار: ما یک پنکه ی مدل ... می خواهیم
فروشنده: امروز نداریم. تمام شده. فردا زنگ بزنید.
خریدار: ندارید؟ چرا ندارید؟
فروشنده: نداریم دیگه. تقاضا زیاد بوده تمام کردیم!
خریدار: فردا زنگ بزنیم دارید؟
فروشنده: معلوم نیست. زنگ بزنید معلوم می شود.
خریدار: صبح زنگ بزنیم؟
فروشنده: نه خیر ظهر زنگ بزنید!
این مکالمه ی کوتاه با یک فروشنده است. این شرکت باید فکری به حال این فروشنده ها کند. چند مسئله وجود دارد که باید حل شوند.
ما اگر به دنبال حمایت از تولید داخلی هستیم مقدماتی نیاز هست تا بشود خریدار را ترغیب کرد تا کالای ما را بخرد.
آن چه می گوییم از سر ایراد گیری و مچ گیری نیست. رو راست باشیم. تفاوت قیمت کالای داخلی با مشابه خارجی در مواردی به شدت معنا دار شده تا جایی که خرید کالای داخلی بیشتر " می ارزد ". حال اگر در بحث خودرو بخواهیم نگاه کنیم این گونه نیست چون کیفیت محصول داخلی نسبت به خارجی به میزانی است که تفاوت فاحش قیمتی برای عده ای اهمیت ندارد.
اما در بحث پنکه و بسیاری از کالاها ، این می تواند معنا دار باشد. اما شرایطی بوجود می آید که این امر به سختی محقق می شود. 
در فصل گرما نیاز به پنکه بیشتر می شود و این ضرورت است برای کارخانه ی تولید کننده که تولیدات خود را در این زمینه به میزانی افزایش دهد که پاسخ گوی نیازها باشد. نبود محصول در فروشگاه مرکزی در تهران یک ضعف اساسی است. همین مورد خریدار را به سمت خرید کالای دیگر خواهد برد. این کالا می تواند ایرانی یا خارجی باشد. به هر حال از چنگ این شرکت در می آید. یا در موردی مانند مورد ما، خریدار منصرف می شود. خریدهای بسیاری در همان لحظه ای که اراده ی خرید وجود دارد محقق می شود. با تغییر شرایط خریدار، احتمال توفق خرید وجود دارد. مثلا برای ما در روزی که به دنبال خرید پنکه بودیم مورد خاصی وجود داشت که خرید آن را توجیه کرده بود. فردای آن روز، بودجه ی خرید پنکه صرف یک خدمت پستی شد. هوشیاری تولید کننده و فروشنده در هدایت این سرمایه هاست. بارها شده در فروشگاه های محصولات داخلی فروشنده از اینکه کالای مورد نیاز شما را نداشته از این جهت ابراز خوشحالی کرده که به دلیل تقاضای بالا و کیفیت این محصول، هم اکنون موجود نیست. در حالی که در موارد زیادی این ضعف تولید و حمل و نقل است که کالا را نرسانده اند. در این زمان خریدار به دنبال کالای دیگر می رود. جالب است بدانید یک پنکه ی بی نام نشان، که به راحتی از سوی فروشنده " چینی " خطاب می شود، در نزدیکی محل کار ما با قیمتی بیش از این محصول داخلی وجود دارد و کارایی پایی تری نیز دارد. اما این برای خریدار مطرح نیست که کالای که خریداری می کند داخلی یا خارجی است. او می خواهد نیازش را برطرف کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود