امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
07/29 1392

ایران و جهان- امتناع وزير خارجه كهنه كار عربستان، شاهزاده سعود الفيصل، از سخنراني سالانه در مجمع عمومي سازمان ملل متحد براي اولين بار در طول تاريخ، پيامي ناگفته را به گوش جهانيان رساند.
به گزارش Arabian business، براي بسياري از كشورها، امتناع از ارائه يك سخنراني مدون كمي بيشتر از يك اعتراض ديپلماتيك معني مي دهد، اما براي عربستان كه هميشه سياست پنهان را به سخنراني در محضر عموم مردم ترجيح داده، اين نشان از صراحتي بي پروا داشت.
عربستان در هراس است كه رييس جمهور اوباما در آينده اجازه پيشرفت رقباي عربستان براي مثال ايران را به اين كشور ها بدهد.
شاهزاده هاي عربستاني از تماس دولت واشنگتن با حسن روحاني ترسيده اند. بدترين كابوس عربستان انجام معامله اي بزرگ ميان ايران و آمريكا است.
اگرچه امكان برقراري هر گونه ارتباط معنادار ميان آمريكا و ايران محال به نظر مي رسيد اما تماس تلفني اوباما با حسن روحاني اين تابو را شكست.
مقامات عربستاني مي ترسند كه اوباما در ازاي دريافت اجازه بازديد بازرسان از تاسيسات اتمي ايران اجازه سلطه متحدان ايران مانند لبنان، سوريه و عراق بر جهان عرب را بدهد. انجام چنين معامله اي ميان ايران و آمريكا براي جهان عرب و كشور هاي منطقه خليج فارس، به خصوص عربستان سعودي هزينه گزافي را در پي خواهد داشت.
تمايل اوباما به همكاري با محمد مرسي، رييس جمهوري از اخوان المسلمين، مقامات عربستان را خشمگين كرد. آن ها اين حزب را تهديدي مستقيم براي سلطه چند ساله خود مي بينند. با اين وجود تاكنون دولت عربستان تصميمي بر خلاف رويكرد آمريكا نگرفته است.
در ادامه براي بيش ازيك سال، مقامات عربستاني از واشنگتن خواسته اند تا با حملات مستقيم هوايي، اعمال يك منطقه پرواز ممنوع يا ارسال كمك هاي نظامي قابل توجه به شورشيان عمدتا سني به نبرد سوريه وارد شود اما حتي استفاده از سلاح هاي شيميايي بر عليه مردم بي گناه نيز باعث حمله آمريكا به سوريه نشد.
در دهه گذشته ظاهرا افزايش قدرت متحدان ايران در جهان عرب، بازي سياسي در لبنان و عراق و شورش در بحرين و يمن، مقامات عربستان را نگران كرده است.
اخيرا نيز عربستان در اقدامي جديد عضويت در شوراي امنيت سازمان ملل متحد را نپذيرفت. مقامات عربستاني دليل انجام اين كار را عصبانيت از شكست جامعه بين الملل در پايان دادن به جنگ در سوريه و پرداختن به ديگر مسائل منطقه خاورميانه عنوان كردند.
عربستان خواستار اصلاح در عملكرد شوراي امنيت شد. مقامات اين كشور از عدم حل مناقشه ميان اسرائيل و فلسطين و شكست در جلوگيري از گسترش سلاح هاي اتمي در منطقه شكايت دارند.
شوراي امنيت كه قدرت صدور مجوز اقدام نظامي، اعمال تحريم ها و حركت در راستاي حفظ و توسعه صلح را در اختيار دارد، شامل 10 عضو چرخشي است. آمريكا، چين، روسيه، فرانسه و انگلستان به عنوان عضو دائم حق وتو دارند.
تصاوير خونيني از جنگ سوريه با بيش از 100 هزار نفر كشته و ميليون هاي نفر مهاجر، هر روز در رسانه هاي خبري عربستان پخش شده و اين كشور با سلاح و پول از شورشيان حمايت مي كند.
عصبانيت عربستان وقتي بيشتر شد كه اسد از حملات نظامي به رهبري آمريكا در پاسخ به حمله شيميايي به دمشق گريخت.
در شوراي امنيت نيز بر سر راه حل پايان دادن به جنگ داخلي در سوريه تفرقه افتاده است. كشور هاي غربي به اعمال تحريم هاي شديد تر راي داده و روسيه امضاي قطعنامه را وتو مي كند.
عربستان نگران است كه تصميم آمريكا به اجتناب از حملات نظامي به سوريه نشانه رسيدن به يك مصالحه آزمايشي ميان تهران و واشنگتن باشد. انجام يك معامله بزرگ ميان دو كشور بر سر برنامه هسته اي ايران به ضرر كشور هاي عرب منطقه خليج فارس است. حذف كمك هاي نظامي آمريكا به مصر نيز براي رياض يك تهديد به شمار مي رود.
عربستان از عدم موفقيت باراك اوباما در فشار به اسرائيل براي پايان شهرك سازي در كرانه باختري و توافق بر سر تشكيل يك كشور فلسطيني اظهار نااميدي كرده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود