امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
08/7 1392

ایران و جهان - طرح‌جداسازی و بزرگ شدن وزارت صنعت،معدن وتجارت به زودی در دستور کار مجلس قرارمی‌گیرد. بسیاری از نمایندگان اصرار بر فوریت تصویب این لایحه به دلیل مشکل ادغام سازی وزارت خانه ها درسال  1390 دارند. 
به گزارش خبرنگار ایران و جهان ، محمدسلیمانی، عضوکمیسیون صنایع ومعادن در خصوص جداسازی وزارت صنعت ،معدن و تجارت گفت: این موضوع را ازچند منظر می توان مورد ارزیابی قرار داد . یکی از اهدافی که از ادغام وزارت خانه انتظار می رفت کوچک سازی دولت بود، هدفی که انصافا نمی توان 
ادعا کرد ابعاد دولت بااین اقدام کوچک شده است.
وی با اشاره به اینکه اگر ادعای کوچک سازی وجود دارد باید بااسناد و مدارک عنوان کرد،که چند نفر از این طریق از بدنه دولت جدا ویا از نظر سازمانی کدام ادارات وپست هاحذف شده وچقدر بودجه کم شده است گفت: تاکنون آثار این ادغام مورد ارزیابی قرار نگرفته و حرف های جز کلیشه ای در این زمینه مطالبی بیان نشده است . 
سلیمانی با اشاره به آثار روان سازی تصمیم گیری ها با ادغام این دو وزارت خانه افزود : دراین خصوص نیز شواهد نشانی از روان سازی و تسهیل ندارد. به گفته وی هم اکنون دربخش صنعت و بازرگانی دقیقا مشکلات قدیمی کم وبیش نیز وجود دارد.
وی رویکرد دیگری را در این زمینه مورد توجه قرار داد و با بیان این که ادغام حجم کاری فراوانی را برای مسئول این وزارت خانه فراهم آورده است، افزود: افزایش حجم کار از دیگر مسائل در این خصوص است . به عبارت دیگر از خریدگندم خارجی تا تنظیم بازار و بحث صنعت ونساجی وکارخانجات خودروسازی وصنایع سنگین و بحث اکتشاف وبهره برداری از معادن که فعالیت های تخصصی وپیچیده هستند بر عهده وزیر این وزارت خانه است. 
به گفته وی، برای مثال دربحث تجارت دولت درگیر پرو�?ه های بسیاری در زمینه کالاهای اساسی ، تولید و توزیع آن است که همگی این ها ربطی به خودروسازی و فولاد غیره ندارد، بنابراین همگی نیازمند واحدهای تخصصی است.
عضوکمیسیون صنایع ومعادن با بیان اینکه درنتیجه ادغام جز ضرر دست آورد دیگری برای کشور نداشته است، درحالی که در صورت تقسیم وظایف، عملکرد مناسب تری‌را شاهد بودیم، خاطر نشان کرد:
ادغام از زوایای گوناگون؛ برای کشورخسارت داشته‌وتوصیه ام به تمامی مدیران ودولت این است ؛لایحه رابه جهت تخصصی شدن وزارت خانه ها هرچه سریع تر ارائه دهند.
به گفته وی کوچک سازی دولت نباید کمی باشد و کاهش تعداد وزرا از 21 به 17 وزیر ، نشان از کوچک سازی نیست . در شرایط فعلی می توان با تخصصی وکوچک شدن وزارت خانه ها فعال تر وعملکرد بهتری را داشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود