امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
09/1 1392

ایران و جهان - اولین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته در حالی آغاز و به پایان رسید که شرکت کنندگان خارجی استقبال چندانی از این نمایشگاه نداشتند و این نمایشگاه فقط نام بین المللی را یدک کشید. 
به گزارش ایران و جهان، اولین نمایشگاه خشکبار که اول آذر آخرین روز برگزاری را سپری کرد، به گفته شرکت کنندگان در حد و انتظار نامش ظاهر نشد و عدم حضور شرکت کننده خارجی، نارضایتی شرکت کنندگان داخلی را موجب شد. گرچه تلاش ما برای مصاحبه با برگزار کننده این نمایشگاه نیز بی ثمر ماند. 
عنوان بین المللی برای این نمایشگاه در حالی انتخاب شد که تنها نشست تجاری با 25 تن از بازرگانان، تولید کنندگان و هیئت رئیسه اتحادیه خشکبار کشور ترکیه رأس ساعت ساعت 9 صبح روز چهارشنبه29 آبان برگزار شد و از سایر شرکت کنندگان خارجی خبری نبود. 
این در حالی است که برگزار کنندگان این نمایشگاه پیش از این از برگزاری این نمایشگاه در سطح بین المللی خبرداده بودند و شرکت زرین نگارنیوساد مجری انحصاری جذب اسپانسری تبلیغات این نمایشگاه جذب اسپانسر طلایی برای این نمایشگاه بین المللی را 40 میلیون تومان قیمت گذاری کرده بود . 
عدم حضور شرکت کنندگان خارجی در این نمایشگاه در حالی بود که محصولات خشکبار ایران به کشورهایی مانند اسپانیا،آلمان،امریکا و ... صادر می شود.
این در حالی است که صنایع غذایی ایران از پتانسیل بالایی برای صادرات برخوردار است برخی کالاهای این صنایع به لحاظ موقعیت جغرافیایی و وی�?یگی های تولید در کشور از دیرباز به عنوان برند مطرح جهانی محسوب شده که از آن جمله می توان به خشکبار، زعفران و خاویار اشاره کرد. 
بنا بر آمار اعلام شده سالیانه بیش از 150,000تن پسته، 120,000تن خرما، 152,000تن کشمش، 7,500تن مغز گردو، 5,000تن بادام درختی صادر می شود و بیش از 93 درصد زعفران دنیا توسط ایران تولید می شود. این آمار نشانگر جایگاه و نقش وی�?ه این صنعت در توسعه صادرات غیر نفتی دارد. اما در اولین نمایشگاه بین المللی این صنعت، حتی یک کشور خارجی هم شرکت نکرده است. 
گفتگوی ما با بسیاری از شرکت کنندگان در این نمایشگاه حاکی از آن بود که اطلاع رسانی مناسبی از سوی برگزار کننده صورت نگرفته است و هزینه های هنگفت حضور آنها در این نمایشگاه که با هدف آشنا کردن شرکت کنندگان خارجی با محصولاتشان صورت گرفته بود، تنها بارمالی را شامل آن ها کرده است. از سوی دیگر عدم فروش محصولات که از شرایط نمایشگاه های بین المللی است، بر نارضایتی این شرکت کنندگان افزوده شده است.
شایان ذکر است در سایت این نمایشگاه از شرکت صنایع ماشین سازی تبریز کار به عنوان حامی مالی نام برده شده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود