امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
09/30 1392

ایران و جهان - رهبر اکثریت سنای آمریکا با آغاز روندی تازه راه را برای رأی‌گیری سنا  برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران باز کرده است. این در حالی است که اوباما در تازه‌ترین نطق خود گفته است، نیازی به تحریم جدید علیه ایران نیست.
 به گزارش ایران و جهان به نقل از خبرگزاری رویترز، دستیاران و قانونگذاران آمریکا گفته‌اند، رهبر اکثریت سنای آمریکا اصل ۱۴ را برای اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران پیشنهاد کرده است؛ اصلی که به او اجازه می‌دهد از طریق کمیته سنا روند عادی برای ارائه طرح تحریم ایران به منظور رأی‌گیری در سنا را پشت سر بگذارد.

این اقدام رید راه را برای رویارویی بیش از ۲۵ سناتور جمهوری‌خواه و دمکرات که بر نظارت بر قانون جدید تحریم ایران همیاری کرده‌اند با دولت باراک اوباما و حامیانش در کنگره، از جمله رئیسان دمکرات ۱۰ کمیته سنا هموار می‌سازد.

در همین حال این طرح به دولت آمریکا یک سال فرصت می‌دهد تا راه دیپلماتیک را طی کند. حامیان طرح می‌گویند، به این ترتیب توافق موقت با تهران نیز نقض نخواهد شد.

کمیته بانکی سنا نیز در حمایت از رویکرد دولت جهت اعمال بسته ‌تحریم‌هایی که مجلس نمایندگان در ماه �?وئیه علیه ایران تصویب کرد، اقدامی به عمل نیاورد.

تیم جانسون، رئیس این کمیته یکی از ۱۰ سناتور رهبری‌کننده دمکراتی بود که در نامه‌ای از هری رید خواستند، پیش از حرکت در مسیر تصویب لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران ابتدا با آنها مشورت کند.

داین فاین‌اشتاین که کمتیه اطلاعاتی سنا را رهبری می‌کند می‌گوید، رید با رهبران کمیته مشورت نکرده است. او به رویترز گفته است، انجام این کار در این برهه از زمان اقدام مثبتی نیست. فاین‌اشتاین خاطر نشان ساخته که مذاکرات در حال پیش رفتن است. او لایحه تحریم‌های جدید را "تحریکی واضح" نامیده است.

اما حامیان این لایحه، از جمله سناتور رابرت منندز‌، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، اصرار دارند که این کار دست آمریکا را در مذاکرات قوی‌تر می‌سازد و هشداری خواهد بود برای تهران به این معنی که در صورتی که مذاکرات هسته‌ای به نتیجه نرسد این کشور با تحریم‌های گزنده‌تری روبرو خواهد شد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود