امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
12/5 1392

ایران و جهان - مسکن مهر از طرح های پرسر و صدای دولت گذشته این روزها درد سر های فراوانی را به وجود آورده است . طبق آخرین آمار رسمی دولت مجموع تسهیلات تکلیفی پرداخت شده توسط بانک های دولتی به بخش مسکن از ابتدای شروع طرح مسکن مهر تا پایان اسفند ماه سال ۹۰ بیش از ۳۲۲ هزار میلیارد ریال بوده است و تا جایی که محمدرضا باهنر نیز مسکن مهر را یکی از دلایل افزایش نقدینگی در کشور دانست و گفت که مسکن مهر باعث بدهکاری ۴۰هزار میلیارد تومانی بانک مسکن به بانک مرکزی شده است.

این در حالی است که دولت یازدهم با انتقاد شدید از دولت های گذشته در بخش افزایش نقدینگی، ارائه خط اعتباری به مسکن مهر و افزایش پایه پولی را دست کردن در جیب مردم و تورم زا اعلام کرد، آمارهای رسمی حکایت از آن دارد که نقدینگی در شش ماهه گذشته به میزان 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

مشکلات کمبود منابع به جهت مشارکت در این طح بخشی از مشکلات فعلی نظام بانکی است و همه این مصائب در حالی به اقتصاد تحمیل می شود که شهرهای جدید ساخته شده در این طرح هم به ذات با مشکلاتی مواجه اند که الودگی آب ،نبود امکانات و البته حمل و نقل بخشی از این مشکلات است . پرو�?ه های مسکن مهر در اطراف تهران قرار دارد و زیر ساخت های حمل و نقل عمومی برای ساکنین یکی از مشکلاتی است که شهروندان با این رویکرد دست و پنجه نرم می کنند .

حمل و نقل مشکل زیر ساختی در شهرک ها
تأمین زیرساخت‌های حمل‌ونقل پرو�?ه‌های مسکن مهر در شهرهای جدید از برنامه‌های اولویت‌دار شرکت عمران است که در این راستا متروی هشتگرد در صورت تأمین اعتبار پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و برنامه ساخت متروی پردیس در دست مطالعه است . همچنین در ۴ شهر جدید بهارستان، مجلسی، گلبهار و فولادشهر نیز برنامه راه‌اندازی مترو در دستور کار قرار دارد.
یکی از شهرک های جدید اطراف تهران پردیس است که ساکنین آن مجبورند برای حضور در شهر تهران روزانه عوارضی بالغ بر 3600 تومان(رفت و برگشت) بپردازند .

هرچند که عده ای پرداخت عوارض تردد در آزادراه تهران – پرديس را برای ساکنین پردیس منطقي نمی دانند اما زمزمه هایی از افزایش عوارض این آزاد راه به 2500 تومان شنیده می شود .
یکی از ساکنین شهر پردیس که دارای برچسب عوارضی برای عبور ومرور از لاین پرداخت الکترونیکی عوارض است در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید : بدون اطلاع قبلی در روز اول اسفند ماه مبلغ 2500 تومان عوارض از اعتبار برچسب تردد خودروی سواری ام برای عبور رفت و مبلغ 2500 تومان برای مبلغ برگشت کم شد و زمانی که از یکی از متصدیان باجه های عوارضی در خصوص افزایش مبلغ عوارض سوال کردم تائید شد که مبلغ افزایش یافته است .

این ساکن شهر پردیس می گوید که در روز بعد دوباره عوارض 1800 تومانی از برچسب اعتبارم کم شد و با پرسش مجدد از یکی از باجه داران عوارضی عنوان کردند که مبلغ عوارض دوباره به 1800 تومان تقلیل یافته است.
این در حالی است که برخی باجه داران عوارضی تهران – پردیس افزایش مبلغ عوارض را در روزهای آینده قطعی می دانند .
این ساکن شهر پردیس در ادامه گفت و گو با خبرنگار ما می گوید افزایش مبلغ از 1500 تومان به 1800 تومان در سال گذشته نیز حدودا در همین ایام اتفاق افتاد چراکه سفرهای نوروزی از اواخر اسفند آغاز می شود و افزایش مبلغ برای دست یابی به دریافت عوارض بیشتر نیز در همین ایام خواهد بود.

آزادراه تهران- پردیس جزو معدود مسیرهای گران بین شهری محسوب می شود که تردد در آن مشمول بیشترین عوارض است. هر چند پرداخت عوارض آزادراهی، شیوه ای رایج در کشور است و بخشی از هزینه های ساخت آزادراه ها معمولا از محل پرداخت عوارض در طول چندین سال، تامین و به پیمانکار داده می شود اما موقعیت آزادراه تهران- پردیس و ارتباطی که این مسیر بین محل سکونت جدید کم درآمدهای تهران و محل شغل روزانه شان، ایجاد کرده است، نباید در تعیین عوارض نادیده گرفته شود.

این در حالی است که ارائه کارت های تخفیف به ساکنین این شهر جدید نیز در دستور کار نیست و ساکنین شهر پردیس که فقط از حدود 20 کلیومتر آزاد راه استفاده می کنند باید این عوارض را پرداخت کنند.
به هر حال ساکنین شهر پردیس که برای عبور از آزاد راه ماهانه مبلغ 93600 تومان (26 روز در ماه)عوارض می پردازند و به نظر نمی رسد باید خود را برای افزایش مبلغ عوارض آماده کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود