امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
12/12 1392

ایران و جهان - باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا درخواست بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و «ایپک»، لابی اسرائیل در آمریکا را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران رد کرد و به دولت اسرائیل در مورد خیزش فلسطینی‌ها و تحریم و انزوا در جهان هشداری صریح داد.

اوباما در مصاحبه با خبرگزاری بلومبرگ، موضع دولت خود را در خصوص لزوم دادن امکان به پیشرفت دیپلماسی، برای پایان دادن به معضل هسته‌ای ایران و خودداری از تشدید تحریم‌ها در دوران مذاکرات، مورد تاکید قرار داد.

رییس جمهوری آمریکا دلایلی را نیز که دولت اسرائیل در مورد کاهش بخشی از تحریم‌های ایران عنوان کرده است، رد کرد و گفت: «کاهش تحریم‌ها، موجب رفتن بازرگانان مشتاق از سراسر جهان به سوی ایران نمی‌شود».

باراک اوباما تاکید کرد که هنوز ۹۵ درصد تحریم‌ها علیه ایران به قوت خود باقی است.

رییس جمهوری آمریکا در همین حال گفت، «تمامی گزینه‌ها» در مورد ایران روی میز قرار دارد. وی در این زمینه به حضور سی و پنج هزار نفر از نیروهای نظامی آمریکا در منطقه و تمرینات نظامی آن‌ها اشاره کرد.

اوباما این را نیز گفت که خود ایران هم مفهوم حضور نیروهای نظامی آمریکا در منطقه را، در حالی که گفت‌و‌گوهای اتمی برای رسیدن به پیمان نهایی اتمی ادامه دارد، درک می‌کند و آن را جدی گرفته است.

خبرگزاری بلومبرگ مصاحبه با اوباما را ساعاتی پیش از دیدار روز دوشنبه او با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل منتشر کرده است.

رییس جمهوری آمریکا در این مصاحبه همچنین گفت از نتانیاهو می‌خواهد فرصت لازم را برای مذاکرات اتمی با ایران قائل شود.

به گفته وی، «به نفع همه است که امکان داده شود که این روند طی شود تا ایران میزان عمل کردن به تعهدات خود را نشان دهد» و «اراده ایران در صحنه عمل، محک زده شود».

اوباما در این مصاحبه درخواست اکید نتانیاهو برای قطع کامل غنی سازی اورانیوم ایران را مورد بی‌اعتنایی قرار داده است.


اوباما: «از دست دادن فرصت صلح، اسرائیل را منزوی خواهد کرد»

باراک اوباما در مصاحبه خود با خبرگزاری بلومبرگ، همچنین به دولت اسرائیل هشدار داد که اگر بگذارد فرصت کنونی برای صلح نهایی با فلسطینی‌ها از دست برود، در دنیا منزوی خواهد شد.

اوباما گفت در صورت شکست مذاکرات، نظر به عواقب بین‌المللی چنین امری، توان آمریکا برای محافظت از اسرائیل و حمایت از این کشور در برابر تلاش‌های جهانی برای انزوای اسرائیل، محدود خواهد شد.

برخی ناظران می‌گویند اشاره اوباما، می‌تواند نوعی تهدید تلویحی نسبت به احتمال تحریم اسرائیل از سوی جامعه جهانی، بوی�?ه در میان کشورهای اروپایی طرفدار فلسطینی‌ها، باشد.

رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی را در رسیدن به صلح نهایی با اسرائیل، «صادق» یافته است.

باراک اوباما همچنین به دولت نتانیاهو نسبت به خیزش دوباره‌ای از سوی فلسطینی‌ها هشدار تلویحی داد.

اوباما به جفری گلدبرگ روزنامه نگار مشهور آمریکایی که این مصاحبه را انجام داده است، گفت از نتانیاهو می‌خواهد به این پرسش پاسخ دهد که آیا می‌خواهد برای همیشه کرانه باختری را در اشغال خود داشته باشد؟

سخنان صریح اوباما در مورد روند صلح و لزوم پیمودن مسیر مذاکرات در برابر ایران، در حالی بیان شده است که نتانیاهو روز یکشنبه دقایقی پیش از آغاز پرواز از کشورش و نیز بلافاصله پس از ورود به آمریکا، گفت که «فشار را تحمل نخواهد کرد» چرا که «در گذشته نیز آموخته است که تحت فشار هیچ عاملی، اصول خود را تغییر نمی‌دهد و بر سر دیدگاه‌هایش پافشاری می‌کند».

نتانیاهو در پنج سال گذشته مناسبات نزدیکی با اوباما نداشته است و اکثر دیدارهای آن دو با تنش همراه بوده است.

برخی ناظران می‌گویند که دیدار روز دوشنبه کاخ سفید نیز از پتانسیل تنش میان دو رهبر برخوردار است بوی�?ه آنکه اوباما ترجیح داده است، سخنان خود را حتی پیش از این دیدار، علنی با افکار عمومی آمریکا و جهان، در میان بگذارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود