امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/31 1393

ایران و جهان – یک وکیل در خصوص حق دریافت خسارت به هنگام تاخیر هواپیما توضیحاتی را ارائه کرده است .

به گزارش ایران و جهان ،«استفان اریکسون» وکیل سوئدی گفت که شرکتهای هواپیمایی سالهاست که به شیوه های مختلف از پرداخت خسارتی که مسافر قانونا حق دریافت آن را داراست سر باز زده اند. 
وی بیان داشت که از کل مبلغ خسارتی که مسافران در اتحادیه اروپا حق دریافت آن را دارند، که یک رقم چند میلیاردی است، تنها کمتر از ۲ درصد به مسافران پرداخت می شود و تنها در سوئد بیش از ۳۰۰.۰۰۰ مسافر در سال حق دریافت خسارت را دارا هستند، اما تنها ۲ درصد از آنها خسارت خود را دریافت می کنند. 
وی همچنین گفت که مسافران همه پروازهایی که از اتحادیه اروپا به سمت ایران بلند می شوند نیز در صورت بروز تاخیر حق دریافت ۶۰۰ یورو (حدود ۶۰۰۰ کرون) خسارت برای هر مسافر را دارا هستند و هیچ فرقی نمی کند که پرواز با چه شرکت هواپیمایی انجام شده باشد.

این وکیل در پاسخ به این پرسش که حداقل زمان تاخیر یک پرواز باید تا چه انداره ای باشد که مسافر حق دریافت خسارت تاخیر را پیدا کند؟می گوید :در موقع نشستن هواپیما در مقصد باید حداقل ۳ ساعت دیر رسیده باشید تا بتوانید حق دریافت خسارت را دارا باشید. برای مثال چنانچه در زمان شروع پرواز با ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه تاخیر حرکت کرده اما هواپیمای شرکت هواپیمایی موفق شود بطوری پرواز کند که در زمان نشستن در مقصد ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه تاخیر داشته باشید حق دریافت خسارت تاخیر را نخواهید داشت.

استفان اریکسون در پاسخ به پرسش دیگر این پایگاه خبری در این خصوص که با توجه به مسافت مابین استکهلم، گوتنبرگ و کپنهاک تا تهران ، مبلغ خسارتی که مسافر در صورت تاخیر پرواز حق دریافت آن را دارد چقدر است نیز پاسخ می دهد: مسافت مابین فرودگاه بین المللی آرلاندا (ای آر ان) در استکهلم با فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در تهران (آی کی ای) ۳۶۰۳ کیلومتر است. مسافت مابین فرودگاه بین المللی لندوتر (جی او تی) در گوتنبرگ با فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)در تهران (آی کی ای) ۳۷۸۳ کیلومتر است. به این ترتیب از آنجایی که پرواز از اتحادیه اروپا آغاز شده و مسافت آن بیش از ۳۵۰۰ کیلومتر است مبلغ خسارت برای هر مسافر دارای بلیط ۶۰۰ یورو (حدود ۶۰۰۰ کرون سوئد / استکهلمیان) است.

وی همچنین به این پرسش که برخی افراد با شرکتهای هواپیمایی غیر اروپایی مانند ترکیش ایر لاینز، هواپیمایی امارات، هواپیمایی قطر، ایران ایر و یا آیروفلوت روسیه به ایران پرواز می کنند. آیا حق دریافت خسارت ۶۰۰ یورویی به هنگام تاخیر حتی در صورت پرواز با شرکتهای هواپیمایی غیر اروپایی هم وجود دارد؟ نیز پاسخ می دهد: بر اساس دستور شماره ۲۰۰۴/۲۶۱ اتحادیه اروپا که حقوق مسافر جهت دریافت خسارت را مشخص می کند حق دریافت خسارت شامل همه پروازهای خروجی که از فرودگاه های کشورهای اتحادیه اروپا به انضمام ایسلند، نرو�? و سوئیس بلند می شوند ، می شود.

اما در مورد پروازهای ورودی به فرودگاه های اتحادیه اروپا، حق دریافت خسارت در صورتی است که با یک شرکت هواپیمایی اروپایی مسافرت کنید. برای مثال: اگر با هواپیمایی اس آ اس یا یک شرکت هواپیمایی دیگر اروپایی پرواز رفت و برگشت به ایران داشته باشید می توانید هم در پرواز خروجی و هم در پرواز ورودی در صورت تاخیر برای هر پرواز ۶۰۰ یورو خسارت بگیرید. اما اگر برای مثال با شرکت هواپیمایی ترکیش ایر لاینز، هواپیمایی امارات، هواپیمایی قطر، ایران ایر و یا آیروفلوت به ایران پرواز رفت و برگشت داشته باشید تنها در پرواز از اتحادیه اروپا به سمت ایران در صورت تاخیر دارای حق خسارت خواهید بود نه در پرواز از ایران به سمت اتحادیه اروپا.

اریکسون به پرسش دیگر پایگاه خبری استکهلمین در خصوص اینکه برای تسلیم یک درخواست خسارت تاخیر باید دارای چه مدارکی بود و تا چه مدت پس از انجام پرواز می توان تقاضای آن را تسلیم کرد،اظهار کرد:یک مسافر باید بتواند نشان دهد که دارای یک صندلی در پروازی که بابت تاخیر آن تقاضای خسارت می کند بوده است. مسافر همچنین می بایست در زمان مقرری که شرکت هواپیمایی معین کرده و یا حداقل ۴۵ دقیقه قبل از زمان پرواز به قسمت چک این مراجعه کرده باشد. امکان تسلیم تقاضای دریافت خسارت تا ۱۰ سال پس از انجام پرواز وجود دارد.

وی در پایان اضافه می کند: از کل مبلغ خسارتی که مسافران در اتحادیه اروپا حق دریافت آن را دارند، که یک رقم چند میلیاردی است، تنها کمتر از ۲ درصد به مسافران پرداخت می شود. تنها در سوئد بیش از ۳۰۰.۰۰۰ مسافر در سال حق دریافت خسارت را دارا هستند، اما تنها ۲ درصد از آنها خسارت خود را دریافت می کنند.




این در حالی است که قوانین اتحادیه اروپا در زمینه پرداخت خسارت توسط شرکتهای هواپیمایی به مسافرانی که پروازشان دچار تاخیر شده است بسیار شفاف است.

بر اساس این قوانین چنانچه پرواز یک هواپیما با حداقل سه ساعت تاخیر روبرو شود شرکت هواپیمایی تحت شرایطی موظف به پرداخت خسارت به مسافر خواهد بود. خسارت می بایست حداکثر تا ۷ روز پس از وقوع تاخیر به مسافر پرداخت شود. مسافر همچنین این حق را دارد که علاوه بر دریافت خسارت تاخیر, خود تصمیم بگیرد که آیا مایل است بلیط جدیدی جهت پرواز دیگری به همان مقصد دیگردریافت کند و یا اینکه پول بلیط خود را پس بگیرد که آن نیز میبایست نقدا به وی پرداخت شود. چنانچه مسافر بلیط جدیدی جهت پرواز دیگری را انتخاب کند شرکت هواپیمایی موظف است در صورت نیاز غذا، نوشیدنی و امکانات هتل، تلفن و نیز ایاب و ذهاب از فرودگاه به هتل را در اختیار مسافر قرار دهد.




مبلغ خسارت تاخیر هواپیما با توجه به مسافت پرواز متغیر است و همیشه به یورو محاسبه می شود:




برای پروازهای با مسافت کوتاهتر از ۱۵۰۰ کیلومتر: ۲۵۰ یورو (حدود ۲۲۵۰ کرون)

برای پروازهای با مسافت از ۱۵۰۰ تا ۳۵۰۰ کیلومتر: ۴۰۰ یورو (حدود ۳۶۰۰ کرون)

و برای پروازهای با مسافت از ۳۵۰۰ کیلومتر به بالا: ۶۰۰ یورو (حدود ۵۴۰۰ کرون)




شرکتهای هواپیمایی تنها زمانی قادر خواهند بود که از مسئولیت پرداخت خسارت به مسافر شانه خالی نمایند که بتوانند ثابت نمایند که تاخیر بواسطه "بروز وضعیتی غیر عادی" بوجود آمده است. 

در یک رای صادر شده از سوی دادگاه اروپا صراحتا آمده است که "تعمیر نقص فنی هواپیما" که در اکثر موارد علت تاخیر بشمار می رود از موارد "بروز وضعیت غیر عادی" بشمار نمی رود و به این ترتیب مسافر حق دریافت خسارت در صورت بروز تاخیر به این واسطه را دارد.

اما با وجود این قوانین شفاف، شرکتهای هواپیمایی در اکثر موارد از پرداخت خسارت به مسافرانی که پروازشان دچار تاخیر شده است سر باز می زنند و اکثر مسافران نیز بواسطه هزینه و نیز دردسرهای آشکار کشیدن موضوع به دادگاه از حق قانونی خود صرف نظر می کنند. وضعیتی که شرکتهای هواپیمایی تاکنون با سوئ استفاده از آن از پرداخت میلیونها یورو خسارت به مسافران شانه خالی کرده اند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود