امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/2 1393

ایران و جهان – از موسسه غیر مجاز 35 میلیارد تومان مالیات 5 سال گذشته اش را دریافت کردیم .

به گزارش خبرنگار ایران و جهان علی عسکری،رئیس سازمان امور مالیاتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما در خصوص نامه رئیس کل بانک مرکزی به وزارت امور اقتصادی و دارایی در خصوص مالیات بانک ها و حل مشکلات در این زمینه با بیان اینکه بانک ها یکی از مراکز شفاف در این زمینه هستند عنوان کرد که خوشبختانه در نظام مالیاتی شفاف ترین مراودات را با بانک های خصوصی و دولتی داریم چراکه بانک ها بنگاه هایی نظام مند هستند .
وی با بیان اینکه مطالبات مشکوک الوصول یکی از مشکلات بانک ها با سازمان امور مالیاتی است که احتمالا در نامه رئیس کل بانک مرکزی به آن اشار شد است گفت که سازمان امور مالیاتی از مطالبات مشکوک الوصول بانک ها مالیات دریافت می کند.

عسکری با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی مطالبات مشکوک الوصول را تا زمانی که به سرفصل مطالبات سوخت شده منتقل نشود به عنوان درآمد شناسایی می کند افزود که در این سرفصل هنوز قرارداد ساری و جاری است بنابراین در سرفصل سرمایه گذاری نگه داری می شد و از آنها مالیات دریافت می شود.

عسکری با بیان اینکه برای افزایش سرمایه از بانک ها مالیات دریافت نمی شود و فقط تمبر باطل می شود افزود که برای افزایش سرمایه حق تمبر دریافت می شود مشروط بر اینکه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها نباشد .

رئیس سازمان امور مالیاتی به بحث موسسات غیر مجاز در خصوص اخذ مالیات نیز اشاره کرد و تصریح کرد که موسسات غیر مجاز معضل نظام پولی هستند و به دلیل اینکه از بانک مرکزی مجوز ندارند از معافیت ها و تخفیف ها محروم هستند اما مالیات خود را به سازمان می پردازند .

وی با بیان اینکه این موسسات از نظام پولی تمکین نمی کنند اما از نظام مالیاتی تمکین دارند و سازمان امور مالیاتی بخشی از هزینه های این گروه را نمی پذیرد تصریح کرد که به طور مثال یکی از این موسسات به تازگی مالیات 5 ساله خود را که مبلغ 35 میلیارد تومان بود به تازگی پرداخت کرده است.

این مقام آگاه به اصلاحات جدید قانون مالیاتی تحت عنوان مالیات عایدی از مسکن که در بسته جدید دولت مورد اشاره قرار گرفته است توضیحاتی ارائه کرد و خاطر نشان کرد که بر این اساس خانه هایی که در سال های گذشته خریداری شده و امروز قیمت آن چند برابر شده و به اصطلاح دست اول نیست مشمول این مالیات هستند . به گفته وی مالیات بر عایدی سرمایه مشمول انتقال قهری مانند ارث نمی شود و مربوط به املاکی است که تولید و عرضه شده و مابه التفاوت ارزش ملک خریداری شده با قیمت روز منهای تورم روز مشمول مالیات می شود که از 3 درصد تا 28 درصد متغیر است.


عسکری همچنین به معافیت مالیاتی بازارگردانان در بورس در بسته جدید دولت به عنوان یکی از معافیت های مالیاتی اشاره کرد .

وی در ادامه با بیان اینکه تحولات اساسی در نظام مالیاتی پیش رو است عنوان کرد: وجود اصلاحات اساسی در قانون ،ایجاد زیر ساخت ها ،اصلاح ساختار نظام مالیاتی با اقتضائات جدید صورت گرفته است .
رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه اصلاحات نظام مالیاتی از سال گذشته آغاز شده و در5 ماه اول سال در کمسیون اقتصادی مجلس به صورت اثر بخش دنبال می شود، افزود : 8 بنده باقی مانده از 64 بند اصلاحات این قانون که در کمیسیون اقتصاد به جمع بندی رسیده در صحن مجلس امروز مورد بررسی قرار می گیرد .

عسکری در خصوص جزئیات این بندها گفت : تعیین مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان پایه مالیاتی جدید،جمع بندی شد. همچنین معافیت ها و مشوق های تولید و سرمایه گذاری از دیگر موارد مطرح در این اصلاحات است . به گفته وی دو مشوق، تعطیلی مالیاتی و مشوق جدید اعتبار سرمایه گذاری تا معادل سرمایه ثبت شده از درآمد مشمول مالیات از جمله معافیت های جدید است .
رئیس سازمان امور مالیاتی به تسری مشوق ها به حوزه برخی فعالیت ها مانند حمل و نقل ،گردشگری و هتلداری اشاره کرد و افزود :همچنین در این لایحه در مورد مشوق مالیاتی صادرات کالاهای غیر نفتی،کشاورزی اصلاحاتی صورت گرفته و برای خام فروشی محدودیت هایی اعمال شده و در لایحه در کمیسیون انجام شده است .

وی با بیان اینکه تدوین پیش نویس اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در سازمان تمام شد و درکارگروه اصلاح پیش نویس نیز به اتمام رسیده است گفت که به زودی این لایحه تقدیم مجلس می شود.

عسکری با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی در پنج ماهه اول سال به 23 هزار میلیارد تومان رسیده است خاطر نشان کرد که نسبت به بودجه مصوب در 5 ماهه بیش از 93 درصد درآمدها تحقق یافته است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود