امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
09/9 1393

ایران و جهان - دیدار وزیر اقتصاد ایران با وزیر توسعه اقتصادی روسیه وزیر امور اقتصادی و دارایی کشورمان و وزیر توسعه اقتصادی روسیه با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. 

به گزارش ایران و جهان، علی طیب نیا در جریان دیدار با الکساندر اولیوکایف که در محل وزارت قتصاد برگزار شد، طی سخنانی بر اراده جمهوری اسلامی برای توسعه بیش از پیش روابط دو کشور تاکید کرد.

وی با اشاره به مذاکرات سازنده سران ایران و روسیه برای گسترش روابط اقتصادی دو کشور همسایه، اظهار داشت: قرار داشتن دو کشور ایران و روسیه تحت تحریم های یکجانبه غرب، زمینه بسیار مناسبی را برای برآورده کردن نیازهای مشترک دو کشور از طریق مبادلات تجاری و سرمایه گذاری مشترک فراهم آورده است.

این گزارش حاکی است، الکساندر اولیوکایف نیز طی سخنانی در این دیدار، با تاکید بر این نکته که قطعا پتانسیل همکاری های دو کشور بیشتر از وضعیت فعلی است، اظهار داشت: در همین راستا و به منظور رفع موانع سر راه تجارت دو کشور تلاش می کنیم از امکانات لجستیک حمل و نقل دریایی، هوایی، راه آهن و ترانزیت از طریق آذربایجان برای تسهیل تجارت فیمابین استفاده کنیم.

وزیر توسعه اقتصادی روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به منظور رفع نیازهای مبادلاتی و صنعتی دو کشور، لازم است طرح های بزرگی تعریف کنیم که محصول مشترک آن رافع نیازهای دو کشور بوده و مازاد آن به کشورهای ثالث صادر شود.

طیب نیا پس از خاتمه جلسه و در گفت و گو با خبرنگاران، سفر وزیر توسعه اقتصادی روسیه به ایران را در راستای عملی کردن توافقات سران دو کشور برای توسعه روابط پیش گفته عنوان کرد و گفت: در گفت و گو با "اولیوکایف" در خصوص برخی از مشکلات و موانع موجود بر سر راه توسعه روابط ایران و روسیه بررسی و قرار شد، موافقتنامه گسترش همکاری های گمرکی و موافقتنامه مربوط به سرمایه گذاری خارجی بین دو کشور هر چه سریع تر نهایی شده و به امضا برسد. 

وی افزود: همچنین توافق شد، به منظور تسهیل و افزایش صادرات مواد غذایی و محصولات کشاورزی و سایر اقلام مورد نیاز روسیه، این کشور، یک سری اصلاحات را در تعرفه های تجاری خودش اعمال کند. 
طیب نیا تصریح کرد: در مجموع در این دیدار، توافقات خوبی بین دو کشور صورت گرفت، از جمله قرار شد، یک کمیته مشترک سرمایه گذاری به منظور افزایش چندین برابری حجم سرمایه گذاری بین دو کشور تشکیل شود.
 وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه سطح مبادلات دو کشور خیلی محدود بوده و متناسب روابط سیاسی دو کشور نیست، حجم این مبادلات را حدود یک میلیارد دلار در سال ذکر کرد که به گفته وی به سادگی و ظرف یک مدت کوتاه می تواند به طور چشم گیری افزایش یابد.

وزیر توسعه و اقتصاد روسیه تاکید داشت که سطح سرمایه گذاری های دو کشور می تواند به بیش از 10 برابر افزایش یابد. 
وی افزود: امیدواریم با پی گیری موضوع و رفع مشکلات و موانع روابط تجاری و سرمایه گذاری دو کشور، بتواند به جایگاه واقعی خودش نزدیک شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود