امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
01/5 1394

ایران و جهان - گزارش عملکرد بودجه سال 1393 در نخستین جلسه هیات وزیران در سال جاری به هیات وزیران ارایه و بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب نیز تاکید شد. رییس جمهوری هم از ابراز همدردی مردم و مسولان تشکر کرد.

به گزارش ایران و جهان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر روحانی روز چهارشنبه در نخستین جلسه هیات دولت در سال جدید، با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "دولت و ملت، هم‌دلی و هم‌زبانی" ، همگان را به تلاش در مسیر تحقق عینی خواست رهبر معظم انقلاب فرا خواند و تصریح کرد:این شعار نباید تنها روی کاغذها و تابلوها بماند بلکه باید بر دل های ما حاکم شود و همه تلاش ها برای تحقق عینی آن متمرکز شود.

رییس جمهوری تصریح کرد: ما می خواهیم در سراسر کشور اول همدلی بوجود بیاید که البته ساده نیست و باید همه تلاش کنیم و وقتی اهداف، آرمانها و مقصد همگان، منافع ملی، آرمانها، ارزشها، پیشرفت، معنویت، اسلام، اخلاق و رونق اقتصادی شد، به طور طبیعی همدلی ایجاد می شود و بعد همزبانی هم می آید.
دکتر روحانی ، نقد دلسوزانه را نیز نوعی حمایت دانست و اظهارداشت: کسی که برای اصلاح و بهتر شدن امور نقد می کند، نوعی حمایت و تقویت است و باید نصیحت با دلسوزی و برای تقویت امور باشد چرا که بدون اینها نصحیت و نقد معنا ندارد.

رییس جمهوری با مرور گذرای سال ۹۳ گفت: در سال گذشته تحریمها ادامه یافت، بهای نفت سیر نزولی خود را ادامه داد و منطقه نیز شاهد ناامنی بود اما با وجود این مشکلات، آمارها در کشور دلگرم کننده است. بودجه جاری کشور رشد ۲۰ درصدی و بودجه عمرانی نیز رشد ۳۴ درصدی داشته که معنای آن این است که کارگزاران و خادمان مردم برای عبور از مشکلات، تلاش فوق العاده ای کردند و نتیجه این تلاش ها که با پشتوانه مستحکم مردم و حضور کارآفرینان در صحنه انجام گرفت، آرامش نسبی بویژه در اقتصاد بود.

دکتر روحانی با مقایسه تورم سالیانه ۱۴ و ۸ و تورم نقطه به نقطه ۱۴ و ۲ و تورم ۶ دهم درصدی اسفندماه با تورم ۳۴ و ۷ درصدی سال ۹۲ افزود: این ارقام قابل قبول است و نشان همدلی ، همزبانی ، همفکری و همکاری در کشور است و امسال این روند با تاکید مقام معظم رهبری بهتر نیز خواهد شد.

رییس جمهوری، سال جدید را سال رونق تولید معرفی کرد و گفت: همه باید تلاش کنیم که شاهد یک رونق در بخش تولید باشیم و بتوانیم در کنار تولید، برای جوانان اشتغال ایجاد کنیم. بحث رونق تولید، اشتغال و صادرات غیر نفتی، سه محور اصلی در موضوع اقتصاد است که امسال باید با جدیت بیشتری دنبال شوند.

دکتر روحانی همچنین در عرصه سیاسی به موضوع انتخابات مجلس و خبرگان رهبری در سال جاری اشاره کرد و تصریح نمود: هم باید با همدلی و همزبانی، شاهد برگزاری انتخابات بسیار خوبی برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باشیم انتخاباتی با حضور و مشارکت گسترده مردم و همه جناح های سیاسی که قانون اساسی را قبول دارند؛ انتخاباتی که موجب مباهات و فخر ما در سراسر دنیا شود.
رییس جمهوری همچنین به کاهش آمار تصادفات جاده ای اشاره کرد و گفت: از این کاهش آمار تصادفات خوشحالیم اما باز هم باید مراعات بیشتری کنیم و مردم با نشاط کامل به سر کار و فعالیت خود برگردند و همدلی و همزبانی را فقط در صحنه سیاست نبینیم بلکه این همدلی باید بین اقوام، خانواده ها و مخصوصا در استحکام بنیان خانواده ها دیده شود.

دکتر روحانی همچنین با تاکید بر اینکه دولت در سال جاری نیز به تلاش هایش در عرصه های سلامت و بیمه و کمک به نیازمندان ادامه می دهد ، گفت: باید سال ۹۴ را با نشاط، تلاش، همدلی و همزبانی بیشتر برای رونق اقتصادی و بهبود زندگی مادی و معنوی مردم آغاز کنیم.


در ادامه جلسه، وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور گزارشی از عملکرد بودجه سال ۱۳۹۳ به هیات وزیران ارایه دادند. 
براساس این گزارش، کل پرداخت های جاری در سال ۱۳۹۳ با ۲۰ درصد رشد و اعتبارات عمرانی با ۳۴ درصد رشد نسبت به سال ۱۳۹۲ همراه بوده است.
رشد درآمدهای مالیاتی با ۴۰ درصد، گمرک ۶۵ درصد و سود سهام ۹۴ درصد افزایش نسبت به سال ۱۳۹۲ گزارش شد. در این گزارش همچنین میزان تورم سال، نقطه به نقطه و اسفند ماه سال ۱۳۹۳ به ترتیب 14.8 ، 14.2و 0.6 درصد عنوان شد.

رییس جمهور از تلاشهای وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قدردانی نمود.
همچنین وزارت نیرو گزارشی از میزان بارندگی ها و مقایسه آن با سال گذشته و متوسط سال های قبل ارایه داد که براساس این گزارش، میزان بارندگی در برخی مناطق کشور با کاهش شدید نسبت به سال قبل و در برخی مناطق مانند استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان با افزایش مواجه بوده است و بر لزوم صرفه جویی در مصرف آب تأکید شد.
در ادامه، تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی پس از بحث و بررسی، به تصویب هیات وزیران رسید.
دولت اصلاحات وارد شده به ضمایم کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها ۱۹۷۳ (مارپل ۸/۷/۱۹۷۳) موضوع قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پروتکل ۱۹۷۸ مربوط به کنوانسیون بین المللی جلوگیری از آلودگی دریا ناشی از کشتی ها ۱۹۷۳ (مارپل ۷۸/۱۹۷۳، مصوب ۱۳۸۰ و الحاقات و اصلاحات بعدی آن را به تصویب رساند.

لایحه معاهده میان جمهوری اسلامی ایران و ژاپن در زمینه انتقال محکومین به حبس، از دیگر مصوبات جلسه روز چهارشنبه هیات دولت بود.
هیات وزیران به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اجازه داد نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا (پاراف) و امضای موقت موافقتنامه همکاری دو جانبه برای استرداد، جلو گیری از ورود، صدور و انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی – تاریخی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه ظرف مدت سه سال از تاریخ ابلاغ این تصویب‏نامه، اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری نماید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود