امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
01/21 1394

ایران و جهان - طلا در بازار جهانی با تقویت دورنمای افزایش نرخ‌های بهره آمریکا که تقاضا برای این فلز ارزشمند را محدود کرد به کمترین قیمت در یک هفته گذشته رسید و به سوی نخستین کاهش هفتگی در یک ماه گذشته پیش می‌رود. 

به گزارش ایران و جهان ،هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات جمعه بازار سنگاپور 0.3 درصد کاهش یافت و به 1191 دلار رسید و تا ساعت 12 ظهر به وقت محلی 1196 دلار معامله شد. 

در بازار نیویورک هر اونس طلا برای تحویل در ژوئن پس از کاهش در سه روز گذشته، 0.2 درصد افزایش یافت و به 1195 دلار رسید. . شمش طلا با خلوص 99.99 درصد در بازار بورس طلای شانگهای با 0.1 درصد افزایش، 238.75 یوان در هر گرم (1198 دلار در هر اونس) معامله شد. 

قیمت طلا از روز دوشنبه تاکنون 0.9 درصد کاهش نشان می‌دهد که نخستین کاهش هفتگی از 13 مارس است. طلا در بازار شانگهای به سوی دومین کاهش هفتگی پیش می‌رود. 

انتشار گزارش نشست ماه مارس سیاستگذاران بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه نشان داد مقامات متعدد این بانک خواستار افزایش نرخ‌های بهره در ژوئن هستند در حالیکه سایرین برای افزایش در اواخر امسال پیشنهاد می‌دهند. 

افزایش نرخ‌های بهره هزینه نگهداری دارایی‌های بدون بازده مانند طلا را افزایش می‌دهد و به جذابیت سرمایه گذاری این فلز زرد لطمه می‌زند و از سوی دیگر از ارزش دلار پشتیبانی می‌کند. شاخص دلار بلومبرگ به سوی نخستین رشد هفتگی در چهار هفته گذشته پیش می‌رود. 

این شاخص که ارز آمریکا را در برابر 10 ارز بزرگ دنبال می‌کند، در هفته جاری 1.5 درصد رشد کرده و از ابتدای سال تاکنون 6.1 درصد صعود داشته در حالیکه طلا طی همین مدت تنها یک درصد رشد قیمت داشته است. 

به گفته تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند، طلا به دلیل قوی‌تر شدن ارزش دلار تحت فشار قرار گرفته و قیمت این فلز ارزشمند با ادامه عملکرد اقتصادی مثبت آمریکا همچنان ضعیف خواهد ماند. 

سرمایه گذاران به دقت آمار اقتصادی آمریکا از جمله آمار اشتغال را که یکی از معیارهای اصلی بانک مرکزی این کشور در تصمیم گیری برای تغییر سیاست پولی است تحت نظر دارند تا زمان افزایش نرخ‌های بهره را برآورد کنند. 

بر اساس پیش بینی تحلیلگران GFMS، طلا ممکن است امسال به 1100 دلار در هر اونس کاهش پیدا کند که کمترین قیمت در پنج سال گذشته خواهد بود اما قیمت آن تا سال 2016 تحت تاثیر تقاضای آسیایی بهبود پیدا می‌کند. 

قیمت طلا در فاصله دسامبر سال 2008 تا ژوئن سال 2011 که بانک مرکزی آمریکا به منظور پشتیبانی از رشد اقتصادی این کشور اقدام به کاهش نرخ‌های بهره به نزدیک صفر و اجرای برنامه خرید اوراق قرضه کرد، 70 درصد جهش یافت اما در سال‌های 2013 و 2014 تحت تاثیر صعود بازارهای سهام و احیای اقتصاد آمریکا که زمینه را برای تعدیل تدابیر محرک مالی در این کشور هموار کرد، 29 درصد سقوط کرد. 

تقاضا از سوی هند و چین که دو مصرف کننده بزرگ طلا در جهان هستند، از ابتدای سال تاکنون ضعیف بوده است. مقابله پکن با فساد مالی به تقاضا برای این فلز زرد لطمه زده است در حالیکه در هند هم به دلیل ضعیف شدن تقاضای خرید کشاورزان، احتمالا تقاضا برای طلا برای دومین سال متوالی کاهش خواهد یافت. 

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.5 درصد افزایش یافت و به 16.2761 دلار رسید. قیمت این فلز از روز دوشنبه تاکنون 4.6 درصد کاهش نشان می‌دهد. 

هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با 0.4 درصد افزایش، 766 دلار معامله شد و به سوی دومین رشد هفتگی پیش می‌رود در حالیکه هر اونس پلاتین با 0.7 درصد افزایش، به 1164 دلار رسید.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود