امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
03/18 1394


بده بستان مالی ایران خودرو از گروه پارسیان تا نهاد ریاست جمهوری
ایران و جهان – شرکت بزرگی مانند ایران خودرو بده بستان مالی فراوانی با شرکتها و بنگاه های بزرگ مالی دارد اما نکته حائذ اهیمت تعاملات مالی شرکت با گروه پارسیان است.

به گزارش ایران و جهان، هرچند که ایران خودرو در فهرست یکی از بدهکاران بانکی قرار بگیرد اما خود شرکت نیز مطالباتی از برخی نهادها و موسسات مالی دارد و در فهرست مطالبات این شرکت، موسسه قرض الحسنه مهر بسیجیان دیده می شود.
این موسسه بدهی ای بالغ بر یک هزار و 158 میلیارد و493 میلیون ریال به ایران خودرو دارد.
البته در فهرست بدهکاران به شرکت ایران خودرو نام شرکت بازرگانی تهران، شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو، گمرک، بانک ها و ... نیز دیده می شود. یکی از نام هایی که در لیست بدهکاران قرار دارد نهاد ریاست جمهوری است. این نهاد بالغ بر 25 میلیارد و 104 میلیون ریال خودرو از این شرکت خریداری که هنوز وجه آن را نپرداخته است.

بدهی ایران خودرو عشق آباد به این خودرو ساز نیز از نکات قابل تامل است که به 120 هزار میلیارد ریال می رسد.

اما نکته قابل تامل دیگر بحث بدهی این شرکت به بیمه پارسیان است. شرکت ایران خودرو بالغ بر 175 میلیاردو955 میلیون ریال بدهی به بیمه پارسیان دارد. البته بانک پارسیان به عنوان یکی از ذی نفعان این شرکت نیز در سال گذشته بالغ بر 2 هزارو 597 میلیاردو 326 میلیون ریال تسهیلات ریالی به این شرکت پرداخت کرده است که در لابه لای اعداد و ارقام مالی شرکت ایران خودرو درآمد حاصل از مدیریت پرتفوی بیمه ای خود نمایی می کند و این چیزی جزء تخفیفات شرکت های بیمه از محل شخص ثالث به این خودرو ساز نیست.

ظاهرا بیمه پارسیان در توضیحاتی اعلام کرده که اقدامات انجام شده جهت تسویه مطالبات از شرکت بیمه ایران خودرو و گروه صنعتی ایران خودرو به مبالغ یک هزارو 554 میلیارد ریال و 839 میلیارد ریال و تعیین تکلیف مغایرت 187 میلیارد ریالی شرکت به نتیجه ای نرسیده است.

آمارها نشان می دهد که شرکت ایران خودرو از محل تخفیفات بیمه ای شرکت های طرف قرارداد رد شخص ثالث در سال گذشته بالغ بر یک هزارو 173 میلیارد و 92 میلیون ریال به دست آورده است به عبارت دیگر تخفیف حدود 17.6درصدی اعمالی برخی شرکت های بیمه به ایران خودرو سبب ساختن این سود از محل درآمدهای غیر عملیاتی شده است، تخفیفاتی که متعلق به مشتریان و بیمه گذاران است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود