امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
04/11 1394

ایران و جهان - وانگ یی، وزیر خارجه چین، در جمع خبرنگاران گفت که با وجود باقی ماندن مسائل دشوار، احتمال اینکه ایران و کشورهای ١+۵۵ تا سه‌شنبه هفته آینده درباره موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ایران به توافق برسند، بالا است.

به گزارش ایران و جهان به نقل از بی بی سی وانگ که امروز به مذاکرات وین پیوسته است گفت: "باور داریم که طرفین سرانجام به توافقی منصفانه، متوازن و عادلانه خواهند رسید."

او در عین حال اضافه کرد که مسائل حساسی وجود دارند که نمی‌توان از مواجهه با آنها طفره رفت.

امروز همزمان با پیوستن وزیر خارجه چین به مذاکرات وین، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌‎المللی انرژی اتمی نیز به تهران سفر کرده است و تلاش‌ها برای رسیدن به توافقی جامع ادامه دارد.

در تهران یوکیا آمانو با حسن روحانی، رئیس جمهور، دیدار کرده است. به گزارش ایرنا روحانی در دیدار با مدیرکل آژانس راه حل‌هایی برای سرعت بخشیدن به مسائل مورد اختلاف، از جمله بررسی "فعالیت‌های گذشته" ارائه کرده است.
مدیرکل آژانس با رئیس جمهور ایران دیدار کرد 

آمانو همچنین با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار کرد. شمخانی در دیدار با مدیرکل آژانس گفته است: "هر گونه پیشنهادی که دارای کارکرد واقعی در زمینه ادامه پیشرفت صنعت صلح‌آمیز هسته‌ای و رفع غیرمشروط تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه باشد به طور قطع با نگاه مثبت جمهوری اسلامی ایران مواجه خواهد شد."

علی شمخانی یکی از افرادی بوده است که آژانس می‌خواسته با آنها مصاحبه کند.

در وین فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که سفر آمانو به تهران نشانه‌ای امیدبخش است.

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه نیز در وین گفت: "درباره بعضی موارد پیشرفت داشته‌ایم، اما درباره بعضی‌ موضوعات دیگر هنوز نه."

امروز محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، امروز در وین با همتایان بریتانیایی، آلمانی و چینی خود دیدار کرده است و همچنین با فدریکا موگرینی دیدار می‌کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود