امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
04/21 1394

ایران و جهان - معاملات دیار خودرو با موسسه کوثر مشمول ماده 129 قانون تجارت شده است .

‏به گزارش ایران و جهان، شنیده ها حاکی از آن است که موسسه اعتباری کوثر که چندی پیش مسئولیت صندوق جوانان خیر را پذیرفته است تاکنون موفق نشده است که وجوه سپرده قانونی را به طور کامل نزد بانک مرکزی تودیع کند . بر این اساس مطالبات این موسسه از بانک مرکزی بالغ بر16 هزارو 680 میلیارد ریال است که بالغ بر15 هزارو 960 میلیارد ریال آن سپرده قانونی تودیع شده است . مانده سپرده قانوني نزد بانک مرکزي این موسسه عمدتا مربوط ‏به وجوه پرداختي از بابت صندوق الحاقي جوانان خير بوده که مورد پذيرش بانک مرکزي ج.ا.ا قرار گرفته است. ‏براساس موافقت بانک مرکزي ج.ا.ا مقرر گرديده پس از در اختيار گرفتن اموال صندوق مزبور توسط موسسه اعتباري، ‏موسسه اموال در اختيار را به فروش رسانده و نسبت به توديع سپرده قانوني اقدام نمايد. تا تاريخ اين گزارش اموال ‏فوق توسط مقامات قضائي به موسسه مورد گزارش واگذار نشده است.‏ شایان ذکر است که 12 هزارو 558 میلیارد ریال از سپرده های قانونی این موسسه مربوط به صندوق جوانان خیر است .

البته موسسه کوثر که دارای 900 میلیارد و 980 میلیون ریال دارایی ثابت است و بیش از 958 میلیارد ریال دربخش سرمایه گذاری سهام و سایر اوراق تزریق کرده در سال گذشته برخی از مفاد قانون تجارت را رعایت نکرده است .
‏بر این اساس این موسسه مفاد ماده 71 اساسنامه و 114 و 115 اصلاحيه قانون تجارت، مبني بر توديع حداقل 10.000 سهم از سهام ‏موسسه اعتباري توسط اعضاي هيئت مديره را رعايت نکرده است.‏
‏این در حالی است که موسسه مفاد ماده 113 و 114 اساسنامه، مبني بر اعطاي تسهيلات به اشخاص مرتبط و ذينفع واحد رعايت نشده است.

این شرکت ‏معاملاتی دارد که مشمول ماده 129 اصلاحيه قانون تجارت است که عنوان می کند که طي ‏سال مالي مورد گزارش انجام شده و توسط هيئت مديره به اطلاع اين موسسه رسيده، مورد بررسي قرار گرفته است. ‏در مورد معاملات مذکور، مفاد ماده فوق مبني بر کسب مجوز از هيئت مديره و عدم شرکت مدير ذينفع در راي گيري، رعايت شده است.هرچند که این ماده رعایت شده اما اسناد و شواهد اذعان دارد که این موسسه به یکی از سهام داران خود به نام دیار خودرو تسهیلاتی را اعطا کرده و این شرکت خودرو سازی 2 هزارو 174 میلیارد و 224 میلیون و 657 هزار ریال بدهی به این موسسه دارد.

‏البته کوثر برخی الزامات سازمان بورس را نیز رعایت نکرده است و عدم پیروی از ‏دستورالعمل الزامات افشاي اطلاعات معاملات اشخاص وابسته ناشران بورسي و فرابورسي مصوب ‏‏03/دی/1390 هيئت مديره سازمان بورس و اوراق بهادار گواهی بر این ادعا است .همچنین کوثر ‏‏"گزارش کنترلهاي داخلي" موضوع ماده 12 دستورالعمل کنترلهاي داخلي مصوب 16/02/1391 را نیز افشاء نکرده است.‏
لازم به اشاره است که سهام داران بالای یک درصد این موسسه به شرح زیر است . ستون اول مربوز به سال 1393 و ستون انتهایی مربوط به سال 1392 است . 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود