امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/23 1394

ایران و جهان - ایران و شش قدرت جهانی در ساعت ۱۰ و نیم صبح (یک بعد از ظهر تهران) برای «نشست جامع نهایی» گرد هم آمدند.
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه وزیران خارجه و مذاکره کنندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ آخرین جلسه خود را در مقر سازمان ملل در وین آغاز کردند.

ظریف در پیامی توئیتری از همه تشکر کرد و گفت که بحران اتمی ایران یک "بحران غیر ضروری" بود. او گفت که توافق به دست آمده آغاز یک فصل جدید از امید است و از همه دعوت کرد که آینده را بر مبنای آن بسازند. او همچنین از خاویر سولانا و کاترین اشتون، مسئولان پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل تلاش هایشان قدردانی کرد.


محمد جواد ظریف سخنان خود در حضور خبرنگاران را آغاز کرد. ظریف توافق به‌دست آمده را «یک راه حل برد-برد» و «فصل جدیدی از امید» توصیف کرد.

وی گفت که «این لحظه‌ای تاریخی است. در حال رسیدن به توافق جامع هستیم. توافق برای طرف‌های مذاکره کامل و بی‌عیب نیست اما این توافقی است که موفق به رسیدن به آن شده‌ایم.»

رویترز: فابیوس، وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که به باور او، توافق به‌دست‌آمده با ایران «به اندازه کافی استحکام دارد» که بتواند دست‌کم ۱۰ سال اول را دوام بیاورد.


آسوشیتدپرس: ظریف توافق به‌دست آمده را «یک راه حل برد-برد» و «فصل جدیدی از امید» توصبف کرد.
رویترز: ایران می‌گوید که بر اساس توافق جامع، تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران، شرکت ملی نفت ایران، خطوط کشتیرانی، هواپیمایی هما، و بسیاری نهادها و افراد دیگر قرار است برچیده شود.
خبرگزاری اینترفکس می‌نویسد که در متن برجام آمده است که به هنگام توافق جامع، پیش‌نویس یک قطعنامه مرتبط با توافق بلافاصله تسلیم شورای امنیت سازمان ملل می‌شود تا بدون تأخیر تصویب شود.
ایسنا: علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی روز سه‌شنبه پس از امضای توافقی با آژانس که نقشه راه  نامگذاری شده در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرد: «انجام تمام توافقات از جمله ترتیبات مقرر برای موضوع پارچین با رعایت کامل خطوط قرمز کشور خواهد بود.»

ایتارتاس می‌نویسد: بر پایه پیش‌نویس توافق نهایی، ۱+۵ و تهران به توافق رسیده‌اند که به ایران اجازه دسترسی به تجارت، فناوری‌ها، و منابع مالی و انرژی داده شود.

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، می‌گوید که با ایران به توافق رسیده تا تمامی موضوعات مطرح بین آژانس و ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی حل و فصل شود.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر می‌دهد که یک «نقشه راه» برای تحقیق و تفحص درخصوص فعالیت‌های قبلی هسته‌ای ایران با جمهوری اسلامی به امضا رسیده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود