امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
07/13 1394

ایران و جهان - پیتر دراکر که بسیاری او را بنیان گذار مدیریت مدرن می‌دانند معتقد  است: حفظ، توسعه و تعمیق رابطه با مشتریان هدف هر کسب و کار هوشمند و زیرک است، این تفکر پایه ای شد تا ساختار های زیرین ارتباط با مشتریان مستحکم و نظام مند شود؛ کسب و کارهایی که بعضا ارتباط محکمی با لایه های مختلف اجتماعی دارد و مستقیما روی سبک زندگی مخاطب تاثیرگذارند.

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو می گوید: مشتري حق دارد از ما كيفيت، خدمات و نوآوري بخواهد، ما به عنوان توليد كننده مسئول هستیم خودرويي با كيفيت نزديك به سطح جهاني محصول عرضه كنيم بر همین اساس تمركز ويژه روي قطعه سازي داريم تا جایی که در دو سه ماه اخير با 10 سازنده اي كه كيفيت مورد نظر ايران خودرو را تامين نمي كردند، قطع همكاري كرديم از سوی دیگر به هیچ عنوان مايل به افزايش قيمت نيستیم تا جایی که سعي مي كنیم با همين قيمت هاي موجود، كيفيت بالاتري را در محصولات خود ارايه دهیم.

از مقایسه این دو گفتار این گونه بر می آید که شرکت ایران خودرو به عنوان رهبر بازار خودرو در کشور استراتژی ارتباط مستقیم و منسجم با مصرف کننده نهایی را به شکلی کاملا هوشمندانه و حرفه ای در پیش گرفته است.
شاید اگر سخنان اخیر مدیر عامل ایران خودرو را یک بیانیه رسانه ای تصور کنیم بشود اینگونه نتیجه گیری کرد که هاشم یکه زارع قصد دارد سیاست اعمالی بنگاه متبوع خود را در آینده نزدیک بر مبنای نظام رضایتمندی مشتری تنظیم کند، نظامی که در مدت زمان کوتاهی اطمینان را به عنوان یکی از دو رکن اساسی برند سازی در قلب و ذهن مشتری حک کند.

به عبارتی دیگر به نظر می رسد شرکت ایران خودرو در نظر دارد با یک بازنگری منسجم و هدفمند ساختار حرفه ای بنگاه داری خود را همسو با نظام های پیشرفته و مدرن اروپایی بازنگری کند، راهی که در کوتاه مدت به احیا تولید و خروج صنعت خودرو سازی در کشور با نگاه به بازار های فشرده جهانی منتج خواهد شد.

بر همین اساس به نظر می رسد این استراتژی جدید ایران خودرو را باید الگویی برای خروج کشور از رکود موجود و احیا برند ایران قلمداد کرد راهی که اگر همسویی و اعتماد مصرف کننده نهایی و نظام بالا دستی را به عنوان یک کمپین آشتی ملی به همراه آورد، باید منتظر بود آرمان های توسعه صنعتی از همین مبدا به سرانجام برسد.
این مهم محصول نمی شود مگر به اعتماد دوسویه که قدم آن به وضوح در راهبرد آشتی از سوی شرکت ایران خودرو قابل مشاهده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود