امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
07/21 1394

ایران و جهان - منابع خبری اعلام کرده اند که حسن روحانی رئیس جمهور امشب ساعت نه از طریق رسانه ملی با مردم صحبت می کندکه با توجه به نامه اخیر چهار وزیر اقتصادی دولت در روزهای اخیر به نظر می رسد محور سخنان رئیس دولت حول موضوعات اقتصادی متمرکز باشد .

هرچند که برخی معتقدند که تبادل نامه هایی از جنس آنچه در چند روزهای گذشته از سوی چهار وزیر کابینه (وزرای اقتصاد،صنعت و معدن و تجارت، رفاه و دفاع) به رئیس دولت منتشر شد، عادی است اما پس از ارسال این نامه است که زمزمه های تغییرات در کابینه به جهت ایجاد راهبردهای اقتصادی مطرح است . البته بحث شکاف و اختلاف نظر بین دو تیم اقتصادی در دولت نیز از دیگر شنیده ها در این زمینه است .
علی ایحال شنیده ها از منابع خبری حکایت از آن دارد که محورهای اصلی دولت برای خروج فوری از رکود در پاسخ به مباحث اخیر در سه محور کلی پیگیری می شود که شامل تحریک تقاضا ،تامین نقدینگی و کاهش نرخ سود بانکی است که به نظر می رسد امشب رئیس دولت پیرامون این مباحث نکاتی را ارائه خواهد کرد .

بر این اساس منابع خبری اطلاع می دهند که رئیس جمهور بنا دارد در خصوص تامین نقدینگی تولید با راهکار خرید دیون و انتشار اوراق صکوک راهکارهایی را ارائه دهد .برخی اظهار کرده اند که دولت بنادارد که حدود 5 هزار میلیارد تومان صکوک و اوراق خرید دین منتشر کند .
از سوی دیگر محور دوم تشویق و یا تحریک تقاضا است که بنابر اظهار برخی کارشناسان قرار است که با تقویت فروش اقساطی از محل وجوه اداره شده پیگیری شود . بنابراین به نظر می رسد فروش کالاهای با دوام تولید داخل مانند لوازم خانگی و خودرو در صدر این فهرست قرار گیرد .
و محور سوم کاهش سود بانکی است .شنیده ها حکایت از آن دارد که قرار است کاهش سود بانکی با راهکار های تشویقی و تنبیهی در سپرده قانونی همراه شود . به عبارت دیگر در این زمینه سپرده قانونی به عنوان ابزاری تشویقی و تنبیهی قلمداد خواهد شد که بانک هایی که در زمینه کاهش نرخ سود با دولت همراهی کنند شامل بخش تشویقی و سایرین شامل بخش تنبیهی خواهند شد. البته در بخش نرخ سود نرخ مبادله ای بازار بین بانکی ابزار دیگری است که پیش از این یکی از مسئولین بانک مرکزی نیز به آن اشاره داشت .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود