امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/10 1401

گروه پرگار - اشتغال به کار همزمان با تحصیل در دانشگاه در کشورهای اروپایی رایج است و بر همین اساس این کشورها تلاش کرده‌اند تا مطلوب‌ترین قوانین را برای تعیین چارچوب بهینه نوع شغل، ساعات و فصل کار دانشجویی تدوین کنند. 

بر اساس اعلام اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات)، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۳ درصد از دانش‌آموزان و دانشجویان (۱۵ تا ۲۹ ساله) مشغول به تحصیل در نظام آموزش رسمی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت پاره وقت کار می‌کرده‌ و ۳ درصد آنها نیز جویای مشاغل پاره وقت بوده‌اند.

همچنین در میان ۲۷ عضو اتحادیه اروپا، اشتغال به کار دانشجویان در کشورهای غربی عضو اتحادیه معمولا بیشتر است، به طوری که ۷۰ درصد دانش‌آموزان و دانشجویان (۱۵ تا ۲۹ ساله) در هلند کار می‌کنند و این نسبت در دانمارک و آلمان نیز به ترتیب ۴۹ و ۴۲ درصد است. 

هر چند مطابق قوانین اتحادیه اروپا افراد بالای ۱۵ سال مجاز به کار هستند ولی در برخی از کشورهای عضو همچون ایتالیا طول دوره تحصیل تمام وقت اجباری تا ۱۶ سال و بیشتر تعیین شده که موجب بالا بردن سن قانونی آغاز به کار در آنها شده است. 

با وجود چارچوب‌های کلی تعیین شده برای قوانین کار در اتحادیه اروپا، برخی کشورهای اروپایی تلاش کرده‌اند بر اساس قوانین ملی خود شرایط بهتری را  برای اشتغال به کار دانشجویان فراهم کنند:


فرانسه

در فرانسه، دانشجویان، از جمله آنهایی که از کشورهای عضو و غیرعضو اتحادیه اروپا برای تحصیل به این کشور می‌آیند، مجاز به کار هستند. آنها این امکان را دارند که تا سقف ۶۰ درصد از ساعات کار قانونی سالانه در فرانسه کار کنند که معادل ۹۶۴ ساعت در سال است. در حال حاضر، حداقل دستمزد ناخالص هر ساعت کار در فرانسه ۱۱.۰۷ یورو و خالص دریافتی آن ۸.۷۶ یورو است. 

همچنین دانشجویان مجاز به طی دوره‌های کارآموزی در حین تحصیل هستند که مستلزم امضای قرارداد بین کارفرما و دانشگاه محل تحصیل دانشجوست و در طول آن کارفرما موظف است که ماهانه حقوق دانشجو را بر اساس حداقل نرخ ۳.۹ یورو برای هر ساعت کار پرداخت کند. حداقل دریافتی ماهانه هر دانشجوی حاضر در دوره کارآموزی تمام وقت (روزانه ۷ ساعت کاری) حدود ۶۰۰ یورو است.  


سوئد

هر چند دارندگان ویزا و اقامت تحصیلی در سوئد برای کار پاره وقت محدودیت و سقف ساعتی ندارند ولی یافتن شغل پاره وقت در سوئد بسیار دشوار است. همچنین دانشجویان خارجی برای این که به طور تمام وقت کار کنند، باید حداقل ۳۰ واحد درسی یا یک ترم دوره تحصیلات تکمیلی را با موفقیت پشت سرگذاشته باشند و همراه با مدارک هویتی و اقامتی معتبر خود قرارداد کاری تایید شده از سوی کارفرمای سوئدی را که دریافت حداقل حقوق ۱۳ هزار کرونی (۱۲۱۱ یورویی) را تضمین می‌کند، برای تقاضای دریافت اجازه کار تمام وقت به اداره مهاجرت سوئد ارسال کنند و موافقت اداره مهاجرت این کشور را دریافت کنند. 

سوئد از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که فاقد قانون حداقل دستمزد ملی است. 


آلمان
دانشجویان خارجی در آلمان اگر اتباع کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشند، می‌توانند تا سقف ۲۰ ساعت در هفته در طول هر ترم تحصیلی کار کنند. اما دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا به آلمان می‌آیند، تنها می‌توانند ۱۲۰ روز کاری کامل (۸ ساعت در روز و ۴۰ ساعت در هفته) یا ۲۴۰ نیم روز کاری در سال (۲۰ ساعت یا کمتر در هفته) کار کنند.

در حال حاضر، حداقل نرخ  ناخالص هر ساعت کار در آلمان ۱۰.۴۵ یورو است. 

 

دانمارک

اگر دانشجوی خارجی در دانمارک شهروند کشورهای شمال اروپا، اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس باشد، هیچ محدودیتی در تعداد ساعات کار نخواهد داشت. اما سایر دانشجویان خارجی می‌توانند تنها تا ۲۰ ساعت در هفته کار کنند و در ماه‌های ژوئن، ژوئیه و اوت نیز اجازه دارند که به طور تمام وقت کار کنند. 

البته این اجازه کار مستلزم این است که دانشجو همزمان با ارائه درخواست ویزا و اقامت دانشجویی، تقاضای اجازه کار خود را هم به سفارت دانمارک داده باشد وگرنه اگر ویزای او فاقد برچسب اجازه کار باشد، باید درخواست اجازه کار خود را به اداره مهاجرت دانمارک ارائه کند.  

دانمارک فاقد قانون حداقل دستمزد ملی است. 

فنلاند

اگر دانشجوی خارجی در دانمارک شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا باشد، هیچ محدودیتی در ساعات کار نخواهد داشت. اما سایر دانشجویان خارجی می‌توانند تنها تا ۲۵ ساعت در هفته کار کنند ولی این محدودیت در ایام تعطیلات لغو می‌شود و آنها اجازه پیدا می‌کنند که به طور تمام وقت کار کنند. 

دانمارک هم جزء آن دسته از کشورهای عضو اتحادیه اروپاست که فاقد قانون حداقل دستمزد ملی هستند.


نروژ

دانشجویان خارجی دارای اجازه تحصیل در نروژ می‌توانند حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته طی سال نخست تحصیل خود کار کنند و در ایام تعطیلات هم می‌توانند به طور تمام وقت کار کنند. اما به هنگام تمدید اجازه اقامت تحصیلی برای سال دوم، تمدید مجوز کار پاره وقت منوط به ارائه مدارکی مبنی بر پیشرفت تحصیلی در سال نخست تحصیل در نروژ است. 

البته شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا نیازی به دریافت مجوز کار دانشجویی در نروژ به عنوان کشوری خارج از اتحادیه اروپا ندارند.

نروژ از جمله کشورهای اروپایی است که فاقد قانون حداقل دستمزد ملی است. 

استونی

دانشجویان بین‌المللی در استونی برای کار در حین تحصیل تمام وقت نیازی به دریافت اجازه کار ندارند و تنها شرط ادامه کار ارائه نمرات قبولی در تمام دروس است. 

تمامی دانشجویانی که اتباع کشورهای خارج از اتحادیه اروپا هستند، می‌توانند ۹ ماه دیگر پس از فراغت از تحصیل در استونی بمانند و کار کنند و در صورت یافتن شغل درخواست اجازه اقامت کاری موقت کنند. 

حداقل دستمزد ماهانه در استونی ۶۵۴ یورو است.

ایتالیا

دانشجویان خارجی در ایتالیا اجازه کار دارند ولی نباید مجموع زمان کار آنها از سقف ساعات مقرر طبق قانون، یعنی ۱۰۴۰ ساعت در سال تجاوز کند که معادل ۲۰ ساعت کار در هفته به مدت ۱۲ ماه است. 

ایتالیا نیز فاقد قانون حداقل دستمزد ملی است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود