امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
04/24 1398

گروه چهارسوق - خط توليد آزمايشي محصول پژو 301 با عمق داخلي سازي بيش از 60 درصد با حضور معاون علمي و فن آوري رئيس جمهور و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به بهره برداري رسيد.

 

به گزارش رازپول به نقل از  ايكوپرس، پس از ترك بازار ايران توسط شركاي خارجي، گروه صنعتي ايران خودرو عزم خود را جزم كرد تا با تقويت زنجيره ارزش توليد، محصول پژو 301 را به صورت مستقل و بدون حضور شريك خارجي به توليد برساند.

گروه صنعتي ايران خودرو توانسته تا به توسعه همكاري با قطعه سازان توانمند، ارتباط با مراكز دانش بنيان و همچنين نهادها و مراكزي كه با توليد قطعات با تكنولوژي بالا توانمندي حمايت از صنعت خودرو را دارند بتواند نتيجه اقتدار و مقاومت در برابر تحريم هاي ظالمانه غرب را با توليد محصول جديد و به كارگيري دانش و تخصص جوانان و متخصصان ايراني به منصه ظهور برساند.

با برنامه ريزي ها و سرمايه گذاري كه در شركت هاي قطعه سازي صورت گرفته، محصول 301 درحال آماده سازي براي توليد انبوه بوده و‌ اين آمادگي وجود دارد تا با سطح داخلي سازي بالاتر از 60 درصد توليد و روانه بازار شود. اين ميزان به مرور زمان افزايش يافته و بخش زيادي از توليد اين محصول به صورت خودكفا شده توليد خواهد شد.

برنامه ريزي و هدف ايران خودرو در 5 سال نخست، توليد 400 هزار دستگاه از اين محصول است. محصول 301 در قالب 3 تيپ و واريانت شامل دو واريانت با گيربكس دستي و موتور EC5 و يك تيپ و نوع با گيربكس اتوماتيك و موتور EC5 به توليد خواهد رسيد.

حجم موتور اين خودرو 1.6 ليتر، حداكثر قدرت آن 115 اسب بخار و حداكثر گشتاور آن 150 نيوتن متر در دور موتور 4 هزار است. در تيپ توليدي 301 در سال نخست، گيربكس دستي 5 سرعته تعبيه خواهد شد. گنجايش صندوق عقب آن با ظرفيت 640 ليتر نيازهاي يك خانواده ايراني را مرتفع مي كند. 301 سطح آلايندگي استاندارد يورو 5 را پاس كرده و دوستدار محيط زيست به حساب مي آيد.

سيستم ترمز ABS، سيستم ايمني ESP، ايربگ جلو، چراغ هاي مه شكن جلو و عقب، چراغ هاي دي لايت به هنگام رانندگي، تهويه مطبوع دستي و رينگ آلومينيومي 15 اينچ از جمله مشخصات اصلي خودرو است.


معاون علمی و فناوری رئيس جمهوری در مراسم افتتاح خط تولید آزمایشی ۳۰۱:

توجه ايران خودرو به شركت های دانش بنيان ستودنی است

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اشاره به راه اندازی خط تولید آزمایشی محصول ۳۰۱ گفت: باید در خودروسازی اول از همه دانش طراحی داشته باشیم، خودروسازی باید برای خودش هویت داشته باشد که الان درحال پیدا کردن این هویت است.

 سورنا ستاری در مراسم افتتاح خط تولید آزمایشی ۳۰۱ گفت: ما فارغ التحصیلان فوق العاده ای داریم و دانش بالایی در شرکت های قطعه ساز داریم که تکنولوژی خوبی برای تولید قطعه دارند.

وی مهم ترین عامل را در مسیر موفقیت وجود راهبرد دانست و گفت: در ایران خودرو به صورت خاص اتفاقات بسیار خوبی افتاده که نتایج آن را خواهیم دید.

ستاری با اظهار خوشحالی از عملکرد ایران خودرو در مسیر توجه جدی به شرکت های دانش بنیان گفت: به خصوص در طراحی پلتفرم داخلی تلاش هایی صورت می گیرد که در آینده می توانیم خودرویی داشته باشیم که مردم از آن راضی باشند.

وی تاکید کرد: تا زمانی که به فکر وارد کردن پلتفرم و مونتاژ کردن باشیم این صنعت نیست بلکه کارخانه است که ایجاد اشتغال هم می کند، اما صنعت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی ایجاد اشتغال می کند که باید به این سمت حرکت کنیم.

وی ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اگر قرار است محصولی از پژوهش و تحقیق بیرون بیاید، در آن پروژه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بخش خصوصی باید حضور داشته باشد و با بودجه‌های دولتی محصولی از تحقیقات بیرون نمی‌آید.



رييس كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي:

صنعت خودرو از دو تحريم سر بلند بيرون آمد

رئيس كميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: در سال‌هاي اخير صنعت خودرو كشورمان در گذر از تبعات دو تحريم سربلند بيرون آمد و توليد خودروي 301 از سوي ايران خودرو نشان داد كه اين صنعت مي تواند با تكيه با خودباوري و خوداتكايي راه روشن توسعه و پيشرفت را براي خود هموار كند.

عزيز اكبريان نیز در مراسم افتتاحيه توليد ازمايشي 301 اظهار كرد: تحريم هاي شكننده اي عليه كشورمان در سالهاي اخير اعمال شد كه تحريم اخير به دليل اهميتي كه اين صنعت در همه بخش هاي كشور دارد در اولويت تحريم هاي آمريكا قرار گرفت اما بر خلاف انتظار آمريكا اين صنعت توانست به روند رو به رشد و توسعه همه جانبه خود ادامه دهد.

وي ادامه داد: آمريكايي ها در اين انديشه بودند كه با تحريم صنعت خودرو اين صنعت را به ورطه تعطيلي مي كشانند، اما با تدبير مديران صنعت خودروسازي روند تلاش ها در اين صنعت بر خلاف آنچه كه دشمنان ما مي پنداشتند به خودباوري و بي نيازي از بيگانگان رسيد.


اكبريان با اين حال تاكيد كرد كه مشكلات داخل كشور نيز گريبانگير اين صنعت شده است و  به نوعي از داخل كشور  نيز تحريم شده است، وقتي گمرگ قطعات مورد نياز صنعت خودروسازي را ترخيص نمي كند و يا بانك مركزي ارز مورد نياز اين صنعت را تامين نمي كند اين خود مصداق تحريم داخلي است.

 وي در همين رابطه گفت: البته تدبير سران سه قوه و مهم‌تر از آن رهنمودهاي مقام معظم رهبري در خصوص حمايت از رونق توليد سبب شد تا حدودي مشكلات اين صنعت  كاهش يابد اما لازم است همه نهادها و سازمانها اين صنعت را مورد حمايت قرار دهند.

اكبريان با تاكيد بر اهميت توجه جدي به تحقيق و توسعه در صنعت خودروسازي به عنوان يك عامل مهم در مقابله باتحريم ها از تلاش هاي ايران خودرو  در زمينه و  تعامل با مراكز علمي و شركت هاي دانش بنيان قدرداني كرد.

 ريييس كميسيون صنايع و معادن مجلس تصريج كرد: اين تعامل صنعت خودروسازي را قادر خواهد ساخت تا بتوانيم پلت فرم هاي داخلي طراحي و از كپي برداري از  پلت فرم هاي خارجي خودداري كنيم.

 وي در عين حال اين موضوع را مورد تاكيد قرار دارد كه دولت بايد تلاش كند حمايت هاي قانوني  را از اين صنعت مهم داشته باشد و زمينه هاي خصوصي شدن آن را فراهم كند و تجربه نشان داده است دخالت دولت در خودروسازي عملا نتايج سودمندي براي توسعه و خودكفايي در اين صنعت را در پي نداشته است.



آغاز توليد انبوه خودروی 301 از اواخر سال جاری

مديرعامل ساپكو با بيان اين كه 301 جديرترين پلتفرم ايران خودرو و محصولي با استاندارد يورو5 است، از آغاز توليد انبوه اين محصول اواخر سال جاري خبر داد.منصور منصوري در مراسم آغاز توليد آزمايشي نخستين محصول جهاد خودكفايي پروژه 301 و بازگشايي نخستين سالن توليد چندمنظوره خاورميانه سال رونق توليد را سال توسعه محصول، خودكفايي، كاهش وابستگي و رضايت مشتري براي گروه صنعتي ايران خودرو خواند و افزود: پروژه 301 بر همين مبنا در ايران خودرو تعريف شده كه در دو مدل LX و ALX با گيربكس هاي دستي و اتوماتيك توليد خواهد شد.

وي با تاكيد بر برنامه ريزي براي صادرات اين محصول اظهار كرد: بستر طراحي و ارتقاء دانش فني براي توسعه قطعات از اهداف اصلي اين پروژه بوده است.

مديرعامل ساپكو با اشاره به سطح خودكفايي 61درصدي اين خودرو در حال حاضر تصريح كرد: اين عمق خودكفايي در ابتداي پروژه و زمان حضور پژويي ها 40 درصد بود كه پس از خروج اين شركت از پروژه و با همت كارشناسان داخلي افزايش يافته است و برنامه داريم كه خودكفايي اين محصول را به 80 درصد برسانيم.

وي از سرمايه گذاري 38 ميليون يورويي ايران خودرو در سالن بدنه سازي اين خودرو خبر داد و گفت: اين در حالي است كه پيش از اين نيز 63 ميليون يورو سرمايه گذاري در حوزه قطعات و مجموعه ها صورت گرفته بود.


منصوري با بيان شاخص هاي اصلي انتخاب تامين كنندگان اين پروژه و اعلام اين خبر كه از ميان 198 سازنده شناسايي شده براي اين پروژه، با 96 سازنده قرارداد ساخت بسته شده است، تعداد قطعه سازان فعال در اين پروژه را بصورت مستقيم و باواسطه 300 شركت برشمرد.

وي سهم ارزشي قواي محركه را از اين خودرو 33 درصد دانست و گفت: با رويكرد ماژولار در خودكفايي و ساخت قطعات اين خودرو موفق شده ايم از مجموع 1122 قطعه اين خودرو بيش از 500 قطعه را داخلي سازي كنيم.

مديرعامل ساپكو در پايان اضافه كرد: ميزان توليد اين خودرو در سال 99 به 50 هزار دستگاه خواهد رسيد و براي سال 1400 نيز هدفگذاري ما 100 هزار دستگاه برآورد شده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود