امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
10/5 1397




مهدی آزادواری- مشاور اقتصادی استاندار گلستان- صادرات بخش مهمی از اقتصاد هر کشور را تشکیل می‌دهد از این رو برای حمایت از بخشهای اقتصادی دادن تسهیلات به آنها می‌تواند ابزاری مناسب برای رشد و توسعه‌شان باشد. شرایط اقتصادی و منابع انسانی ایران نیز به گونه‌ای است که صادرات در گرو تولید بوده و ابزاری کارامد در راه توسعه اقتصادی است.

در بسیاری از کشورهای پیشرفته صادرات محور اصلی توسعه بوده و اهمیت بسیاری در حضور آن کشور در بازارهای جهانی دارد. تولیدات داخلی و عرصه آن در بازار رقابت جهانی یا به بیان دیگر صادرات یکی از عواملی است که می‌تواند کشورها را مستقل کند.


اهمیت و ضرورت حضور کالاهای ساخت یک کشور در بازار جهانی و فضای اقتصاد بین‌المللی از مهمترین عوامل توسعه است. نقش صادرات در این بین به اندازه‌ای مهم است که ميتوان گفت صادرات تنها مسیر موفق به توسعه اقتصادی یک کشور در بازار جهانی است.


حال با اشاره به اینکه رشد صادرات به دلیل اثرات آن بر تجارت داخلی و ثبات اقتصادی حائز اهمیت است حتی می توان گفت رشد اقتصادی و توزیع درآمد و ثروت در یک کشور با رشد صادراتی آن نسبت مستقیم دارد. همانطور که رشد اقتصادی به طور مستقیم با صادرات ارتباط دارد.

اگر صادرات در مقایسه با واردات با سرعت بیشتری رشد کند، هیچ چیزی نمی تواند یک اقتصاد توسعه یافته را متوقف کند. از سوی دیگر، بی ثباتی در صادرات می تواند به ضعف روند توسعه اقتصادی منجر شود.


یکی از پایه های رشد اقتصادی کشورهای در حال توسعه توجه به توسعه صادرات بوده است و اهمیت صادرات را می توان از جهات مختلف مورد بررسی قرار داد به نحوی که هیچ کشوری در دنیا نمی تواند خود را از صدور کالا بی نیاز بداند، زیرا دوران اقتصاد بسته سپری شده است.


صادرات از جهات گوناگون می تواند موجب بهبود وضعیت اقتصادی شود و از مهمترین این عوامل می توان به مواردی نظیر ارز آورى، افزايش توليد داخلى بعنوان عرضه در مقابل افزايش تقاضا، افزايش سرمايه گزارى در جهت توجيح پذير بودن توليد داخل با اولويت صنايع صادرات محور، رونق بازار هاى مالى از جمله افزايش ارزش شاخصهاى بازار سرمايه از جمله بورس، اشتغالزايى، رشد كيفى اقتصادى در افزايش توليد ناخالص داخلى، ايجاد الزام به ارتقاى سطح تكنولوژى و در پى ان افزايش كيفت توليد داخلى جهت رقابت پذيرى با توليد خارجى و مثبت شدن تراز تجارى و تاثير مثبت ان بر تراز ارزى اشاره کرد.


براى دستيابى به توسعه اقتصادى بايد دانست درونزايى و برونگرايى عامل خواهد بود كه برونگرايى جزء با توسعه صادرات ميسر نخواهد شد و همين عامل باعث پر شتاب شدن پارادايم درونزايى و توسعه صنايع توليد داخلى خواهد بود، توسعه صادرات و افزايش مقدار حجمى و ارزشى ان در گروى حمايت از توليد داخلى است و توليد داخلى زمانى در بازارهاى بين الملل قابل رقابت خواهد بود كه بر اساس ظرفيتها و مزيتهاى به تفكيك مناطق كشورمان باشد و در نهايت داراى توجيح اقتصادى باشد.

لذا با توجه به اهميت صادرات و دستيابى به توسعه آن بعنوان موتور محرك بخش مولد و ثمربخش اقتصاد بايد اسناد بالادستى از جمله برنامه ششم و سند راهبرد توسعه صنعتى و تجارى را بررسى كرد و ديد ايا چشم انداز اقتصاد كشور را بر اساس دستيابى به اين مهم برنامه ريزى كرده اند؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود