امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
05/19 1395

گروه چهارسوق - گزارش مجمع شرکت سایپا در حالی منتشر شد که در نگاه اول حاوی نکات ریزی همچو کاهش آمار فروش و افزایش هزینه های مالی بود.

به گزارش پایگاه خبری راز پول ، هرچند شاید در نگاه اول بررسی اجمالی گزارش مجمع مهر تاییدی باشد بر این ادعا اما به لحاظ حرفه ای تحلیل اقتصادی یک شرکت در حجم سایپا بسیار پیچیده تر از نگرش سطحی به ارقامی منتشر شده از سوی مراجع ذی ربط است.

در یک قالب کلی ارزش سهام یک شرکت بورسی را بر مبنای ارزش دارایی ها، روند سود و زیان و ارزش برند آن شرکت محاسبه می کنند، از سوی دیگر از جمله نکات بسیار حایز اهیمت در این قالب عوامل بیرونی و به اصطلاح عوامل غیر قابل کنترل توسط بنگاه اقتصادیست که هر چند در ید کنترل بنگاه نیست اما بر سرنوشت آن مستقیما تاثیرگذار است، عواملی چون تحریم، ساختار های اقتصادی و سیاسی، تحولات مالی و حتی سبک زندگی مصرف کننده نهایی می تواند از جمله عوامل غیر قابل کنترل اما تاثیرگذار باشد.

هرچند که بنگاه های قطعا در پیش بینی های سالیانه به گستره احتمالات این عوامل توجه ویژه دارند اما روند تحولات اقتصاد کلان در کشور ما مبین این واقعیت است که اصولا جریانات تاثیرگذار بر اقتصاد در ایران آن چنان هم قابل بیش بینی نیست، در چنین شرایطی روش تحلیل یک نگاه کاملا متفاوت از روش های مرسوم حسابرسی است چرا که مبنای اصول حسابرسی تفسیر بر مبنای ارقام اظهاری در خلاء است و اصولا توجهی به شرایط غیر قابل کنترل در این فاز نمی شود.

اما آنچه یک تفسیر حسابرسی را از یک تحلیل جامع 360 درجه تمیز می دهد توجه به همین نکات است به عنوان مثال نمی توان شرکت سایپا را بدون توجه به تحولات اقتصاد سیاسی و اقتصاد مصرف کننده نهایی تحلیل کرد.

در چند سال اخیر تحریم عاملی بسیار تعیین کننده در سرنوست بنگاه هایی بود که رفتارهای تعاملی با بیرون مرزها خصوصا کشورهای همسو با جریان تحریم داشتند، باید پذیرفت که تحریم پایه های اقتصاد بیمار کشور را به مرز نابودی کامل کشاند و پیرو آن سایر نهادهای اقتصادی هم متاثر شدند پس در تحلیل این سبک بنگاه ها نه تنها باید به عوامل بیرونی تحریم و تاثیر آن بر بنگاه توجه کرد بلکه باید به عوامل درونی تحریم و تاثیر میان مدت آن بر بنگاه ها هم توجه داشت.

حال در این شرایط به نظر می رسد باید در یک تحلیل جامع 360 درجه شاخص های تحلیل را کمی متناسب سازی کرد چرا که یک بنگاه در قامت شرکت سایپا که بخشی از ارزش برند ملی کشور محسوب می شود را نمی توان تنها با دو فاکتور کاهش آمار فروش و افزایش هزینه های مالی تحلیل و یا خبر پراکنی کرد.

به نظر می رسد در چنین شرایطی توجه به اصول اولیه تحلیل اقتصادی که معتقد است یک بنگاه را باید با استاندارهای محیطی صنعتش زیر ذره بین برد بسیار مهم و حیاتی است چرا که پیش بینی های سال جاری شرکت سایپا بیانگر روند رو به رشد این بنگاه با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کلان دارد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود