امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/24 1392

از اوايل ارديبهشت ماه تا اوايل پاييز فصل رونق خريد و فروش پرندگان محسوب مي‌شود، چون در اين ايام به علت زاد و ولد پرندگان، بازار پرنده فروشان رونق فراوان مي گيرد، ولي به گفته فعالان اين بازار، در ساير ايام سال تنها در روزهاي پنجشنبه و جمعه تعداد مشتري ها بيش تر از روزهاي ديگر است، زیرا والدين فرصت دارند با توجه به تعطیلی آخر هفته با فرزندان خود سري به مغازه‌ها بزنند. 
در ایران انواع زیاد و مختلف ماهی و پرنده وجود دارد که به ترتیب از گونه‌های مورد استقبال نسبت به بقیه گونه‌ها می توان در ماهی‌ها به گونه گورامی، گلفیش، کوی، پرت فیش و در پرنده‌ها به قناری، فنچ، مرغ عشق، عروس هلندی و کاسپو اشاره کرد؛ ماهیان و پرندگان وارداتی که سهم اعظم بازار را در اختیار دارند بیشتر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. حیوانات وارداتی طبق برنامه‌هایی که سازمان دامپزشکی در نظر گرفته است قرنطینه و مورد آزمایش قرار می‌گیرند. 
اما در حالی که اکثر مردم می پندارند که بیشتر پرنده های موجود در بازار بومی بوده و از نقاط مختلف ایران جمع آوری شده اند، رييس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي تهران نظر دیگری دارد. به گفته مهدی یوسف خانی، حدود 80 درصد پرندگان زينتي، وارداتي بوده و خارجي هستند كه البته در برخي انواع آنها نمونه‌ي ايراني نيز وجود دارد. وي با بيان اينكه هند، هلند، بل�?يك و پاكستان از مهم‌ترين كشور‌هايي هستند كه رتبه‌ي اول را در زمينه‌ي صادرات پرندگان زينتي به خود اختصاص داده‌اند و كشور هند در زمينه‌ي طوطي در مرتبه‌ي اول قرار دارد گفت: در هنگام خرید پرنده باید به ترکیب صورت و پا و مدفوع حیوان دقت شود زیرا این‌ها عوامل تعیین کننده سلامتی پرنده است و در ماهی نیز باید به باله‌ها و رنگ بدن ماهی دقت کرد؛باید ماهی را با درجه آب مناسب برای هر گونه نگهداری کرد. همچنین غذای زیاد به ماهی داده نشود و تصفیه آب به طور مرتب انجام شود. 
رييس اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي تهران در پاسخ به اين سوال كه بيشترين آمار فروش در زمينه‌ي پرندگان زينتي مربوط به كدام نوع است، گفت: انواع قناري از جمله مرغ عشق و ياكريم بيشترين آمار فروش را به خود اختصاص داده‌اند كه قيمت پايين‌ آنها در مقايسه‌ با انواع طوطي و هزينه‌ي نگهداري كمتر اين پرندگان از جمله دلايل بالاي آمار فروش آن‌هاست. 
وي معتقد است: نكته مهمي كه در مورد پرندگان زينتي وجود دارد، اين است كه قيمت‌گذاري اين پرندگان به صورت سليقه اي بوده و تعرفه خاصي ندارد و بر اساس نوع پرنده تا چند ميليون تومان نيز قيمت دارد و ممكن است كسي از يك پرنده آن قدر خوشش بيايد كه حاضر باشد تا چند صد ميليون تومان هم براي آن هزينه كند كه البته اين موضوع سليقه‌اي است. 
اما در مواقعي نيز به دليل انتشار اخباري، فروش پرندگان كم مي‌شود؛ مانند زماني كه خبر خطر افزايش آنفلوآنزاي پرندگان در ميان پرنده هاي زينتي قاچاق شده در استان سيستان و بلوچستان منتشر شد كه البته مدتي بعد تكذيب شد. به هر حال گفته مي‌شود پرندگان زينتی می‌توانند بعضی از بيماري ها را در خود جای دهند و به صاحبان خود منتقل کنند. 
وي معتقد است:اگرچه مالکيت پرندگان زينتی بدون خطر نيست، اما بسياری از خانواده‌های ايرانی در منزل خود از پرندگان زينتی مراقبت می‌کنند و به اين ترتيب ممکن است در معرض بسياری از بيماري های مشترک باکتريايی، پروتوزوايی، قارچی، ويروسی يا انگلی قرار گيرند. 
قبل از انتخاب و خريد هر گونه پرنده توجه داشته باشيد كه پرنده نيازمند جاي مناسب، نگهداري صحيح و توجه كافي بوده و حصول اين موارد مستلزم صرف وقت، صبر، حوصله و هزينه كافي است. همچنين برخي توصيه كرده‌اند كه قبل از انتقال پرنده جديد به محلي كه از قبل پرندگاني در آنجا نگهداري مي شدند، پرنده جديد حتما به مدت دو ماه در محلي جداگانه قرنطينه تا از تندرستي آن كاملا اطمينان حاصل شود. 
همچنين گفته مي شود که محل استقرار قفس پرنده نبايد محيط شلوغ و پرهياهو يا در فاصله نزديك از ديوار يا تلويزيون يا روبروي دريچه كولر يا باد پنكه يا مجاور بخاري يا شوفا�? باشد. 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود