امروز: شنبه، 1 اردیبهشت 1403
06/24 1392

شهناز حسنی: مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران ( ایران کد) گفت : از ابتدای اجرای طرح ایران کد در دولت نهم تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ، تعداد کدهای ایجاد شده برای کالاهای تولیدی و وارداتی از مرز 2 میلیون و 100 کد عبور کرده است.
احمد غلامزاده در گفت وگو با "ایران و جهان " اظهار کرد: ایران کد تولید کنندگان و عرضه‌کنندگان را قادرمی‌سازد که کالاها و خدمات را شناسایی، طبقه‌بندی و کدگذاری کنند.این مقام مسئول ادامه داد: طبق برنامه ریزی صورت گرفته جهت تولید کد ملی برای کالاهای تولیدی و وارداتی در دولت نهم ، در سال 86، 87 و 88 به ترتیب 43 هزار ، 87 هزار و بیش از 291 هزار کد ملی ایجاد شد ، همچنین دردولت دهم یعنی در فاصله سال های 89، 90 و 91 نیز به ترتیب بیش از 360 هزار ، 538 هزار و 668 هزار کد ملی تولید شد و در سال جاری نیز تاکنون افزون بر 100 هزار واحد ملی تولید شده است .
غلامزاده تصریح کرد: این میزان کالا توسط 60 هزار مرجع تولیدی و توزیعی (صاحبان کالا) عضو ایران‌کد و ثبت نام شده ، دریافت شده است . تمامی کالای موجود پرتال ایران کد صاحب کاتالوگ الکترونیکی به دو زبان فارسی و انگلیسی بوده و اطلاعات پایه و مورد نیاز مشتریان در این کاتالوگ‌ها قابل مشاهده است.
کارشناسان پیش بینی می کنند که با توجه به روند صعودی تولید کد ملی ایران کد ، امسال نیز 800 هزار کد ملی صادر شود .
سیستم تعاملی ایران کد در حوزه واردات کالا موضوع دیگری است که در ایران کد پیگیری شده است ، غلامزاده دراین خصوص توضیح داد: براین اساس از تیرماه سال 90 تا آخر اردیبهشت ماه امسال 318 هزار درخواست اخذ مجوز تایید استاندارد دراین سامانه ثبت شده که از این تعداد 74 درصد به تایید رسید .
وی ادامه داد : باید توجه کرد که با سیستم تعاملی از ورود 14 درصد اقلام فاقد کیفیت به کشور از طریق عدم ثبت سفارش جلوگیری شده است. طبق این سیستم عملیات مجوزهای مورد نیاز کالاهای مشروط مدیریت شده و از سوی دیگر کمک به یکپارچه‌سا زی نظام‌های عملیات کالا در حوزه واردات، صادرات و توزیع می‌کند.
غلامزاده یادآور شد : ایران کد در بیش از 27 شرکت با ایجاد کدینگ شرکتی به دستاوردهای رسیده که می‌توان به عنوان یکی از راه های موثر افزایش بهره وری از آن یاد کرد، اطلاعات پایه ایران‌کد هم اکنون در سطح وسیعی مورد استفاده قرار گرفته که از جمله می‌توان به‌کارگیری ایران‌کد در فرآیندهای لجستیکی صنعت نفت، سیستم ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت)، ثبت سفارش، حوزه مدیریت کیفیت واردات، راه آهن جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از صنایع خودرویی، تعدادی از صنایع و معادن فلزی اشاره کرد.
وی گفت : درسیستم ایران کد مشتریان و خریداران کالاها می‌توانند با موبایل خود و با گرفتن عکس از بارکدهای میله‌ای (ملی و بین‌المللی) کالاها به کاتالوگ الکترونیکی دسترسی پیدا کنند و این خدمت ایران‌کد همچنان به صورت رایگان در دسترس مردم است.
ایران کد سیستمی است که اطلاعات پایه زنجیره تامین در حوزه کالا را تحت کنترل در آورده و به عناصر سیستم تزریق می نماید . این سیستم با استفاده از ابزار خبره طبقه بندی و کدگذاری کالا ، زبان مشترک و مفاهیم مشترکی را در سطح ملی ایجاد نموده و کلیه اطلاعات اعتباری قلم کالا را از قبیل مراجع عرضه کننده ، مشخصات فنی و استانداردهای ملی و بین المللی و ... در خود ثبت و ذخیره می نماید .
ایران‌کد یک نظام اطلاعاتی است که در پی سازماندهی و تدوین اطلاعات اساسی و پایه کالاها و خدمات در محدوده جغرافیایی کشور ایران در قالبی استاندارد شده و مدون است.
شکل گیری بازار شفاف ، روان و کارآمد ، ایجاد امکان عرضه مستقیم کالا ، تحقق تامین حداکثر نیازها از منابع داخلی ، ایجاد شفافیت اقتصادی ، سلامت اقتصادی و حل معضل قاچاق کالا ، کاهش هزینه های تولید ، خرید ، حمل ونقل ، انبارداری ، زمینه سازی جهت تحقق حقوق مصرف کننده ، ایجاد زبان مشترک برای کلیه کالاها و خدمات تولیدی ، تسهیل تجارت ، حذف واسطه و کاهش هزینه مبادله از مزایای ایران کد به شمار می آید .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود