امروز: چهارشنبه، 29 فروردین 1403
06/26 1392

فریده شریف زاده: وقتی مردم برای فروش زیور آلات طلا به طلافروشی‌ها مراجعه می‌کنند، مبالغي تحت عناوین مختلف از قیمت اصلی طلا کم می‌شود که برای بسیاری جای سوال دارد، از سويي در زمان خريد طلا نيز مبالغي به عنوان اجرت ساخت از خريدار دريافت مي‌شود كه اين ميزان متغير است، به گفته رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره، اجرت ساخت متغير بوده ولي اين رقم در جواهر بالااست و با توجه به نوع ساخت و میزان کاری که آن انجام شده، مقدار آن متفاوت است. 
اما در مواقعي شاهديم كه به دليل عدم آگاهي مردم، برخي فروشندگان در حق آن‌ها اجحاف كرده و مبلغ بيشتري با عنوان مزد ساخت طلا از آن‌ها دريافت مي كنند؛ کشتی‌آرای در اين باره مي‌گويد: برای محصولات خرد مانند النگو و دستبند نرخ مصوبی در اتحادیه تهیه شده که خریداران در صورت بروز هرگونه مشکل می‌توانند آن را با اتحادیه در میان بگذارند و در زماني كه شخصی قصد فروش طلا داشته باشد، هزینه اجرت ساخت و سود آن کسر شده و مابقی به مشتری پرداخت می‌شود .
محمد كشتي آراي در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایران و جهان با بيان اينكه مزد ساخت در طلا متغير است گفت: مزد ساخت در روزهاي مختلف و بر اساس قيمت طلا متفاوت است، تنها عاملي كه در خريد طلا ثابت است سود فروشنده بوده كه هفت درصد است، عوامل ديگري مثل ماليات ارزش بر افزوده نيز هر سال تغيير مي‌كند كه سال گذشته 5 درصد ، امسال 6 درصد و سال آينده نيز به هفت درصد افزايش مي‌يابد .
وي با بيان اينكه وقتي قيمت طلا افزايش مي‌يابد به دنبال آن اجرت ساخت نيز افزايش مي‌يابد، اظهار کرد : اجرت‌ها به وسيله اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا،جواهر و نقره در مقاطع مختلف به واحدهاي فروش طلا ابلاغ مي‌شود و بسته به قیمت طلا میزان اجرت ساخت تغییر کرده و به تناسب ، افزایش و یا کاهش می یابد.
به گفته وي ورود مصنوعات طلاي خارجي به كشور ممنوع است، بعضا نيز شاهديم طلاي ايراني به نام طلاي خارجي به فروش مي‌رسد كه اين موضوع منع قانوني داشته و اجرت ساختشان نيز خيلي بالاست كه معمولا تشخيص طلاي ايراني از نوع خارجي آن دشوار است و اين تشخيص، كار بازرس اتحاديه است.
اما رییس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا، جواهر و نقره از سوءاستفاده عده‌اي مبني بر فروش طلای با کمتر از عیار استاندارد انتقاد كرده و مي‌گويد:« برخی سود‌جویان در چند وقت گذشته به فروش طلای با کمتر از عیار استاندارد پرداختند، مردم بايد از واحد‌های دارای مجوز خرید کنند و می‌توانند با کنترل آرم‌های حک شده در طلا مانند آرم استاندارد و حرف T در استان تهران طلای مورد نظر را مورد ارزیابی قرار دهند» 
او هم‌چنین درباره‌ی پلاتین و نقره گفت: پلاتین با عیار بیش از 800 و حروف PT و نقره با عیار 90 یا 900 که عرف جهانی آن 925 است شناسایی می‌شود. 
اما بازار پرافت و خیز طلا، 6 سال قبل هم تولیدکنندگان را به فکر کاهش عیار طلا انداخته بود تا رکود بازار را با کاهش ارزش طلای ساخته شده جبران کنند. در آذرماه سال 86 رئیس انجمن کارفرمایان کشور پیشنهاد کرد عیار طلا در ایران به 14 برسد اما حتی در آن زمان هم عده ای با این پیشنهاد مخالف بودند و عقیده داشتند به دلیل نگاه سرمایه ای خریداران ایرانی به طلا، توقف عرضه طلای 18عیار، بازار را با رکود بیشتر مواجه می کند و خریداران را به سمت بازارهای حاشیه خلیج فارس که عیار طلای آنها 21 و 22 است سوق می دهد. تحلیلی که اتحادیه طلاو جواهر را مجاب کرد با محافظه کاری بیشتری در این زمینه اقدام کند و عیار طلای ایرانی را همچنان روی رقم 18 نگه دارد.

کاهش عیار طلا برای افزایش قدرت خرید مردم یک راهکار موقتی برای کنترل تورم بازار به حساب می آید اما روش های دیگری هم برای کنترل بازار طلا وجود دارد كه با کم کردن اجرت ساخت طلا، می توان همین قدم را برداشت چرا که در حال حاضر کارمزد ساخت طلاهای ایران هم سطح کارمزد طلاهای ترک و ایتالیایی است در صورتی که کم کردن این رقم، تورم بازار طلا را کنترل می کند

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود