امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
07/15 1392

ایران و جهان - دبیرکل اوپک با اشاره به درآمدزایی بیشتر نفت برای دولت‌های غربی نسبت به اوپک، یکی از نگرانی‌های بزرگ خود را تحریم‌هایی خواند که توسعه صنعت نفت در کشورهای عضو نظیر ایران را محدود کرده و موجب افزایش قیمت نفت شده است.
هفته گذشته پس از آنکه جورج آزبورن، وزیر دارایی انگلیس اعلام کرد اعمال مالیات بر سوخت تا سال 2015 در این کشور لغو شده است، یک طرفدار غیرمنتظره در صدر سازمان کشورهای تولیدکننده نفت (اوپک) پیدا کرد.
عبدالله البدری، دبیرکل اوپک که سازمان تحت مدیریتش یک‌سوم نفت مورد نیاز جهان را تأمین می‌کند، گفت، دولت‌هایی که مالیات بر سوخت را افزایش می‌دهند متهمان اصلی افزایش قیمت سوخت در پمپ بنزین‌ها هستند و قیمت واقعی نفت خام که همواره اوپک به افزایش آن متهم می‌شود، نقشی در این ماجرا ندارد.
البدری که در مصاحبه با دیلی تلگراف سخن می‌گفت، افزود: «کشورهای عضو گروه جی7، که انگلیس هم عضو آن است، بیش از درآمدی که اعضای اوپک از محل فروش نفت به دست می‌آورند، از محل وضع مالیات بر نفت خام درآمد کسب می‌کنند».
وی در ادامه گفت: «آنها از وضع مالیات درآمد بیشتری نصیب خود می‌کنند و این هدفی آسان است. آنها می‌توانند مالیات‌ها را افزایش دهند و اوپک و هرکس دیگری را که می‌خواهند (به‌دلیل افزایش قیمت سوخت) سرزنش کنند».
بر اساس ارزیابی‌های اوپک، کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه در فاصله سالهای 2007 تا 2011، بیش از 5.5 تریلیون دلار (3.4 تریلیون یورو) از وضع مالیات مستقیم بر فرآورده‌های نفتی کسب درآمد کرده‌اند، در حالی که درآمد کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک در این بازه زمانی از محل فروش نفت 4.2 تریلیون دلار بوده است. البته این رقم بدون کسر هزینه تولید است که در برخی کشورها تا 80 دلار در هر بشکه نیز می‌رسد.
البدری افزود: «ما قیمت‌ها را دستکاری نمی‌کنیم. ما بازار را از نظر عرضه، تقاضا و وضعیت اقتصادی و همچنین ارزش سهام رصد می‌کنیم و سپس تصمیم می‌گیریم که آیا می‌توانیم بازار را با قیمتی عادلانه راضی کنیم یا نه».
البدری یکی از نگرانی‌های بزرگ خود را تحریم‌هایی خواند که توسعه صنعت نفت در کشورهای عضو، نظیر ایران را محدود کرده و موجب افزایش قیمت نفت شده است.
برخی گزارش‌ها حکایت از آن دارد که صادرات نفت ایران در سال گذشته به‌دلیل تبعات تحریم‌های غرب به کمتر از نصف کاهش یافته و از 2.4 میلیون بشکه در روز به یک میلیون بشکه رسیده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود