امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
09/4 1392

ایران و جهان - در شرایط کنونی که اقتصاد کشور با مسائل مختلفی از جمله تحریم  نفتی، تضعیف بخش تولید مواجه است، به نظر می رسد یکی از پشتوانه های اقتصاد کشور جهت رونق اقتصادی، بخش صادرات است. این بخش به شدت نیازمند حمایت دولت می باشد. محمد حسین زهتابچیان، عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران در این خصوص گفت: متاسفانه دولت جهت حمایت از صادرات تا به الان کاری انجام نداده است و ما همچنان منتظر اقدامات عملی هستیم.
وی در گفتگو با خبرنگار ایران و جهان اظهار داشت: دولت در این خصوص هیچ قولی هم به صادرکنندگان نداده است، هرچند که اگر قول هم می داد نمی توانست کاری کند.
زهتابچیان در ادامه افزود: در حال حاضر شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که منافع مردم با منافع صنعت گران در تضاد است.
وی گفت: از طرفی باید برای کاهش هزینه ها و تورم، قیمت ارز کاهش یابد، از طرف دیگر نفع صادرکننده در افزایش نرخ ارز است.
زهتابچیان خاطر نشان کرد: دغدغه اصلی مردم، کاهش نرخ تورم است. این مهم با کاهش نقدینگی میسر خواهد بود. از طرف دیگر کاهش نقدینگی، سبب افزایش رکود خواهد شد که به ضرر صنعت گران است.
عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران، با بیان اینکه دولت در کوتاه مدت کاری نمی تواند انجام دهد، خاطر نشان کرد: باید تحریم ها کاهش و سرمایه گذاری افزایش یابد. همچنین اقتصاد کشور نیاز به تزریق پول دارد.
وی در پایان به حمایت های دولت از صنعتگران و صادرکنندگان اشاره کرد و افزود: دولت می تواند با معافیت های مالیاتی، استمهال تسهیلات بانکی، ایجاد شرایط یکسان برای رقابت، حذف رانت در اقتصاد، به صنعتگران کمک کند تا بتوانند در شرایط برابر محصول خود را تولید و صادر کنند.
زهتابچیان گفت: در شرایط کنونی صنعتگران فقط خود می توانند مشکلات خود را با زیرکی حل کنند.
وی گفت: به طور مثال وقتی صنعتگری به دلیل تورم 40 درصدی، هزینه تهیه مواد اولیه کالایش بالاست و از طرف دیگر تورم خارجی بسیار کمتر از داخلی است، لذا مواد اولیه موردنیاز خود را از خارج وارد می کند تا با کاهش هزینه تمام شده بتواند مزیت نسبی برای کالای خود ایجاد و صادرات کند.
عضو اتاق فکر کنفدراسیون صادرات ایران در پایان با بیان اینکه باید منتظر بمانیم تا وضعیت تحریم ها به کجا ختم می شود، تصریح کرد: اگر محدودیت های جهانی بر اقتصاد کشور کاهش یابد، شاهد رونق بخش صنعت و صادرات خواهیم بود. اقتصاد کشور به تزریق پول نیاز دارد. دولت چون پولی ندارد، لذا نمی تواند در شرایط کنونی کاری کند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود