امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
09/5 1392

ایران و جهان - علی موحد، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در خصوص طرح شنبم با  بیان اینکه روش اجرا غلط بود و منجر به فساد شد، این طرح از همان اول محکوم به شکست بود چرا که این روش ها در اقتصاد ایران ناکارآمد است.
وی در گفتگو با خبرنگار ایران و جهان اظهار داشت: امروزه در دنیا روش های علمی و پیشرفته ای وجود دارد که می تواند جایگزین این طرح شود.
موحد در ادامه با اشاره به اینکه با یک برچسب نمی توان بر ورود کالا نظارت کرد،تصریح کرد: همانطور که در عمل هم مشاهده شد، این برچسب ها به راحتی در بازار قابل خرید است و بنابراین طرح شبنم کارآمد نبود.
وی به لزوم حل ریشه ای قاچاق در کشور اشاره کرد و افزود: زمانی که قیمت کالایی در دو طرف مرز کشور تفاوت قابل توجهی دارد، نمی توان انتظار داشت که این کالا به خارج از کشور قاچاق نشود و هر قدر در مرز ستون و سد قرار گیرد شاهد شیوع پدیده قاچاق خواهیم بود.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران با بیان مثالی عینی در خصوص بنزین گفت: باید به سمت واقعی شدن قیمت ها برویم تا شاهد قاچاق نباشیم. 
وی گفت: هر چند در حال حاضر نیز بنزین قاچاق می شود ولی از زمانی که قیمت آن واقعی تر شده، قاچاق آن کمتر شده است.
موحد با بیان این مسئله که اساسا نظارت بخش دولتی بر فعل و انفعالات اقتصادی اشتباه است، تصریح کرد: این مسئله سبب رانت و فساد در اقتصاد می شود.
وی ادامه داد: همچنین از دیگر آفات این مسئله بزرگتر شدن دولت و تحمیل بار هزینه ای بر دولت است.
وی به لزوم توجه به نقش تشکل ها، اصناف و اتاق های بازرگانی در اقتصاد اشاره کرد و افزود: تشکل ها و اتاق های بازرگانی این آمادگی را دارند که نظارت بر امور را بر عهده بگیرند.
موحد گفت: در هیچ جای دنیا اقتصاد دولتی جوابگو نیست و باید به سمت افزایش سهم بخش خصوصی در اقتصاد برویم.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود