امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
09/12 1392

ایران و جهان - معاون وزیر اقتصاد با اشاره به جزئیات برنامه ۱۰۰ روزه گمرک گفت:وزارت صنعت و معدن تمهیداتی اندیشیده و به زودی ثبت سفارش گروه کالایی 10 انجام خواهد شد.

به گزارش ایران و جهان ،مسعود کرباسیان رئیس گمرک ایران در حاشیه نشست صمیمانه، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اکنون زمان ترخیص کالاها از گمرک طبق خواسته و آنچه مدنظر است نبوده و برخی کالاها باید در حداقل زمان ترخیص شود به خصوص کالاهای اساسی در این موضوع صدق می‌کند.

وی افزود:‌ به لحاظ اخذ مجوزها و تسویه حساب برای ترخیص کالاها متأسفانه بیش از 10 روز است و حتماً با اظهار قبل از ترخیص و نیز الکترونیکی کردن این موضوع می‌توان زمان‌سنجی را در بحث ترخیص کالاها رعایت کرد و نظارت بهتری در این خصوص اعمال کرد.

رئیس گمرک ایران در خصوص تعداد گمرکات فعال در کشور تصریح کرد: اکنون نزدیک به 120 گمرک فعال در کشور وجود دارد و برخی نیز در مسیر فعال‌سازی قرار دارند و اکنون نیز حدود 15 گمرک نیمه‌فعال هستند.

به گفته کرباسیان، برخی گمرکات به لحاظ ضرورت باید ایجاد شوند که می‌توان از جمله آنها به گمرکات فرودگاه‌ها و پستی اشاره کرد و نیز حضور در بازارهای مرزی ضروری است.

رئیس گمرک ایران گفت: یکی از برنامه‌هایی که جزو کارهای 100 روزه بود ترخیص کالاهای اساسی و دارو است و روش ورود آنها به گونه‌ای بوده که کالا ترخیص و پس از آن مشکلات مجوز آن رفع شده است.

وی افزود: برخی موانع صادراتی و بحث ترانزیت که به صورت هوشمند در حال اجرا است از دیگر برنامه‌های 100 روزه گمرک بوده و همچنین ترخیص کالا در حداقل زمان ممکن از جمله این رویکردها است.

به گفته کرباسیان، با مصوبه دولت موانع ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک حل شد و درآمد هفت ماه گمرک در سال جاری 35 هزار میلیارد ریال بوده است.

رئیس گمرک ایران گفت: در سال 11 میلیون تن کالا ترانزیت می‌شود و باید از طریق گمرک، خارج یا وارد شود و گمرک در مناطق مرزی که مناطق آزاد یا بازارچه‌‌های مرزی هستند باید حضور داشته باشد.

کرباسیان تاکید کرد: ظرف دو ماه آینده تعرفه‌های 8 رقم به 11 رقم شکسته خواهد شد که زیر تعرفه‌های آن عمدتاً شبهه‌دار بوده و شفاف خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالی مبنی بر شفافیت ارزش‌گذاری کالاها به چه صورتی خواهد بود و آیا اطلاعات مربوط به آن روی سایت قرار می‌گیرد یا خیر، گفت: یک تناقض در این بحث وجود دارد و در صورتی که اطلاعات روی سایت گذاشته نشود مردم در جریان این موضوع قرار نمی‌گیرند و در صورتی که روی سایت باشد عده‌ای عنوان می‌کنند که اطلاعات شخصی آنها را روی سایت گذاشته شده و باید شفاف شدن اطلاعات روی سایت، منطبق بر واقعیت و اطلاعات عمومی کار باشد.

رئیس گمرک ایران افزود: می‌توان با حذف بخشی از اطلاعات اشخاص در ارزش‌گذاری کالاها تعرفه موجود را بر روی سایت برای اطلاع عموم قرار داد.

وی در خصوص ورود گروه کالایی 10 بیان داشت:‌ در این راستا تمهیداتی از سوی وزارت صنعت و معدن اندیشیده شده و به زودی ثبت سفارش کالاهای گروه کالایی 10 انجام خواهد شد تا بتوان اجازه ترخیص آنها را صادر کرد.

رئیس کل گمرک ایران اظهار داشت: 86 هزار میلیارد ریال درآمد گمرک در بودجه 93 کشور پیش‌بینی شده است که لایحه آن در روزهای آینده به مجلس ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد:امسال 60 هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده بود که 20 هزار میلیارد آن مربوط به خودرو بوده که محقق نشد. همچنین باید توجه داشت 4 درصد حق گمرک به 2 درصد کاهش یافته است.

کرباسیان با بیان اینکه درآمد 7 ماهه گمرک در سال جاری 35 هزار میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: در مهر ماه ورود کالاهای گروه 10 دو برابر قبل شده است.

وی به برداشته شدن محدودیت برای صادرات اشاره کرد و گفت: زیرساخت‌های الکترونیکی در گمرک در حال اجرایی شدن است.

رئیس کل گمرک با بیان اینکه زیر ساخت‌های الکترونیکی در گمرک در حال اجرایی شدن است، تصریح کرد: اولویت اول ما دارو و کالای اساسی بود به همین خاطر نسبت به رفع مشکلات اقدام کردیم و هم اکنون مشکلی در این زمینه نداریم.

کرباسیان به عدم ترخیص کالاهای مخابراتی و مشابه آن که نیاز به مجوز دارد عنوان کرد: کسی که کالاهای غیراستاندارد وارد می‌کند نمی‌تواند انتظار ترخیص آن را از گمرک داشته باشد چرا که مردم باید به کالاهای ترخیص شده از گمرک اعتماد کنند.

به گفته کرباسیان، از واردات 28 میلیارد دلاری و صادرات 24 میلیاردی طی هشت ماه نخست سال جاری انجام شده و نیازهای جامعه نباید با ارز ترجیحی وارد شود.

کرباسیان با اشاره به اینکه موضوع بن بیمه را عملیاتی می کنیم، افزود: در گذشته در برخی مواقع آمارها مثل موبایل به صورت کیلویی اعلام می شد که این آمارها را به روز کرده ایم و می‌توانیم در همه بخش‌ها آمارها را به تعداد اعلام کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اعلام اینکه رقیب گمرک قاچاقچی است و باید به نحوی عمل کنیم تا انگیزه تولیدکنندگان و واردکنندگان برای ورود کالا از مسیر واقعی ایجاد شود، گفت: راحت ترین راه برای گمرک در بخش معوقات، زدن کسری دریافت و ابلاغ آن بدون توجه به وضعیت واردکننده است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود