امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
10/5 1392

ایران و جهان - متن کامل طرح استیضاح وزیر صنعت، پیش از ارائه به هیئت رئیسه و  خوانده شدن در صحن علنی مجلس توسط یک سایت خبری افشا شد. گفته می‌شود ۶۳ نماینده این طرح را امضاء کرده‌اند.


حدود چهار ماه پس از تشکیل کابینه دولت یازدهم، وزیر صنعت، معدن و تجارت در آستانه استیضاح قرار گرفته است. طرح استیضاح محمدرضا نعمت‌زاده در حالی آماده ارائه به هیئت رئیسه شده که بیش از ۷۰ درصد نمایندگان مجلس نهم به او رأی اعتماد داده‌اند.

محمد بیاتیان٬ عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس به تشریح محورهای اصلی طرح استیضاح وزیر صنعت پرداخت و گفت این طرح حداکثر تا یکشنبه آینده (۸ دی) تقدیم هیئت رئیسه می‌شود.

در حالی که طرح یاد شده هنوز در صحن علنی مجلس قرائت نشده، سایت خبری تسنیم بدون ذکر منبع متن کامل آن را منتشر کرد.

۶۳ امضا برای استیضاح وزیر

بیاتیان که دوم دی‌ماه شمار امضاء‌کنندگان طرح استیضاح وزیر صنعت را ده نفر اعلام کرده بود روز چهارشنبه گفت که تعداد امضاها به ۶۳ رسیده است.


پیشتر یکی از علت‌های استیضاح وزیر صنعت عدم اجرای "طرح انتزاع وظایفی از وزارت صنعت معدن و تجارت و تجمیع آنها در وزارت جهاد کشاورزی" عنوان شده بود.

نعمت‌زاده رز گذشته همراه با وزیر کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای را با اعضای کمیسیون کشاورزی امضاء کرد که بر مبنای آن "طرح انتزاع" تا پایان سال جاری اجرا شود. این طرح قرار بود در دولت دهم به اجرا گذاشته شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع می‌گوید اگر پس از امضای این تفاهم‌نامه تمام ۲۴ عضو کمیسیون کشاورزی نیز امضای خود را پس بگیرند، طرح استیضاح همچنان با حدود ۴۰ امضاء قابل پیگیری است.

کهولت سن و مدیران مسئله‌دار

به گزارش سایت خبری تسنیم، طرح یاد شده ۱۶ محور دارد که "نابسامانی در بازار و گرانی روزافزون ملزومات و مایحتاج ضروری مردم، تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی، اظهارنظرهای غیرکارشناسی در خصوص صنعت و التهابات و تورم در بازار علی‌الخصوص در بازار خودرو، و واردات بی‌رویه خودروها و کالاهای لوکس خارجی و عدم توجه به حمایت از تولید ملی" از محورهای اصلی آن است.

امضاء‌کنندگان طرح همچنین وزیر صنعت را به "استفاده از مدیران بازنشسته و ناکارآمد و مسئله‌دار" و "عزل مدیران باتجربه و انتصاب افراد مسئله‌داری که بعضاً استعلامات آنها منفی می‌باشد" متهم کرده‌اند.

نمایندگانی که خواستار کنار گذاشتن نعمت‌زاده شده‌اند، یکی دیگر از دلایل خود را "گستردگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و عدم توانایی جسمانی با توجه به کهولت سن ایشان" عنوان می‌کنند.

بسیاری از اتهام‌هایی که به نعمت‌زاده وارد شده میراث دولت پیشین به شمار می‌رود و دولت یازدهم در گزارش‌های صد روز نخست کار خود به اغلب آنها اشاره کرده است.

اقدامی عجولانه و غیرقابل توجیه
اصولگرایان تندرو، به وی�?ه نمایندگان عضو جبهه پایداری و حامیان دولت قبلی از آغاز کار دولت یازدهم مخالفت با فعالیت اعضای کابینه حسن روحانی را آغاز کردند و در هفته‌های اخیر به آن شدت داده‌اند.

گزارش "عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی" که به سه ماه نخست کار دولت یازدهم اختصاص دارد، نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس نهم طی ۹۶ روز ۱۴۲۹ مرتبه به دولت حسن روحانی تذکر داده‌اند. این میزان تذکر در این مدت تا کنون سابقه نداشته است.

چنانچه طرح نمایندگان روز یکشنبه اعلام وصول شود و به جریان بیفتد، نعمت‌زاده نخستین وزیر کابینه روحانی است که استیضاح می‌شود.

حدود دو هفته پیش برخورد شدید نمایندگان با وزیر اقتصاد، علی طیب‌نیا نیز او را به مرز استعفا رساند که ظاهرا با دلجویی برخی از نمایندگان منتفی شد.

حسین گروسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طرح استیضاح نعمت‌زاده را اقدامی عجولانه خوانده و به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در حالی که هنوز بودجه سال آینده بررسی نشده و تنها مدت زمان کوتاهی از آغاز فعالیت دولت جدید گذشته، اقدام به استیضاح یک وزیر توجیه منطقی ندارد.»

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود