امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
04/10 1393

ایران و جهان- کمرنگ شدن عوامل تاثیرگذار در پیشتاز ماندن برخی صنایع بورسی،  نگاه فعالان بورسی را به سوی صنعت خودرو معطوف کرد، روند کاهشی تحریم ها، افق مثبتی را برای این صنعت در میان اهالی بازار سرمایه ترسیم و اقبال را با این صنعت همراه ساخت.

علی محسنی تحلیلگر بازار سرمایه به آنچه بازار سرمایه را به صنعت خودرو متمایل اشاره کرده و به ایران و جهان می گوید: در سال های قبل، نوسان قیمت های جهانی، حمایت های خاص دولت، مزیت رقابتی صنعت و افزایش نرخ ارز، چهار عاملی که اقبال بازار را همراه صنایع پتروشیمی و فلزی می کرد که یکی پس از دیگری، کمرنگ و گرایش بازار سرمایه به سوی صنایع دیگر تغییر کرد.

وی می گوید: بازار در چنین شرایطی به دنبال صنعت جدید برای سرمایه گذاری بود، اما صنعت خودرو مقارن با آنچه گفته شد، صنعتی پر مشکل بود که در سال های 91 و 92 این صنعت با بحران تولید مواجه بودند، در شرایط کنونی بازار و اقتصاد که اولویت دولت سیاست کنترل تورم است، (برخلاف دولت قبلی که سیاست هایی را پیگری می کرد که افزایش نرخ تورم اتفاق می افتاد)، همچنین تقویت صنایع داخلی برای افزایش وضعیت اشتغال، باعث شده صنایع جدید مورد توجه قرار بگیرند.

این تحلیلگر ادامه می دهد: از سوی دیگر مذاکرات هسته ای در جریان است و تحریم ها ریزش قیمت بسیاری از سهام وابسته را موجب شده، اما با کاهش تحریم ها صنایعی که از این حیث آسیب بیشتری دیده بودند، با توجه به چشم انداز مثبت، مورد توجه بازار قرار گرفتند. وی ابراز می دارد: صنعت خودرو در بورس، صنعت جدیدی بود که بازار با توجه به آنچه گفته شد و کمرنگ شدن عوامل اقبال صنایع پتروشیمی و فلزی، در کانون توجه فعالان بورسی قرار گرفت.
محسنی معتقد است: نباید از نظر دور داشت که قیمت خودرو سالهاست که تثبیت شده و افزایش قیمت محصولات این شرکتها، بر سودآوری آنها تاثیرگذار خواهد بود. گفتیم که بازار سهام به دنبال صنعت جدید است و صنعت خودرو با توجه به مزیت های جدید مورد توجه قرار گرفت گرچه به لحاظ ارزش بازار این صنعت، قابل مقایسه با صنایع پتروشیمی و فلزی نیست. اما به لحاظ روانی تاثیر به سزایی در جهت گیری بازار ایفا می‌کند چراکه بازار به دنبال پیشرو است و صنعت خودرو پتانسیل آن را دارد که صنعت پیشرو سال نامیده شود.

برای حمایت از این صنعت چه باید کرد؟
علی محسنی در پاسخ به ایران و جهان می گوید: دولت می تواند در بخش تامین سرمایه در گردش که همواره مشکل خودروسازها بوده، از شرکت های این گروه حمایت کند. تا خودروسازها برای مدیریت این مشکل، مجبور به اخذ وام های گران قیمتی نشوند که در نهایت منجر به افزایش هزینه های آنها می شود. وی می گوید: مدیریت کارا، عامل مهم دیگری است که می تواند نقش مهمی را در حمایت صنعت خودروا داشته باشد، چراکه مدیریت کارآمد درون سازمانی می تواند مدیریت هزینه ها را موجب شود.
این تحلیلگر در خصوص افزایش قیمت خودرو یادآور می شود: به نظر می رسد که بهتر آن است که در قیمت گذاری محصولات این شرکت ها، از تثبیت قیمت های مصنوعی جلوگیری شود، کشف فرمول های جدید که با هدف کنترل قیمت فعلی است اختلاف و فاصله قیمتی با بازار آزاد را دامن می زند بهتر آن است که فاصله قیمت کارخانه و بازار آزاد، کم شده و سود حاصله به درآمدهای شرکت و در نهایت عاید سهامداران این شرکت ها شود، نه دلالان بازار آزاد.
ابته نباید از نظر دور داشت که تولید افزایشی این شرکت ها نشان دهنده تقویت سمت عرضه است، با افزایش تولید عطش بازار پاسخ داده می شود و قیمت ها به راحتی براساس عرضه و تقاضا مشخص می شود.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود