امروز: جمعه، 7 اردیبهشت 1403
08/26 1395

مهدی آزادواری- نهادهاي مالي به همراه ابزارهاي مالي از اجزا اصلي تشکيل دهنده نظام مالي به شمار مي روند که حضور فعال آنها مي تواند نويدبخش يک نظام مالي قوي و کارآمد باشد. 

از آنجا که نهادهاي مالي قادرند از يکسو مبدع و مبتکر ابزارهاي مالي جديد و شيوه هاي نوين تامين مالي و معاملات در بازار سرمايه باشند و از سوي ديگر با به کارگيري و گسترش استفاده از ابزارهاي مالي گوناگون موجبات رونق و توسعه بازار را فراهم آورند شايد به تعبيري بتوان اين نهادها را محور اصلي و موتور محرکه نظام مالي دانست. 

در بين نهادهاي فعال در بازار مالي ايران صندوق ها از اهميت به سزايي برخوردارند زيرا اين صندوق ها با ايفاي نقش واسطه مالي در واقع، سرمايه گذاري افراد غير حرفه اي را از حالت مستقيم به غير مستقيم تبديل مي کنند و در اين رهگذر مزايايي متعددي را هم براي بازار سرمايه و هم براي سرمايه گذار فراهم ميکند. 

از يک سو، راهکار مناسب براي رشد کمي و کيفي و توسعه پايدار بازارهاي سرمايه، تشويق سرمايه گذاري غير مستقيم و ورود افراد به بازار، از طريق سرمايه گذاري در صندوقها است. از سوي ديگر، نهادهايي مانند صندوقهاي سرمايه گذاري اين امکان را پديد مي آورند که از طريق تشکيل انواع سبدها با ترکيبات گوناگون، اوراق بهادار که هر کدام داراي ويژگي خاص خود هستند در مجموع بتوانند ذائقه و سليقه اکثر سرمايه گذارن را پوشش دهند. در مجموع صندوقها با توجه به امکانات و تواناييهايي که در اختيار دارند، تلاش ميکنند که سرمايه گذاري در بازار را جذابتر و فرصتها و انتخابهاي بيشتري را با ريسک کمتر و بازده بالاتر، براي سرمايه گذاران فراهم کنند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود