امروز: پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
12/4 1394

رازپول - در فاصله بسیار کوتاهی دوخبر انتصاب از شرکت خودرو سازی سایپا منتشر و تکذیب شده است .ظاهرا طوفان تغییرات در خودرو سازی سایپا بسیار تاثیر گذار بوده تا جایی که برخی خبر از برکناری ریاست هیات مدیره و مدیر عامل خبر دادند .


به گزارش پایگاه خبری رازپول ، یکی از خبرگزاری های معتبر ابتدای صبح اعلام کرد که در جلسه روز گذشته وزیر صنعت با مدیران گروه خودروسازی سایپا ضمن تقدیر و تشکر از زحمات نوروز زاده، وی از سمت ریاست هیات مدیره سایپا برکنار شد و سید ابریشمی به عنوان ریاست هیات مدیره سایپا انتخاب شده است .همچنین در این جلسه قناتی جایگزین عموزاده در هیئت مدیره شد. این خبرگزاری اعلام کرده با تغییرات صورت گرفته، در حال حاضر، اعضای هیئت مدیره سایپا به شرح زیر است:
سید ابریشمی ریاست و عضو هیات مدیره
نجفیان نایب رییس و عضو هیات مدیره
شمس عضو موظف هیات مدیره

اما از سوی دیگر یک سایت خبری اظهار می کند هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا در جلسه خود که در محل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگزار شد ، با اکثریت آراء مهدی جمالی را برکنار و مهندس محمدرضا سروش را به عنوان مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا منصوب کرد .

اما یک منبع آگاه در گفت و گو با پایگاه خبری راز پول اظهار می کند که اختلافات در هیات مدیره سایپا فراتر و عمیق تر از این مباحث است . برخی اذعان دارند که منصوبان هیات مدیره این خودرو سازی به دو قطب قوی در دولت ختم می شوند که در واقع به حلقه های هیات مدیره فعلی متصل هستند . برخی آگاهان اذعان دارند که برخی اختلافات ریشه در همکاری با رنو دارد . رنو که همزمان با تحریم ها بازار خودروی ایران را به اصطلاح در آب نمک نگه داشته بود پس از تحریم ها اظهار تمایل به حضور در بازار ایران دارد . بر این اساس برخی اعضای هیات مدیره سایپا اعتقاد دارند که ریشه برخی ضرر و زیان های فعلی این شرکت در کم کاری های رنو است و همکاری با این شرکت یکی از محل های اختلاف در هیات مدیره این شرکت است .همان طور که در گروه خودرو سازی ایران خودرو نیز برای حضور پژو حرف و حدیث هایی بود که با سرمایه گذاری پژو در کشور این قائله ختم به خیر شد .

اما با ورود رنو میزان اختلاف در هیات مدیره سایپا بالا گرفته و گویا برخی اعضای هیات مدیره با یکدیگر زاویه پیدا کرده اند و برخی دیگر با یگدیگر هم پیمان شده اند . 
نتیجه این موضوع انتشار اخبار ضد و نقیض از برکناری ها است .برخی معتقدند که پس از برگزاری مجمع فوق العاده باید برکناری های مدیریتی شکل گیرد چراکه انتخاب مجدد اعضای هیات مدیره طبق قانون تجارت تشریفاتی دارد . اما برخی دیگر می گویند که جلسه شب گذشته به همین منظور بوده که در آن تصمیم گرفته شده نوروز زاده از ریاست هیات مدیره شرکت برکنار شود . این در حالی است که نوروز زاده ظاهرا صورت جلسه این نشست را نه تنها امضا نکرده بلکه علیزاده مدیر مالی ایدرو را به جای شمس لاهیجی در هیات مدیره منصوب کرده است . به عبارت دیگر طاهر علیزاده مدیرمالی سازمان گسترش به عنوان عضو غیر موظف هیات مدیره گروه سایپا جایگزین اکبر شمس لاهیجی شد . شمس لاهیجی علاوه بر عضویت در هیات مدیره سایپا ، مدیرعامل شرکت مگاموتور از شرکت های زیر مجموعه گروه خودروسازی سایپا است .

خبر جایگزینی جمالی مدیرعامل این گروه نیز از سوی روابط عمومی تکذیب شد و از مهندس سروش به عنوان جایگزین آن یاد شد . وی دارای دو دهه سابقه فعالیت در صنعت خودرو کشور است و در زمان مدیریت مهندس قلعه بانی در گروه سایپا به نمایندگی از گروه بهمن، عضو غیر موظف گروه سایپا بود. مهندس سروش سابقه مدیرعاملی گروه خودروسازی بهمن را در کارنامه دارد و آخرین سمت وی مدیرعاملی شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان است . 

بنابراین ظاهرا علی رغم رسانه ای شدن موضوع تغییرات اما هیچ تغییری صورت نگرفته و ریاست هیات مدیره و مدیر عامل همچنان در جای خود نشسته اند . نکته مهم لغو یک نشست محدود خبری در روزهای اخیر است که قرار بود نوروز زاده در آن مواردی را مطرح کند . همچنین کنفرانس بین المللی صنعت خودرو در روز یکشنبه هفته آینده یعنی دو روز پس از برگزاری انتخابات برگزار خواهد شد که قرار بود درآن نوروز زاده سخنرانی داشته باشند و گویا قرار بود که قرارداد همکاری با رنو نیز در این جلسه به امضا برسد . باید منتظر ماند و دید منصوبین جریانات دولتی در روزهای آینده تعاملات سایپا را به کدام سمت سوق خواهند داد . آیا قرار داد رنو به امضا می رسد ؟ و آیا تغییرات و شایعات تکذیب شده در این خودرو سازی واقعی تر خواهد شد ؟

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود