امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
06/2 1401

گروه چهارسوق- سایپا روز گذشته مدعی شد در نظر دارد برای جایگاه یابی قیمتی دو محصول شاهین و کوییک در این بازار روسیه برنامه ریزی کند.
 
این خودرو ساز در گزارش خود از این اقدام به عنوان « خیز بلند سایپا برای تصاحب سهم بازار در روسیه» یاد می کند.

البته این خودروساز در هیچ جای گزارش خود از میزان هدف گذاری تصاحب بازار فروش یک میلیون و 300 هزار دستگاهی سخن به میان نیاورده است.
اما برای درک بهتر از بازار خودرو در روسیه به عنوان پنجمین بازار خودرو جهان بهتر است تعریف کلی از محیط رقبای دور و نزدیک سایپا داشته صورت گیرد.

تحقیقات نشان می دهد پیش از وقایع اخیر مبتلابه کشور روسیه بازار خودرو در این کشور در اختیار برندهایی چون تویوتا، هیوندای، مزدا، ولوو، نیسان، مرسدس بنز، جنرال موتورز، فولکس واگن و پورشه بوده است که با این وجود می توان نسبت به ذائقه مصرف کننده نهایی تا حدود زیادی قضاوت کرد.
از سوی دیگر تحقیقات بیانگر این واقعیت است که بازار فروش خودرو در چند ماه اخیر در کشور روسیه به واسطه شرایط اقتصادی نسبت به مدت مشابه نصف شده است، در هیمن رابطه نیز شاید بتوان ادعا کرد بازار خودرو در این کشور دیگر از قواعد اقیانوس آبی پیروی نکرده و کاملا شرایط قرمز به خود گرفته است.

تحقیقات بازار نشان می دهد که در کشور روسیه انواع خودرو دست دوم موجود است، در این کشور کیفیت خودروهای خریداری شده اهمیت زیادی دارد، به همین سبب آمار خرید خودروهای دست دوم در کشور روسیه بسیار بالا است.
ماشین‌های دست دوم در کشور روسیه نسبت به کیفیتی که دارند، قیمتی بسیار ارزان و مناسب دارند به همین دلیل خودروهای دست دوم در این کشور بسیار پرطرفدار است.

از سوی دیگر بر اساس آخرین مطالعات صورت گرفته از نگرش مصرف کننده نهایی نشان می دهد در این بازار خودرو هایی چون لادا، کیا، هیوندای، رنو، فولکس واگن، نیسان و میتسوبیشی بیشترین سهم ذهنی را به خود اختصاص داده است.
یورونیوز چندی پیش در گزارشی در خصوص وضعیت بازار خودرو روسیه نوشت: فروش خودروهای سواری جدید در روسیه در ماه آوریل گذشته در مقایسه با ماه مشابه سال پیش ۷۸.۵ درصد کاهش یافت.
انجمن کسب‌وکارهای اروپایی (AEB)  با انتشار گزارشی اعلام کرد که فروش خودروهای صفر کیلومتر و نو در روسیه طی آوریل گذشته ۳۲ هزار و ۷۰۶ دستگاه بوده که این تعداد کمتر از یک چهارم فروش ثبت شده در آوریل سال گذشته است.

این رسانه اروپائی آورده است که رکود اخیر در بازار خودروی روسیه موجب شده تا مجموع فروش خودروهای سواری نو در چهار ماهه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش ۴۳ درصد کاهش یابد.
یورونیوز در ادامه این گزارش می نویسد که انجمن کسب‌وکارهای اروپایی همچنین پیش‌بینی کرده فروش خودروهای صفر کیلومتر در بازار روسیه طی سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سال ۲۰۲۱ حداقل ۵۰ درصد پایین‌تر باشد.
این نهاد اروپایی دلایل افت فروش خودرو در بازار روسیه را کمبود شدید سواری‌ها نو و افزایش قیمت‌ آنها به دلیل اختلال موجود در سیستم حمل و نقل کالایی در شرایط اخیر و نوسان شدید نرخ روبل ارزیابی کرده است.

حال سوال این است در شرایطی که بازار خودرو در همسایه شمالی کشور تا به این اندازه دستخوش تغییر شده و رقابت از فاز شرکتی به توجه به کالای دست دوم رسیده است، سایپا با چه راهبردی قرار است وارد این بازار شود؟
از سوی دیگر آیا کیفیت و قیمت محصولات تولیدی این شرکت برای ورود به بازار ملتهب روسیه به آنچه به بازار داخلی عرضه می شود متفاوت خواهد بود؟
از سوی دیگر آیا محصولات نو سایپا با حتی محصولات دست دوم برندهایی مانند تویوتا قابل مقایسه است؟
این پرسش ها در حالی مطرح است که شرکت سایپا در گزارشی که در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرده است از عبارت «تصاحب» یاد می کند، در همین رابطه سوال این است که مدیران سطح عالی شرکت سایپا در ایده آل های خود چند درصد از سهم بازار خودرو های نو وارداتی را مورد هدف قرار داده اند؟ بازاری که التهابش مورد توجه رسانه های جهان قرار گرفته است.
همه این پرسش ها در شرایطی مطرح می شود که بر اساس آخرین اطلاعات مالی موجود شرکت سایپا، بازده حقوق صاحبان سهام در سه ماهه اول سال جاری منفی 20 درصد و بازده خالص دارایی این شرکت در مدت زمان یاد شده منفی دو درصد بوده است.

از همین رو شاید بهتر باشد مدیران شرکت سایپا به عوض طراحی راهبرد آرمانگرایانه تصاحب بازار خودرو روسیه، به ترمیم مدل های بازاریابی و بازارداری برای افزایش سهم بازار داخلی و اصلاح مدل های مالی برای ترمیم ساختار مالی خود باشند، چراکه وضعیت بازده حقوق صاحبان سهام این شرکت در سه ماهه اخیر مبین این واقعیت است که این شرکت برای رسیدن به اهداف مالی مد نظر هنوز راه نپیموده قابل توجهی دارد هرچند که روند قیمت سهام این شرکت در تغییرات مدیریتی جدید نسبت به دوره 10 ساله اخیر با توجه به وضعیت اقتصاد کلان قابل دفاع است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود