امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
11/19 1400

گروه چهارسوق- فرشاد مقیمی در حالی از شرکت ایران خودرو خداحافظی کرد که امید داشت بتواند فصل جدیدی از در دوران مدیریتی خود را در دولت سیزدهم آغاز کند هر چند که این آرزو از ابتدا با حاشیه هایی همراه بود و شاید هم همین حواشی بود که به متن تبدیل شد.

فرشاد جوان که از وزارت صمت بر صندلی بزرگترین بنگاه اقتصادی ایران جلوس کرد با اتکا به اهرم مالی شرکت ایران خودرو را به گونه ای مدیریت کرد که بر اساس بررسی های صورت گرفته نسبت اهرمی شرکت ایران خودرو در نیم سال دوم سال 1398، 3.5 و در نیم سال دوم سال 1399 به  196 رسید.
بر اساس تعریف «نسبت اهرمی» اشاره به تکیه بنگاه های اقتصادی بر میزان بدهی در ساختار مالی دارد.


 
نگاهی به عملکرد مالی در نیمه نخست امسال نشان می دهد که از مجموع بدهی های این شرکت نزدیک به 4.5 هزار میلیارد تومان بدهی غیر جاری به یادگار مانده که با جمع بدهی های جاری این شرکت در مجموع در حدود 89 هزار میلیارد تومان طلبکار دور و نزدیک دارد.
حال اگر فرض بر تعیین تکلیف بدهی های جاری باشد شرکت ایران خودرو در این ایام، هر خودروی خود را به صورت میانگین با 18 میلیون تومان بدهی غیر جاری به دست مصرف کننده رسانده است که این رقم بعلاوه میزان افزایش قیمت خودرو توسط شرکت ها برای مصرف کننده نهایی شرکت ایران خودرو قابل توجه بود.
مقیمی در بخشی از نامه خداحافظی خود از افزایش تنوع و رشد تولید خودرو در مجموعه به منظور تامین نظر مشتریان یاد می کند و از اقدامات مستمر در تولید و عرضه خودروهای تارا دستی و اتوماتیک، دناپلاس توربو اتوماتیک، راناپلاس پانوراما شش سرعته، هایما اس ۷ پلاس، هایما اس ۵ جدید و ۲۰۷ اتوماتیک ۶ سرعته و با سقف پانورسخن به میان می آورد.
اما بررسی های آرشیوی مبین این واقعیت است که وعده تولید تارا که با پلتفرم پژو 301 به بازار عرضه شد در تیر ماه سال 1398 یعنی دو ماه پیش از حضور مقیمی در شرکت ایران خودرو داده شد.
از سوی دیگر در دی ماه سال 1397 بود که برای اولین بار از تغییر شکل پژو 207 بر مبنای پژو 206 صندوقدار سخن به میان آمد.
همچنینن در اسفند ماه سال 1396 بود که برای اولین بارعرضه خودرو دنا پلاس توربوشارژ توانست بازار خودرو را با امید های جدیدی روبرو ساز.
به هر حال فرشاد مقیمی از شهریور ماه سال 1398 به شرکت ایران خودرو وارد شد و قطعا اقداماتی در دوران خدمتش انجام داده اما به نظر می رسد نامه خداحافظی او حاوی ادعا هایست که برای اثبات آن نیاز به نادیده گرفتن بخشی از تاریخ تولید در شرکت ایران خودرو و در زمان مدیریت یکه زارع است.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود