امروز: سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403
11/18 1400

گروه چهار سوق- گروه بهمن در نظر دارد اقداماتی را در خصوص اصلاح سبد دارايي ها با ادغام يا فروش شركت هاي زيان ده، كم بازده و فروش املاك مازاد آغاز کند.
در حال حاضر از میان 10 شرکتی که گروه بهمن در آن سهام دارد است در چهار شرکت سهامدار عمده و در چهار شرکت سهامدار مطلق به حساب می آید.

شرکت هایی که گروه بهمن در آنها سهام دار است در حوزه های خودرو و موتور سیکلت، مالی و نفت و انرژی متمرکز است که البته این شرکت، سرمايه گذاري در حوزه هاي خدمات، املاك، انرژي، نفت و گاز، پتروشيمي و فن آوري اطلاعـات را نیز از جمله وظایف اصلی خود می داند.

گروه بهمن در خصوص راهبرد های خود در حوزه انرژی معتقد است که استراتژی ورود به بازارهای جدید به عنوان یکی از عوامل تعیین‌کننده بقا، رشد و دوام سازمان‌های بزرگ ارزیابی می‌شود.
در راستای دستیابی به این هدف ارزشمند، گروه بهمن به منظور به انجام رساندن سیاست‌های توسعه‌ای خود جهت بومی‌سازی تکنولوژی‌های صنعت نفت، با تاسیس شرکت های گروه انرژی آریادانا و مدیریت حفاری آریادانا و نیک صنعت پارسیان پا به این عرصه نهاد که در طی سال‌های اخیر با بررسی‌های صورت گرفته و هدف‌گذاری در بخش‌های جذاب بازار، تاسیس پالایشگاه تولید قیر از نفت فوق سنگین در منطقه قشم بعنوان اولین تجربه اجرایی در حوزه انرژی در صنایع پایین دستی نفت و گاز در گروه انرژی آریادانا هدف‌گذاری شد.

اما ظاهرا این گروه هنوز در خصوص اصلاح سبد دارايي ها با ادغام يا فروش شركت هاي زيان ده، كم بازده و فروش املاك مازاد اقدام اعلامی را آغاز نکرده است و باید دید این شرکت چه اقدامی را قصد دارد در این خصوص به سرانجام رساند.
از سوی دیگر نکته قابل توجه در این میان ترکیب اعضا هیات مدیره در این گروه است، این شرکت با پنج عضو هیات مدیره فقط یک عضو موظف و آن هم در مقام مدیرعامل دارد اما بر اساس اطلاعات موجود سهام داران این شرکت در سال گذشته 13 جلسه برگزار کرده اند که از میان پنج عضو آن فقط نمایندگان شرکت های سرمایه گذاری عضو هیات مدیره در تمامی جلسات حضور داشته اند و به اصطلاح قدیمی هستند.

هر چند هنوز معلوم نیست این شرکت با چه هدفی با این حجم از فعالیت تعریف شده تنها با یک عضو موظف در هیات مدیره اداره می شود اما این در حالیست اطلاعاتی از اساسنامه این شرکت نه در وب سایت رسمی این شرکت موجود است و نه این اساسنامه از طریق بازار سهام منتشر شده است که مشخص شود رفتار های هیات مدیره تا چه اندازه با مفاد اساسنامه همخوان است.
بر همین اساس این گونه تصور می شود که بهتر است این شرکت در برآورد.

ریسک های هشت گانه یک ریسک به عنوان ریسک مدیریتی را نیز به عنوان ریسک غیر سیستماتیک در تحلیل های خود اضافه کند.
این گونه به نظر می رسد که گروه بهمن در سطح عالی خود از راهبرد هیات مدیره متناوب استفاده می کند.
طرفداران این روش معتقدند که این کار احتمال تغییر ناگهانی را در ترکیب اعضای هیات مدیره کاهش می دهد ضمن اینکه احتمال انتخاب افرادی را که برخورد دوستانه و مناسبی با مدیران ندارند را کم می کند اما مخالفین این روش بر این باور هستند که این روش مهار قدرت مدیر عامل را برای سهامداران مشکل می کند.

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در خصوص معیار های انتخاب اعضا هیات مدیره دو فاکتور قدرت به چالش طلبیدن مدیران سطوح میانی و در دسترس بودن مهمترین اصول گزینش به حساب می آید که باید دید چهار عضو غیر موظف هیات مدیره گروه بهمن چگونه می توانند میان آرزوهای بزرگ و وظایف سازمانی متعالی شرکت و محدودیت های خاص مدیریت به روش غیر موظف همسویی برقرار کرده و بر دو اصل چالش طلبی و در دسترس بودن به هنگام فائق آیند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود