امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
11/5 1400

چهار سوق- اینجا ایران است، پنج خودرو ساز بزرگ دارد و هر خودرو ساز پنج عضو هیات مدیره، اما این 25 عضو هیات مدیره نتوانستند رضایت حداقلی مصرف کنندگان را فراهم کنند، صدای همه درآمده است و ملت کلافه

اما آیا این 25 عضو هیات مدیره اصلا بر آنچه در کارخانه های خود تولید می کنند نظارت کامل و حضور حداکثری دارند؟

 


 اینجا ایران است و ایران در شرایط تحریم، شرایط تحریم یعنی جنگ اقتصادی اما آیا این 25 فرمانده خط مقدم صنعت خودرو در سنگرهای خود حضور دارند و یا خط آتش را از پشت جبهه مدیریت میکنند؟

اینان فرمانده های کت و شلوار پوش جنگ حق علیه تحریم هستند و یا هیچ گاه سنگر را رها نکرده و ابتکار و خلاقیت را شاخص کلیدی عملکرد می دانند؟


حالا صدای وزیر هم درآمد و اعتراف کرد که اعضای کمیسیون صنایع مجلس ایراداتی به موضوع خودرو مانند کیفیت، قیمت، تولید و مدیریت شرکت‌های خودروسازی می‌گیرند که البته بحق است؛ تمامی این موارد چالش‌هایی است که باید برای آن پاسخ داد و راه حل اعلام کرد.


اما شاید حلقه مفقوده در همین نزدیکی باشد

نگاهی به اعضا هیات مدیره پنج شرکت خودرو ساز مبین واقعیت مهمی است، از 25 عضو هیات مدیره پنج شرکت ایران خودور، سایپا، گروه بهمن، کرمان خودرو و پارس خودرو،  14 عضو از 25 عضو هیات مدیره آن غیر موظف هستند، به عبارتی بیش از 50 درصد اعضا هیات مدیره غیرموظفند.


حال در این شرایط وزیر صمت هم متعجب از پائین بودن اثربخشی در صنعت خودرو با اینکه سال ها در حوزه صنعت سابقه مدیریت داشته «اصلاح» را اوجب واجبات می داند.


بر اساس مطالعات صورت گرفته ترکیب جامعه هیات مدیره این پنچ خودرو ساز به این شکل است که شرکت های ایران خودرو و پارس خودرو از مجموع پنج عضو، تنها دو عضو موظف، شرکت های کرمان خودرو و گروه بهمن از مجموع پنج عضو تنها یک عضو موظف دارند و چهار عضو دیگر آن غیر موظف است و فقط شرکت سایپا است که هر پنج عضو آن موظف است.


به نظر می رسد بحران راهبرد خود سهام داری در شرکت های خودرو ساز که باعث شده این شرکت ها با تولد شرکت های زیر مجموعه بسیار و خرید سهام متقابل آن شرکت ها و اعطای امتیاز حق تقدم به یکدیگر باعث شده تا اعضا هیات مدیره به توفیق اجباری چند شغلگی نائل آمده و با کاهش تمرکز، عملا زمینه را برای کاهش کارائی و اثرتخشی تولید فراهم آورند.

بر همین اساس به نظر می رسد بهتر است وزیر صمت در واکاوی مشکلات صنعت خودرو که این روز ها به مدد واقعه رامهرمر- بهبهان به فرصت افزایش سهم دیده شدن تبدیل شده است کمی هم به چالش چند شغلگی اعضا غیرموظف هیات مدیره های این صنعت رسیدگی کند؛

البته اگر توان و قدرت اجرایی آن را داشته باشد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود