امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
11/5 1400

 گروه چهارسوق- دبیرکل اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد‌ لایحه بودجه به دنبال آن نیست که گستره مالیاتی و عمق آن را افزایش دهد بلکه رقم مالیاتی را تعیین می‌کند و براساس هدفگذاری انجام‌شده از واحدهای فعال و شناسنامه‌دار مالیات بیشتر اخذ می‌کند.

بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران در گفت وگو با نبض بازار درباره منابع درآمدی بودجه سال آینده و پیش‌بینی افزایش مالیات‌ها در آن اظهار کرد:‌ اینکه اداره کشور به جای استفاده از درآمد نفت یا استقراض از بانک مرکزی با استفاده از درآمدهای مالیاتی باشد سیاست مورد قبول جامعه اقتصادی ایران است، دولت‌ها موفق هستند زمانی که بتوانند کشور را با درآمد مالیاتی اداره کنند و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.


عمق، وسعت و گسترده مالیاتی در بحث مالیات‌ها باید مورد توجه قرار گیرد


عشقی تصریح کرد:‌ عمق، وسعت و گسترده مالیاتی موضوعی است که در بحث مالیات‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد و با شناخت اصحاب و فعالان حوزه اقتصادی، دامنه و گستره دریافت مالیات‌ها را افزایش داد. فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار اکنون تحت فشار بسیار زیادی قرار دارند که بسیار غلط است. وقتی شرایط کسب و کار فعال باشد و برای کسب و کار فعال، تسهیل ایجاد شده و زمینه فعالیت کسب و کار زیرزمینی را پرهزینه کرد، دولت می‌تواند از کسب و کار شفاف‌شده در اقتصاد مالیات دریافت کند.


وی ادامه داد: اگر گستره مالیاتی توسعه داده شود، کار خردمندانه‌ای انجام شده است. لایحه بودجه به دنبال آن نیست که گستره مالیاتی و عمق آن را افزایش دهد بلکه رقم مالیاتی را تعیین می‌کند و براساس هدفگذاری انجام‌شده از واحدهای فعال و شناسنامه‌دار مالیات بیشتر اخذ می‌کند.


دبیرکل اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد:‌ دولت باید شرایط فعالیت کسب‌وکارها را تسهیل کند و در آن صورت حتی می‌توان ضرایب مالیاتی را کاهش داد به این دلیل که افراد جدیدی وارد فضای کار شده و به تعداد مودیان مالیاتی افزوده می‌شود.


باید به تعداد مودیان مالیاتی افزوده شود نه فشار به مودیان حاضر


وی تاکید کرد:‌ باید به تعداد مودیان مالیاتی افزوده شود نه فشار به مودیان حاضر و طبیعی است که این سیاست به نفع اقتصاد است و فعالان اقتصادی نیز همراهی لازم را با پرداخت مالیات خواهند داشت. تا زمانی که کسب و کارها دچار اختلال نشود، مردم دولت را شریک مال خود می‌دانند.


عشقی اظهار کرد:‌ رئیس سازمان امور مالیاتی باید هدف خود را بر تعداد مودیان متمرکز کند. دولت باید اگر بخواهد دولت را با مالیات اداره کند باید دو اقدام را در دستور کار خود قرار دهد نخست آنکه افزایش تعداد مودیان مالیاتی و دیگر آنکه کاهش هزینه‌های تمکین مالیاتی است.


وی ادامه داد:‌ امروز دولت هزینه‌های تمکین مالیاتی را به گردن مردم انداخته است در اتاق بازرگانی همه بنگاه‌ها با کمبود نیروی ماهر در بخش مالی مواجه هستند.این افراد تنها حسابدار هستند و آفیسر مالی نبوده که به بنگاه‌ها خط بدهند که چگونه تامین مالی انجام دهند و منابع را از چه محل‌هایی تامین کنند و از افزایش هزینه‌ها و هزینه‌های زائد چگونه جلوگیری کنند.


دبیرکل اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد:‌ بنگاه‌های اقتصادی تنها حسابدار دارند و برخی از این شرکت‌ها حدود 20 حسابدار دارند تا سازمان امور مالیاتی در جایی برای آنها مشکل ایجاد نکند و حتی فعالان اقتصادی شفاف هم به نوعی دارای این شرایط هستند.


وی خاطرنشان کرد: تهدید فضای کسب و کار موجب شده است تا روش‌های تمکین سخت شود. آقای منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی باید در سازمان امور مالیاتی این دو سیاست را در دستور کار قراردهد آن زمان شاهد خواهیم بود که درآمدهای مالیاتی افزایش خواهد یافت و دولت درآمد بیشتری فراهم خواهد کرد.

مالیات‌ستانی اولین گزینه ارزیابی کارآمدی دولت‌های مختلف است


عشقی عنوان کرد:‌ مالیات‌ستانی اولین گزینه ارزیابی کارآمدی دولت‌های مختلف است یعنی وقتی قرار است دولتی ارزیابی شود، می‌توان به نحوه مالیات‌ستانی آن توجه کرد. عوامل متعددی در جهت تهدید فضای کسب و کار عمل می‌کند دولت باید کوچک شود و مبنا را براساس خوداظهاری و رندوم‌چک بگذارد.دولت باید از 20 پرونده به سراغ یک پرونده مالیاتی برود و فرض را بر خوش‌حسابی مالیات‌دهندگان بگذارد تا مودیان در صحت خوداظهاری تلاش بیشتری داشته باشند.


وی بیان کرد:‌ اگر مودیان خوش‌حسابی در خوداظهاری دچار اشتباه شود در یک دولت کارآمد بخشوده می‌شود. در ایران سازمان امور مالیاتی زمینه‌های بروز فساد ایجاد شده است. اختیارات زیادی به ممیزان مالیاتی داده شده است درحالی که در دنیا برای اخذ مالیات روش‌های نوین و به رزو وجود دارد و هوش‌ مصنوعی در حال محاسبه آن است. گر به سمت نوآوری حرکت نکنیم محکوم به نابودی خواهیم بود


معافیت‌های مالیاتی معافیت زائد است

دبیرکل اتاق بازرگانی تهران درباره معافیت‌های مالیاتی اظهار کرد:‌ نام این پدیده معافیت مالیاتی زائد است. اینکه دستگاه‌های قدرتمندی که باید به دولت مالیات دهد را از پرداخت مالیات معاف کرده و به آنها امتیازات مختلف و رانت اعطا کنیم منطقی نیست.


وی تصریح کرد:‌ معافیت‌های مالیاتی ممتازه از معضلات اقتصاد ایران است. اگر شرایط کسب و کار تسهیل نشود و با همین روشی که در حال انجام است در نحوه فعالیت واحدها مداخله شود کار به جایی نخواهد رسید.هر روز یک نهاد ایجاد می‌شود به طور مثال دفتر پایش مقررات به جای کمک مانع فضای کسب و کار می‌شوند و کسب وکارها به تدریج به سمت زیرزمینی شدن پیش می روند و فرار مالیاتی نیز به دنبال آن به وجود می‌اید.


عشقی گفت:‌ برخی از واحدهای اقتصادی به جای پرداخت مالیات از امتیازات ویژه برخوردار هستند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود