امروز: شنبه، 7 خرداد 1401
11/3 1400

گروه چهارسوق- بعد از واقعه رامهرمز و مسائل پیوست آن نگاه ها به سمت جامعه قطعه سازان معطوف شد و سوالاتی پیرامون سطح کیفیت قطعات و چرائی و چگونگی پذیرش آن در شرکت های خودروساز و بار دیگر مالکیت شرکت های قطعه سازی در خودرو سازان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

این گمانه زنی ها و رفت و آمدهای خبری همزمان شد با برگزاری جلسه رسیدگی به موارد اتهامی بزرگترین شرکت قطعه ساز کشور، قطعه سازی که  ظاهرا 63 درصد سهام گروه بهمن و 27 درصد سهام ایران خودرو را نیز در اختیار دارد.
یکی از مهمترین مواردی که در چند سال اخیر مورد توجه تحلیل گران صنعت خودرو بوده است خیز قطعه سازان  و از جمله شرکت «ک»  برای تصاحب تصدی مدیریتی در حوزه خودرو سازان بوده که البته تاکنون با ناکامی مواجه بوده است؛
به عبارتی تحلیلگران این صنعت همیشه بر این باور بودند که رهبران صنعت قطعه ساز همیشه در آرزوی تاسیس شرکت مستقل خودرو سازی هستند، از این رو برخی قطعه سازان با اسم رمز دولتی زدایی، اقدام به خودرو گشایی کردند.

با همین رویا و با راهبرد تهاتر طلب با سهام بود که سهام شرکت های بزرگ خودروساز بر سبد آنان اضافه شد و بازیگردانان قطعه ساز آماده مهاجرت و کوچ هدفمند به صنعت خودرو شدند بخصوص در ایام تحریم که با عرضه قطره چکانی قطعه و عدم توان خودرو سازان در پرداخت مطالبات سهام بسیاری زیاد خودرو سازان جابجا شد.

 البته برخی از شرکت های بزرگ قطعه ساز بارها تلاش کرد که با تصاحب سهام بیشتر به اشکال مختلف، صندلی های خود در هیات مدیره ایران خودرو را افزایش دهد اما تمامی این راه ها با شکست سنگفرش شد.
 اما اخیرا و در  میان هیاهوی تغییرات مدیریتی شرکت های خودروساز نام دو نامزد برای شرکت ایران خودرو بر سر زبان ها افتاد.

«م.خ» و «م.ن»  که حالا سمتی رسمی در آن شرکت معظم دارند از افرادی بودند که در این کشاکش تغییر مدیریتی و با لابی  قرار بود از فیلترهای ساختاری بخش دولتی به سلامت عبور کنند و در رقابتی تنگاتنگ از یک خاستگاه، بر صندلی صدارت بزرگ ترین شرکت خودرو ساز کشور جلوس کنند.
اما ظاهرا پیش بینی ها آن گونه که باید به بار نشست و حالا باید دید که اتفاقات اخیر و جلسه دادرسی روز گذشته چه تاثیری بر فصل آخر سرنوشت سریال آبی پوشان جاده مخصوص خواهد گذاشت.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی شود