امروز: پنج شنبه، 30 فروردین 1403
07/22 1400

گروه چهارسوق- اخیرا معاون مهندسی یکی از شرکت های خودروسازی طی نامه ای توسط یکی از نهادهای نظارتی از کار برکنار شده است. این برکناری از آن جهت قابل تامل است که وی اقدامات بسیار خوبی در حوزه خودکفایی قطعات و مواد انجام داده است.

به گزارش اختصاصی خط بازار؛ دوقطبی”خودکفایی و خرید از خارج” همواره یکی از موضوعات چالشی در شرکت های خودروسازی بوده است. اینکه یک قطعه در داخل تولید شود و یا از خارج خریداری گردد به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد که اگر به آن توجه نشود، تحلیل و قضاوت را دچار خطا خواهد کرد.

متاسفانه به سبب وجود رانت های مختلف در اقتصاد و صنعت کشور، عدم شفافیت، سودهای هنگفت برای دلالان، خرید خارجی برای مدیران خودروسازی بسیار جذاب است ولی از طرف دیگر نباید فراموش کرد عدم توان تولید داخل، به صرفه نبودن تولید داخل و ده ها مشکلات فنی دیگر در تولید نیز شرکت ها را مجبور به خرید خارجی می کند که منطقی و قابل دفاع است. از طرف دیگر هم اگر شرایط وجود دارد که می توان یک قطعه و یا مواد را در داخل کشور تولید کرد، همه ارگان ها و نهادها می بایست براساس منافع ملی توان خود را برای تحقق آن تجهیز کنند و از مدیران با چنین روحیه ای حمایت نمایند. قطعا در این صورت منافع بسیاری از رانت خواران داخلی و خارجی از بین خواهد رفت.


به دلیل تخصصی بودن صنعت خودرو، گاهی تشخیص دقیق اینکه یک قطعه یا مواد را باید در داخل تولید کرد و یا از خارج خریداری نمود، بسیار مشکل و بعضا پیچیده می شود. از این رو هر کسی نمی تواند در این خصوص اظهارنظر کند. قطعا افراد متخصص و البته سالم با نگاه ملی می توانند منصفانه در این خصوص نظر دهند. این نکته دقیقا همان نقطه بحرانی در عملکرد دستگاه های نظارتی است. چرا که لزوما همه نیروهای نظارتی از اشراف علمی و تخصصی نسبت به موضوعات تخصصی برخوردار نیستند. و لذا ورود یک کارشناس نظارتی غیرمتخصص در موضوعات فنی ممکن است نه تنها منجر به ریشه کن کردن فساد نشود بلکه چوب لای چرخ تولید نیز کند. 


در خصوص این موضوع اخیرا معاون مهندسی یکی از شرکت های خودروسازی طی نامه ای توسط یکی از نهادهای نظارتی از کار برکنار شده است. این برکناری از آن جهت قابل تامل است که وی اقدامات بسیار خوبی در حوزه خودکفایی قطعات و مواد انجام داده و اخیرا به دلیل ورود به موضوع تامین فوم با مسائل و حواشی از سوی برخی از نظارتی ها روبرو شده است. اینکه این خودکفایی به ضرر چه کسانی بوده و منافع کدام گروه از دلالان پشت پرده به خطر افتاده، مشخص نیست و نیازمند بررسی دستگاه های نظارتي است.

لازم به ذکر است این معاون مهندسی از جانبازان دفاع مقدس با عقبه مذهبی و درخشان است. قطعا مشخص شدن این موضوع می تواند موضوعات پشت پرده بسیاری را در خصوص خرید فوم مشخص کند.

منبع: خط بازار

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود