صفحه اصلي > بازار پول > «ابزارهای ملی شو» ناکام یا نایاب/ بانک ملی با ربات خاموش به جنگ رقبا می رود؟

«ابزارهای ملی شو» ناکام یا نایاب/ بانک ملی با ربات خاموش به جنگ رقبا می رود؟


2 بهمن 1398, 13:34.

گروه بازارپول- «ملی شو 3» رویدادی است که این روزها سر و صدای زیادی داشته است اما رازپول این پرسش را مطرح می کند که دستاوردها و محصولات ملی شو که در سال گذشته با حضور وزیر اقتصاد رونمایی شد، کجاست؟


شاید بهتر باشد که این خبر را با عکس ربات آلفا که به صورت دکور در غرفه بانک ملی در پاساژمعروف پالادیوم در منطقه شمال تهران استفاده می شود، آغاز کنیم. از این ربات گویا تنها فقط نمونه ای دیگر در شعبه مرکزی بانک ملی وجود دارد. این در حالی است که بانک ملی با ادعای بزرگترین بانک جهان اسلام و دارا بودن بیش از 3 هزار شعبه در سطح کشورظاهرا تنها در دونقطه آنهم در پایتخت به توسعه این ابزار خدمت رسان اهتمام ورزیده و با گذشت یک سال از رونمایی از این دستاورد نمونه آن در سایر مناطق دیده نمی شود. آیا رونمایی از ربات آلفا در مراسم ملی شو 2 تنها برای دست دادن با وزیر اقتصاد و استقرار آن در دو نقطه بانکی به بزرگی ملی بود؟



 



به عبارت دیگر یعنی قرار است این بانک با ضرب آهنگ سالی دو دستگاه  به توسعه ابزارهای ملموس «ملی شو» ادامه دهد؟


لازم به ذکر است که بانک ملی در حال رونمایی از محصولات جدیدی در حوزه بانکداری الکترونیک در برنامه ای موسوم به «ملی شو» است. این رویداد که امسال برای سومین بار اجرا می شود، بنادارد که نه تنها حجم قابل توجهی از خدمت تازه را به مشتریان ارائه کند؛ بلکه به افزایش سطح دانش مخاطبان و نیز بهبود وضعیت محیط زیست نیز کمک کند.


باید دید که آیا بانک ملی در نظر دارد با به نمایش در آوردن این ابزارها روی طبقه اجتماعی خاصی متمرکز باشد؟ آیا این بانک بنا دارد خدمات خود را از حالت فراگیر به حالت متمرکز در آورد؟ آیا تصمیم سازان این بانک در نظر دارند با این تعداد ابزار اقتدار بزرگترین بانک کشور را به تصویر بکشند؟ و در نهایت اینکه آیا قرار است ابزارهای نوین خدماتی در بانک ملی فقط به قشر کوچکی از جامعه خدمت رسانی کند؟ پس تکلیف سایر مناطق کشور با این خدمات ارزش افزوده چیست؟ چرا تاکنون برنامه ای برای فراگیر شدن محصولات این رویداد در سطح کشور از سوی مدیران بانک اعلام نشده است ؟ اساسا بودجه ماضی و مستقبل این پروژه برای رسیدن به نقطه ایده آل چقدر در نظر گرفته شده است؟ و آیا بانک توان پرداخت آنرا دارد؟


رازپول در پرسش هایی این موارد را مطرح کرده است که ملی شو بانک ملی سال گذشته با سر و صدای زیاد چندین محصول را با حضور فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی رونمایی کرد اما این محصولات فقط رونمایی شد و راه اندازی نشد.


این مراسم فقط رویدادی پرسروصدا بود که با حضور وزیر اقتصاد برگزارشد .اما علت رونمایی از این محصولات که برخی از آنها در حد دمو باقی می ماند چیست؟و آیا وزارت اقتصاد و شخص وزیر بهره گیری از این موارد را پیگیری می کنند؟

ربات آلفا در حد یک دکوره درشعبه مرکزی بانک ملی است! ویدئو بام ،کیف پول و دستگاه BTM کجا هستند و چقدر از این دستگاه ها استفاده شده ؟ اصلا اگر کسی بخواهد از اینها استفاده کند باید کجا برود؟

رازپول در انتها مطرح کرده است که آیا وزارت اقتصاد و وزیر مراسم هایی را که به این ترتیب برگذار می شود و با نام ایشون گره می خورد را بعدها پیگری می کند که دستاوردش به کجا رسیده است؟ و با چنین رویکردی آیا امسال هم وزیر اقتصاد در مراسم ملی شو شرکت می کند؟


در پاسخ به این پرسش ها روابط عمومی بانک ملی اذعان کرده است که این ادعا که این محصولات فقط رونمایی شد و راه اندازی نشد صحیح نیست . بسیاری از محصولاتی که بانک ملی  ایران  در جریان  «ملی شو 1» و «ملی شو 2» رونمایی کرد ،اکنون توسط مشتریان و کاربران در حال استفاده اند.


بام ارزی ،بام شرکتی ،بام سازمانی ، دستگاه vtm، دستگاه crs، بانک افیسر ، ملی فاند، سککوک و اپلیکیشن 60 تنها بخشی از این خدمات اند.


همچنین محصولات رونمایی شده در رویدادهای ملی شو  به دو بخش زیرساختی و کاربردی تقسیم می شود .محصولات کاربردی اکنون به خوبی رایج شده و در حال استفاده اند ، اما برخی محصولات توسعه گرا قرار است زیرساخت های لازم برای بهبود کاربرد خدمات بانک را باعث شوند و بانک ملی الگویی از استفاده از یک تکنولوژی یا یک نیاز آتی را در این رویداد معرفی می نماید.

 با این حال تلاش تیم های توسعه این بانک براین است تا تعداد محصولات آماده به استفاده افزایش یافته و در« ملی شو3 »محصولاتی رونمایی  خواهد شد که همگی در عین رونمایی کاملا  عملیاتی می باشند ، گرچه طرح های توسعه ای و الگو ساز بانک ملی ایران همچنان در حال مطالعه و تهیه اند.

هوشمند سازی در بانک ملی در حالی صورت می گیرد که براساس اطلاعات موجود مسعود خاتونی عضو هیات مدیره بانک ملی در ماه های گذشته بارها بابت قطعی سیستم ها در سایت این بانک و در صفحه اینستاگرامش  از مردم عذرخواهی کرده است.
لازم به اشاره است که در بام لند چیتگر نیز غرفه ای دیگر مشابه آنچه در پالادیوم وجود دارد دیده می شود.
بازگشت | Web Statistics