صفحه اصلي > بازار پول > ریسک نگهداری منابع ارزشمند و قیمت صندوق های اجاره ای در پنج بانک ملی، ملت، صادرات، تجارت و ایران زمین

ریسک نگهداری منابع ارزشمند و قیمت صندوق های اجاره ای در پنج بانک ملی، ملت، صادرات، تجارت و ایران زمین


22 مهر 1398, 10:58.

گروه بازارپول - با افزایش سطح عمومی قیمت ها و افزایش ریسک نگهداری منابع و کالاهای با ارزش در منازل استفاده از صندوق های امانات بانکی به صورت فزاینده ای رشد کرده است و گاها برخی از بانکها توانایی پاسخ گویی به متقاضیان را ندارد. اما پنح بانک ملی، صادرات، ملت، تجارت و ایران زمین  از جمله بزرگترین شبکه در این زمینه را در اختیار دارند.



 ٤٦ هزار صندوق امانات بانک صادرات ایران در ٢٨ استان کشور با داشتن بالاترین سطح استانداردهای جهانی، امنیت دارایی‌های ارزشمند هموطنان را تضمین می کند.

به گزارش رازپول، بانک صادرات با هدف ایجاد محلی امن برای حفاظت از دارایی‌ها و اشیاء گران‌قیمت مشتریان، با ظرفیت ٤٥ هزار و ٩٧٨ واحد صندوق اجاره‌ای (امانات) در اندازه‌ها و حجم‌های مختلف در ٢٨ استان کشور، شرایط مناسبی را برای ارائه خدمات مطمئن به مشتریان خود عرضه می‌کند.

بنابراین گزارش، شبکه شعب بانک صادرات ایران در استان‌های تهران، فارس، اردبیل، کرمان، کرمانشاه، یزد، اصفهان، قزوین، گیلان، بوشهر، همدان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، قم، مرکزی، زنجان، آذربایجان غربی و شرقی، چهار محال بختیاری، ایلام، کردستان، کهکیلویه و بویر احمد، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، لرستان، خوزستان و مازندران با در اختیار داشتن ظرفیت‌های فراوان صندوق‌های اجاره‌ای (امانات)، دامنه خدمات امن بانکی را برای مشتریان بانک گسترده‌تر کرده است.

صندوق امانات بانک صادرات ایران با برخورداری از به‌روزترین سیستم‌های امنیتی، محلی امن برای حفظ و صیانت از اشیا و اسناد گرانبهای هموطنان در مقابل خطرهای موجود مانند سرقت، آتش‌سوزی، سیل و زلزله به شمار می‌رود.

مشتري مي تواند هر گونه اشياء و اسنادي که مايل باشد به استثناء اسناد و اشياء مضره و مواد مخدر را در صندوق مربوط به خود نگهداري نمايد.



مدارک مورد نیاز اشخاص حقيقی در بانک صادرات :

فرم تکمیل شده درخواست صندوق که به تایید شعبه افتتاح کننده حساب رسیده است

فرم تکمیل شده شرایط عمومی تعهدنامه

 سه قطعه عکس  ٤*٣ رنگی 

اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی

 

مدارک مورد نیاز اشخاص حقوقی :

نامه رسمی معرفی نماینده یا نمایندگان

فرم تکمیل شده درخواست صندوق که به تایید شعبه رسیده است

فرم تکمیل شده شرایط عمومی و تعهدنامه توسط نماینده یا نمایندگان معرفی شده

اصل و تصویر اساسنامه

تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت

تصویر روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت

اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی نماینده یا نمایندگان

 سه قطعه عکس  ٤*٣ رنگی نماینده یا نمایندگان


فرآیند ارائه سرویس در این صندوق ها طبق موارد ذیل است :

1- مراجعه به یکی از شعب ساختمان های دارای صندوق امانات برای دریافت اطلاعات صندوق های موجود (ابعاد، مبلغ اجاره و....) و اخذ فرم های لازم

2- مراجعه به شعبه برای تایید شماره حساب اعلامی در فرم درخواست صندوق امانات

-3 ارائه فرم تایید شده «درخواست صندوق» و فرم تکمیل شده «شرایط عمومی و تعهدنامه» به انضمام سایر مدارک مورد نیاز، به مسئول صندوق امانات

-4انعقاد قرارداد و پرداخت مبالغ ودیعه و اجاره یکساله صندوق

5- دریافت کارت تردد و کلید صندوق



اندازه صندوق امانات کوچک ، متوسط ، بزرگ و خيلي بزرگ مي باشد.قیمت این صندوق ها از 100 هزار تومان برای صندوق کوچک، 200 هزار تومان برای صندوق متوسط و 800 هزارتومان برای صندوق بزرگ است.

مشتري فقط در ساعات اداري مجاز به استفاده از صندوق امانات بوده و امتياز استفاده از آن غير قابل انتقال است.

حداقل مدت اجاره صندوق يکسال مي باشد و اجاره بهاي مذکور قبلا دريافت مي شود و مدت آن به شرط موافقت بانک قابل تمديد مي باشد.





صندوق اجاره ای در بانک ملت

صندوق اجاره ای بانک ملت یک جای مناسب و امن برای نگهداری اموال شخصی با ارزش نظیر طلا، ارز، اسناد، اوراق بهادار و مدارک است که در حال حاضر در شهرهای تهران(میدان هفتم تیر)، شیراز(بلوار چمران)، مشهد(دهم دی)، تبریز(ائل گلی)، اردبیل(میدان بسیج)، بوشهر(خیابان امام خمینی) و کرمان(بلوار شهید صدوقی) به صورت متمرکز به تمامی مشتریان شعب استان‌های ذیربط و در شعب مستقل مرکزی(خیابان طالقانی)، نارنجستان پاسداران، بازار تجریش، چهارراه ولیعصر در شهر تهران، شیخ صدوق در شهر اصفهان، بلوار جمهوری در شهر یزد، خیابان آزادی در شهر زاهدان و بلوار دانشگاه بین المللی امام در شهر قزوین، به مشتریان شعبه قابل ارائه می باشد.

از جمله مزایای صندوق اجاره ای بانک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نه بانک و نه شخص دیگری از محتویات صندوق در اجاره شما، مطلع نخواهد شد.
  • علاوه بر اینکه صندوق بانک نسبت به صندوق های شخصی، از امنیت بیشتری برخوردار هستند، مبلغ اجاره بهای صندوق بانک کمتر از هزینه‌ خرید و نگهداری صندوق‌های شخصی‌ست.
  • ارسال پیامک اطلاع رسانی هنگام بازشدن در صندوق و ارسال پیامک یادآوری نزدیک به زمان انقضای قرارداد اجاره صندوق، نگهبان مسلح تمام وقت برای حفاظت از مخزن، سیستم‌های ضد حریق پیشرفته، ارتباط با نزدیکترین مرکز نیروی انتظامی برای هشدار خودکار در مواقع خطر، بخشی از تدابیر امنیتی‌ست که برای حفاظت از مخازن و صندوق های متمرکز پیش‌بینی شده است.
  • اگر بخواهید، شریک مورد نظرتان یا وکیل قانونی شما هم می تواند به محتویات صندوق شما دسترسی داشته باشد.
  • هر شخص می تواند بیش از یک صندوق اجاره نماید.
  • احراز هویت از طریق اثرانگشت، رمز و کارت هوشمند انجام می شود.
  • مشتریان مِهان و ویژه از تخفیف برخوردار می باشند.

اندازه صندوق

ابعاد به سانتیمتر

اجاره بهای سالانه

(ریال)

مبلغ ودیعه

(ریال)

مبلغ مسدودی حساب

نوع حساب

مبلغ

(میلیون ریال)

کوچک

۵۰ در ۳۲ در ۷/۵

۱،۱۸۰،۸۰۰

۹،۴۴۶،۴۰۰

جاری بدون دسته چک

۲۵

کوتاه مدت

۶۰

متوسط

۵۰ در ۳۲ در ۱۲/۵

۱،۹۶۸،۰۰۰

۱۵،۷۴۴،۰۰۰

جاری بدون دسته چک

۴۰

کوتاه مدت

۹۵

بزرگ

۵۰ در ۳۲ در ۲۵

۳،۹۳۶،۰۰۰

۳۱،۴۸۸،۰۰۰

جاری بدون دسته چک

۱۱۰

کوتاه مدت

۲۵۰

متناسب با حجم آنچه که می خواهید در صندوق بگذارید، می‌توانید اندازه صندوق مورد نظر خود را انتخاب تا در هزینه‌های اجاره صندوق نیز بهینه عمل نمایید.

چنانچه دارای حداقل سن ۱۸ سال می باشید و مایل به اجاره یک صندوق امن و مطمئن هستید، به یکی از شعب بانک ملت در شهرهای یادشده مراجعه فرمایید تا با ارائه مدارک شناسایی و اعلام شماره حساب نزد بانک ملت، درخواست شما بررسی و راهنمایی لازم در این خصوص به شما ارائه شود.



صندوق اجاره ای در بانک ملی

  شرایط و مقررات عمومی

بانک ملی ایران صندوق اجاره ای با خصوصیات و شرایط مذکور در آیین نامه به مشتریان خود به اجاره   واگذار می کند و هر شخص حقیقی یا حقوقی که مطابق قانون، اهلیت معامله داشته باشد می تواند با رعایت مقررات مربوطه مبادرت به اجاره صندوق نماید.

اجاره صندوق اجاره ای کاملا شخصی و اسمی است یعنی فقط اجاره کننده می تواند از آن استفاده نماید.

صندوق های اجاره ای در ابعاد و اندازه های مختلف بوده و هر یک به دو قفل مجهز است، یک قفل مربوط به مشتری و یک قفل متعلق به بانک است که هر قفل دارای یک کلید اصلی و یک کلید یدکی می باشد. هر دو کلید قفل مشتری،در موقع اجاره به وی تحویل خواهد شد.

صندوق اجاره ای بدون کلید دو قفل یعنی کلید قفل بانک و کلید مشتری باز نخواهد شد بنابراین بدون کلید مشتری احدی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود.

هردو کلید قفل مشتری نزد مشتری خواهد بود. اگر در نتیجه عدم مراقبت مشتری، هردو کلید وی مفقود شود و بانک ناچار به شکستن صندوق گردد، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی برابر بهاء قفل و دو کلید طبق تعرفه بانک بابت خسارت شکستن و هزینه های تعمیر و رنگ و بهای کلیدها و قفل صندوق می باشد.

در صورتیکه یکی از کلیدهای قفل مشتری مفقود شود مشتری باید فورا بانک را آگاه سازد تا قفل صندوق با حضور وی تغییر داده شود و در این صورت مشتری ملزم به پرداخت مبلغی بابت بهای کلید و هزینه تعمیر قفل طبق تعرفه بانک می باشد.

مشتری می تواند در صندوق خود هرگونه اشیاء و اسنادی را که متناسب با حجم صندوق باشد بگذارد به شرط آنکه اشیائی نباشد که در نتیجه فساد و یا علل دیگر به صندوق و خزانه بانک خسارت وارد آورد. به هر حال هر نوع خسارتی که از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود بر عهده مشتری خواهد بود.

مشتریانی که دارای گواهینامه اجاره صندوق باشند می توانند در کلیه ساعات اداری بانک به محل صندوق اجاره ای مراجعه و پس از تکمیل و امضاء پروانه ورود و تسلیم آن به مسئول مربوطه به صندوق خود سرکشی نماید.

مشتری می تواند برای باز کردن صندوق و گذاشتن و برداشتن اشیاء و اسناد و امور دیگر مربوط به صندوق به شخص دیگری وکالت بدهد.بانک وکالتنامه را از مشتری اخذ و در حساب های مربوطه ثبت خواهد کرد. متصدی صندوق اجاره ای مراتب وکالت را در برگ درخواست اجاره صندوق و کارت نمونه امضاء مشتری با قید شماره انتظامی یادداشت و کارت نمونه امضاء وکیل را تنظیم خواهد کرد.

اجاره صندوق اجاره ای قابل انتقال نیست و مباشرت خود مشتری شرط می باشد.

افتتاح حساب برای متقاضی خدمات صندوق اجاره ای الزامی می باشد.

 

1- تکمیل برگ درخواست اجاره صندوق اجاره ای وکارت نمونه امضاء عکس دارتوسط متقاضی

2- اخذ کارمزد سالانه و ودیعه صندوق

3- تحویل کلیدهای مربوطه صندوق به مشتری

 

بانک ملی ایران اعتماد مردم ایران را محکم ترین پشتوانه خود دانسته و اعتقاد دارد که مشتریان ارجمند حق دارند نسبت به خدماتی که به آنان ارائه می گردد ،دارای اطلاعات کافی و جامع باشند . بر همین اساس همواره سعی می گردد تا شفاف ترین و آخرین اطلاعات لازم در اختیار مشتریان قرار گیرد.



عملیات صدور سند اجاره (اجاره بها سالانه، ودیعه)

اجاره به ازاء هر سانتی متر مکعب حجم 100ریال ( حداقل 500.000ریال) - ودیعه اجاره بها 8 برابر مبلغ اجاره بها حداقل مبلغ 4.000.000ریال

هر بار استفاده از صندوق

بدون کارمزد

مفقودی کلیدها

تمامی هزینه های مربوط به قفل ها و کلیدها+100,000ریال

تخلیه و تحویل صندوق

بدون کارمزد


شرایط اجاره صندوق در بانک تجارت 

• کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای حساب نزد بانک تجارت باشند می توانند از خدمات صندوق های امانات (اجاره ای) استفاده نمایند . متقاضیان استفاده از صندوق های امانات (اجاره ای) در صورت نداشتن حساب در بانک ملزم به افتتاح حساب می باشند .

• مشتری می تواند در صندوق خود هرگونه اشیاء و اسنادی را قرار دهد به شرط آن که شامل اشیاء ممنوعه نباشد یا در نتیجه فساد و یا علل دیگر به صندوق و خزانه بانک آسیب نرساند .

• فقط اجاره کننده صندوق یا وکیل قانونی وی می تواند از آن استفاده کند و صندوق قابل انتقال به دیگری نمی باشد .

• مشتری باید علاوه بر اجاره بها ، مبلغی را به عنوان ودیعه بر اساس تعرفه تعیین شده به بانک بسپارد . مبلغ مذکور در صورتی که مشتری هیچ گونه بدهی به بانک نداشته باشد ، در خاتمه مدت اجاره و انقضای مدت قرارداد عیناً به مشتری مسترد می گردد .

 • مشتریان می توانند در ساعات اداری به دفعات جهت استفاده از صندوق به بانک مراجعه نمایند .

چگونگی اجاره :

اشخاص حقیقی می توانند با ارائه شناسنامه و کارت ملی و دو قطعه عکس به شعبه مراجعه و پس از تکمیل فرم درخواست و سپردن ودیعه و پرداخت اجاره بهاء ، از خدمات صندوق امانات(اجاره ای) استفاده نمایند .

• در خصوص اشخاص حقوقی می بایست اساسنامه و یک نسخه از روزنامه رسمی کشور که در آن آگهی ثبت شرکت و یا موسسه درج شده باشد و همچنین روزنامه رسمی مربوط به معرفی مدیر یا مدیران و آخرین تغییرات شرکت به بانک تسلیم گردد و در ذیل فرم درخواست شرایط استفاده از صندوق توسط مشتری قید گردد .

• در هنگام واگذاری صندوق های امانات (اجاره ای) یک یا دو کلید به اجاره کننده صندوق تحویل داده می شود ، در مواردی که دو کلید تحویل می گردد ، مشتری باید هر دو کلید را نزد خود نگهداری نموده و نباید یکی از آنها را در صندوق امانات (اجاره ای) بگذارد . ضمناً به مشتریان توصیه می شود که هر دو کلید را در یک محل نگه ندارند تا چنانچه یکی از کلیدها مفقود شد ، کلید دیگر در دسترس مشتری باشد.

کارمزد صندوق امانات (اجاره ای) :

با توجه به ابعاد متفاوت صندوق های امانات (اجاره ای) ، مبلغ ودیعه و اجاره بهای سالانه متفاوت بوده و هنگام مراجعه مشتری به شعبه اعلام خواهد شد .


 این صندوق ها در سه سایز کوچک ، بزرگ و متوسط طراحی شده است .

صندوق کوچک ودیعه 1.200.000 تومان و اجاره ماهیانه 150 هزار تومان
صندوق متوسط ودیعه 2.600.000 تومان و اجاره ماهیانه 230 هزار تومان
صندوق بزرگ ودیعه 3.600.000 تومان و اجاره ماهیانه 450 هزار تومان

شرایط بانک ایران زمین

بانک ایران زمین، نیز به منظور ارزش آفرینی هرچه بیشتر برای مشتریان و همچنین ارائه خدمات نوین و تکمیل زنجیره عرضه خدمات شایسته به مشتریان ، اقدام به راه اندازی صندوق امانات با مجهزترین و ایمن ترین امکانات الکترونیکی نموده است. مشتریان بانک می توانند اسناد، اوراق و اشیاء ارزشمند خود را که نگهداری آن­ها در خارج از بانک به خاطر خطرات احتمالی از قبیل:حریق، سرقت و ... مواجه است در این صندوق ها نگهداری نمایند.

بانک ایران زمین در شرایط واگذاری این صندوق اذعان دارد:

ماده 1) بانک ایران زمین صندوق اجاره ای با خصوصیات و شرایط ذیل از پیش تعیین شده به مشتری واگذار مینماید، هر شخص حقیقی یا حقوقی که به موجب قانون اهلیت انجام معامله را داشته و دارای هر نوع حساب نزد بانک باشد، می تواند طبق ضوابط از خدمات صندوق های اجاره ای بانک استفاده نماید.

ماده 2) اجاره صندوق کاملاً شخصی و اسمی بوده و غیرقابل انتقال می باشد. یعنی فقط اجاره کننده می تواند از آن استفاده نماید.

تبصره 1: مشتری می تواند برای باز کردن صندوق، گذاشتن و برداشتن اشیاء و اسناد و امور دیگر مربوط به صندوق به شخص ثالث وکالت رسمی با تاکید به اختیارات وکیل درخصوص موضوع مورد وکالت بدهد. تصویر مصدق وکالت نامه از مشتری اخذ شده و مراتب وکالت در سوابق و برگ درخواست اجاره صندوق ثبت می شود و نمون امضای وکیل نیز اخذ می گردد. احراز اعتبار وکالت از طریق استعلام از دفترخانه اسناد رسمی و نیز سامانه ثبت احوال جهت احراز هویت و حیات وکیل و موکل میبایست انجام پذیرد.

تبصره 2: چنانچه مشتری طی یک فقره وکالت نامه به چند نفر وکالت بدهد، بایستی در وکالتنامه تصریح کند که وکلا متفقاً یا منفرداً حق مراجعه و استفاده از محتویات صندوق را دارند و اگر تصریح نشده باشد، وکلا بایستی متفقاً مراجعه نمایند. همچنین درصورت عزل وکیل، مشتری باید مراتب را کتباً و در اسرع وقت به بانک اطلاع دهد.

تبصره 3: کلیه شرایط و تعهدات و مقرراتی که طبق این آیین نامه برای مشتری پیش بینی شده از طرف وکیل او نیز لازم الرعایه می باشد.


ماده 3) صندوق اجاره ای در ابعاد مختلف بوده و هر یک به دو قفل مجهز است یک قفل مربوط به مشتری و قفل دیگر مخصوص بانک می باشد. (کلید قفل مشتری در موقع اجاره به وی تحویل می گردد.) صندوق با استفاده از کلید مشتری و کلید بانک توأمان باز می شود. بنابراین بدون کلید مشتری، احدی قادر به باز کردن صندوق نخواهد بود.

تبصره: اگر در نتیجه عدم مراقبت مشتری کلید وی مفقود شود، مشتری باید فوراً بانک را آگاه سازد تا قفل صندوق با حضور وی تغییر داده شود، مشتری ملزم به پرداخت مبلغی بابت بهای کلید و هزینه تغییر قفل طبق تعرفه بانک است. درصورتیکه بانک ناچار به شکستن قفل صندوق گردد، مشتری می بایست هزینه های مربوط منجمله بهای قفل و کلید و هزینه تعمیر صندوق را طبق تعرفه بانک پرداخت کند.


ماده 4) مشتری می تواند هرگونه شیئی یا سندی که متناسب با حجم صندوق باشد، (غیر از مواد فساد پذیر، اشتعال زا، مواد منفجره، مواد مخدر و بطور کلی کالاها و اشیاء ممنوعه و امثالهم) در آن بگذارد، چنانچه در نتیجه فساد یا علل دیگر ناشی از محتویات صندوق، به صندوق و خزانه بانک یا همجوار بانک، هرنوع خسارتی از این بابت یا تحت هر عنوان دیگری به بانک وارد شود، مسئولیت آن به عهده مشتری خواهد بود و بانک مسئولیتی نخواهد داشت، چنانچه بنا به هر دلیلی بانک نسبت به پرداخت خسارات مورد نظر اقدام نماید، مشتری متعهد به بازپرداخت ارقام اعلامی بانک می باشد.

ماده 5) بانک هیچگونه مسئولیتی راجع به محتویات صندوق و زیانهای وارده به آن ندارد.


تبصره: نظر به اینکه بانک و شرکت بیمه از محتویات صندوق که توسط مشتری اجاره کننده در صندوق قرارداده شده، بی اطلاع می باشد، مضافاٌ به اینکه مراجعات مکرر مشتری به صندوق امکان پذیر است، لذا بیمه محتویات صندوق متعذر می باشد. بانک در این خدمت صرفاٌ محلی را به مشتری اجاره داده است و محتویات صندوق، امانت محسوب نگردیده و مسئولیتی بابت رد امانت وجود نخواهد داشت.


ماده 6) با توجه به اینکه پس از بسته شدن قفل مشتری، قفل بانک بخودی خود بسته می شود، به مراقبت متصدی صندوق اجاره ای احتیاجی نخواهد بود، لذا مشتری باید مراقبت نماید که پس از خاتمه کار صندوق را قفل نموده و کلید را همراه ببرد، عواقب ناشی از سهل انگاری در قفل کردن درب، یا جاگذاشتن کلید بر روی صندوق به عهده وی می باشد و همچنین درصورتیکه مشتری در مراجعه بعدی مشاهده نماید که صندوق به علت سهل انگاری بازمانده، دلیل بر آن است که در مراجعه قبلی، صندوق را قفل ننموده است. بدیهی است در این مورد هیچگونه ادعایی علیه بانک مسموع نخواهد بود. ضمناً قفل صندوق را می توان با تقاضای مشتری و با پرداخت هزینه مربوط درحضور او تعویض نمود، تعویض قفل منوط به تحویل کلید مشتری بطور سالم به بانک خواهد بود.


مدت اجاره و تعرفه صندوق اجاره ای

ماده 7) مدت اجاره صندوق یک سال تمام شمسی از تاریخ انعقاد قرارداد می باشد، تجدید آن برای سنوات بعد، منوط به موافقت بانک خواهد بود. مضافاً برای هر مدت کمتر از یک سال که مشتری بعد از انقضای مدت اجاره از صندوق استفاده کند، برابر اجاره بهای یک سال، طبق تعرفه ای که در آن مقطع رسمیت دارد، دریافت خواهد شد.

تبصره: چنانچه مشتری پیش از سررسید، صندوق را تخلیه نماید، بقیه مال الاجاره پس داده نخواهد شد.


ماده 8) اجاره بها و ودیعه سالانه صندوق عند الاقتضاء در هر سال یکبار از طرف بانک تجدیدنظر می گردد و تعرفه مربوط به واحدها ابلاغ خواهد شد.

اجاره بهای سالانه باید قبلاً پرداخت شود. چنانچه مشتری مایل باشد اجاره صندوق پس از خاتمه مدت تجدید شود، در صورت موافقت بانک با تجدید اجاره، بانک حق دارد اجاره بهای یک سال دیگر را طبق تعرفه ای که در آن موقع رسمیت خواهد داشت، از حساب وی رأساٌ و بدون نیاز به حضور مشتری، در زمان تمدید قرارداد یا پس از آن، با رعایت سایر بندهای این آیین نامه برداشت نماید.

تبصره1: در صورت تأمین وجه اجاره بهای سالانه و عدم انصراف مشتری از تمدید قرارداد اجاره صندوق، قرارداد مذکور با نظر بانک سالانه تمدید خواهد شد.


تبصره 2: در صورت عدم پرداخت اجاره بها در موعد مقرر یا عدم تأمین وجه در حساب مربوطه و یا عدم امکان برداشت از حساب به دلایل مختلف منجمله تأمین و توقیف از سوی مراجع قضایی و نظایر آن، مبلغی به علت تأخیر در پرداخت به ذمه مشتری قرار خواهد گرفت که وی متعهد است علاوه بر پرداخت اجاره بها، نسبت به پرداخت وجه التزامی معادل....... درصد طبق تعرفه بانک اقدام نماید و بانک حق دارد علاوه بر اجاره بها، مبلغ مورد تعهد مذکور را نیز مطالبه و یا از موجودی حسابهای مشتری برداشت نماید.


ماده 10) مشتری باید در زمان انعقاد قرارداد علاوه بر مال الاجاره یکسال، مبلغی به عنوان ودیعه سپرده صندوق بابت (سپرده مال الاجاره، سپرده بهای قفل و کلید و سپرده هزینه های احتمالی) طبق تعرفه به بانک پرداخت نماید. بانک نیز در هر موقع که ضرورت ایجاب کند حق و اختیار دارد بدون انجام هیچگونه تشریفاتی از سپرده مزبور برداشت نموده و بابت هزینه های تودیع نشده صندوق کارسازی نماید، مشتری حق هیچگونه اعتراضی به عمل بانک را نخواهد داشت . ودیعه سپرده صندوق درصورتیکه استفاده نشود و مشتری هیچگونه بدهی به بانک نداشته باشد، در پایان مدت اجاره پس از اخذ کلید صندوق عیناً به مشتری مسترد خواهد شد.


ماده 11) درصورتیکه مشتری تا ده روز پس از انقضای مدت اجاره با پرداخت اجاره بها، تجدید اجاره ننماید یا شرایط تمدید را از حیث تامین وجوه فراهم نکند یا اینکه صندوق را تخلیه نکرده و کلید آن را تحویل ندهد، بانک حق و اختیار دارد به یکی از طرق ذیل اقدام کند:

الف) درصورتیکه مشتری در حساب سپرده قرض الحسنه جاری یا پس انداز و یا کوتاه مدت خود موجودی داشته باشد، بانک معادل اجاره بهای یک سال آینده و همچنین مابه التفاوت ودیعه صندوق را به نرخ تعرفه ای که در آن موقع رسمیت دارد، از موجودی مزبور برداشت نموده و رسید آن را به نشانی مشتری که به بانک داده است، ارسال نماید.


ب) چنانچه مشتری در حساب های خود موجودی نداشته باشد، بانک از محل ودیعه سپرده صندوق (سپرده مال الاجاره موضوع ماده 10)، اجاره بهای یک سال را بابت اجاره سال بعد برداشت نموده و رسید آن را به نشانی مشتری ارسال می دارد. ضمناً مراتب را به منظور تعیین تکلیف صندوق از نظر تجدید اجاره یا تخلیه و تحویل آن برای دوره آتی به مشتری ابلاغ می نماید.


تبصره: چنانچه پس از برداشت اجاره بها و اطلاع آن به مشتری (موضوع بند ب این ماده) ، مشتری قرارداد اجاره را با پرداخت سپرده مال الاجاره (مابه التفاوت ودیعه سپرده صندوق) تجدید نکند و یا صندوق را تخلیه ننماید و در نتیجه در اجرای ماده (9) آیین نامه، بیش از ده ماه(از تاریخ انقضای قرارداد) تأخیر رخ دهد، در ماه یازدهم طی نامه اداری که به آخرین نشانی مشتری ارسال خواهد شد، به مشتری اخطار می شود که چنانچه تا انقضای دو ماه از تاریخ صدور نامه، اجاره را تجدید یا صندوق را تخلیه ننماید و کلید آن را به بانک تحویل ندهد. بانک طبق مواد 12، 13 و 14 این آیین نامه عمل خواهد نمود.


ماده 12) بانک حق دارد پس از انقضای مدت مذکور در ماده 11 با حضور نماینده مرجع قضایی ذی صلاح و کارکنان خود (نماینده مدیریت های امور بازرسی و امور شعب استان تهران/استانها، رئیس یا معاون شعبه، رئیس دایره صندوق ) قفل صندوق مشتری را شکسته و از محتویات آن با ذکر مشخصات کامل که صورت مجلس آن به امضای اشخاص فوق الذکر خواهد رسید، صورت برداری نموده و محتویات صندوق را در محل دیگری نگهداری می کند. مشتری حق هیچگونه ادعا و اعتراضی را از هر جهت و بابت نسبت به عمل و اقدام بانک نخواهد داشت.


ماده 13) پس از بازگشایی صندوق و صورت برداری از محتویات آن بشرح ماده 12، بهای کلیدها و قفل و همچنین سایر هزینه های مربوط به خسارت وارده به صندوق از حساب ودیعه صندوق تسویه می گردد. مشتری هر موقع که برای دریافت اموال خود مراجعه کند، باید علاوه بر پرداخت اجاره بهای عقب افتاده صندوق، همچنین حق الحفاظه اموال خویش را به میزانی که بانک تعیین می نماید، به انضمام مبالغی که به علت تأخیر در تأدیه مالاجاره و حق الحفاظه به عهده و ذمه وی قرار گرفته است، به بانک پرداخت کند. نرخ حق الحفاظه طبق تعرفه زمان تسویه حساب معادل نصف نرخ اجاره بهای صندوقی که مشتری در اختیار داشته است، خواهد بود.


تبصره: چنانچه صندوقی که به ترتیب فوق گشوده شود، خالی باشد، پس از تنظیم صورت مجلس، حساب طرفین تسویه شده تلقی می گردد و روابط مشتری بابانک از حیث صندوق مزبور قطع خواهد شد.

ماده 14) بانک حق و اختیار دارد هر موقع که مجموع بدهی های عقب افتاده مشتری در حدود نصف بهای تخمینی اشیایی شود که طبق ماده 12 از صندوق مشتری خارج گردیده، اشیاء مزبور را از طریق مزایده به فروش رسانیده و مطالبات خود را از حاصل فروش برداشت نماید و درصورت وجود مازاد، آن را در حساب مانده مطالبه نشده بنام مشتری نگهداری کند.


شرایط اجاره :

ماده 15) مشتری برای اجاره صندوق باید مدارک مشروحه ذیل را امضاء و به بانک تسلیم کند.

الف- برگ درخواست اجاره صندوق (تقاضای کتبی مشتری) حاوی مشخصات کامل، شغل، نشانی و شماره تلفن متقاضی (ارائه شناسنامه و کارت ملی جهت تطبیق مشخصات مشتری الزامی است)

ب- امضای قرارداد صندوق های اجاره ای بعنوان قبول شرایط بانک

ج – نمونه امضاء و ارائه عکس

د- چنانچه شخص حقوقی متقاضی اجاره صندوق باشد، می بایست رونوشت مصدق اساسنامه، و روزنامه رسمی حاوی آگهی ثبت شرکت، همچنین آخرین آگهی مربوط به معرفی مدیر یا مدیران مؤسسه را به بانک تسلیم کند.

ماده 16) بانک پس از قبول درخواست، صندوق اجاره ای با قید شماره صندوقی که واگذار شده به مشتری تسلیم می نماید.

ماده 17) درصورتی که مشتری بیسواد و یا روشندل باشد، شخصی که مورد اعتماد متقاضی صندوق است، مفاد شرایط عمومی را برای وی قرائت می نماید. درصورت قبول شرایط عمومی و تعهدنامه، اوراق بایستی به تأیید، امضا و اثر انگشت وی برسد. چنانچه مشتری سواد نداشته و یا نتواند امضاء کند بایستی نمونه مهر خود را در روی برگ نمونه امضاء به بانک بدهد و درصورتیکه مهر مشتری مفقود شود، مشتری باید نمونه مهر جدید خود را به بانک تسلیم کند.

تبصره: درخواست تغییر نمونه مهر که به منزله قبول مسئولیت های ناشی از فقدان مهر قبلی خواهد بود، می بایست علاوه بر ارائه مهر جدید و اثر انگشت صاحب صندوق توسط شخص ثالثی که مورد تأیید طرفین (بانک و مشتری) باشد، امضاء گردد.

ماده 18) مشتری حق دارد در کلیه ساعات اداری به محل صندوق اجاره ای مراجعه نموده و پس از تکمیل و امضای پروانه ورود و تسلیم آن به مسئول مربوطه به صندوق خود سرکشی نماید.




بازگشت | Web Statistics