امروز: پنج شنبه، 9 فروردین 1403
09/16 1399

   

گروه بازارپول - بررسی جدیدترین آمارهای حسابرسی شده و نشده بانکی نشان می دهد که ريشه اصلي كاهش درآمدهاي مشاع سهم بانك ها،همچنان در دو مقوله بالا بودن نرخ سود سپرده ها و توقف و ركود منابع جمع آوري شده در سرفصل هايي مانند مطالبات غير جاري راكد و دارايي هاي مصادره خلاصه می شود. به عبارت ديگر بايد روزانه براي منابع جمع آوري شده بطور مستمر سود پرداخت کرد، در حالي كه منابع در بخش تخصيص دچار سكون و عدم كارايي شده و شناسايي درآمد متناسب متوقف شده است.


در سال های اخیر مشكل بانك ها در اين است كه عمده و بعضا بيش از 100درصد دريافتي به سپرده گذاران بازگردانده مي شود. در حالي كه اصوال بايد در سقف حق الوكاله مصوب(3درصد) عايدي بانك ها باشد.

نكته مهم در كيفيت اين عايدي پرداختي به سپرده گذاران نقد و در پايان هر ماه است، در حالي جايگزين آن اگر ريسك نكول نداشته باشد در سررسيد اقساط تسهیلات و اغلب در مقاطع يك ساله است. با توجه به شرايط ركودي بسياري از تسهیلات فقط تمديد و استمهال مي شوند. به عبارت ديگر دريافتي بانك ها از كيفيت لازم برخوردار نيست، و با مشكل دار شدن يك پرونده تسهیلاتی بخش قابل توجهي از عايدي بانك ها به مخاطره مي افتد.

بررسی های زیر حاکی از آن است ميزان شناسايي درآمد بانك ها از محل اعطاي تسهیلات چقدر بوده است.

جمع درآمدهای مشاع و سهم هر بانک از درآمدهای مشاع شامل حق الوکاله
درآمدهای غیر مشاع و جمع درآمدهای هر بانک:

 


در كشور ما تعداد كل شعب و باجه هاي بانكها و موسسات اعتباري غير بانكي به ترتيب 21583 و 2445 است. جمعيت بالای 18 سال كشور براساس آمارهاي موجود 59654747 نفر است. بطور تقريبي به ازاي10 هزار نفر بالای 18 سال 1.86 شعبه بانك دولتي و تقريباً به ازاي هر 10 هزار نفر بالای 18 سال 1.75 شعبه بانك خصوصي ، و دركل نظام بانكي ايران تقريبا به ازاي هر 10 هزار نفر بالای 18 سال 3.6 شعبه بانكي فعال است. تمركز شعبه ها در بانكهاي دولتي تجاري بيشتر از ساير گروههاست. در سالهاي اخير بانكها در جهت كاهش هزينه ها و همچنين گسترش بانكداري الكترونيك تصميم به كاهش شعب خود کردند.

كاهش تعداد شعب بانكهاي دولتي در سال اخير و سال جاري بيشتر نشات گرفته از سياستهاي دولت در جهت مصالح نظام بانكي است. با ادغام بانكهاي وابسته به نيروهاي مسلح )حكمت ايرانيان-انصار-قوامين-مهر اقتصاد- موسسه كوثر( در بانك سپه تعداد شعب نظام بانكي بيشتر كاهش خواهد يافت. این مسئله در کاهش هزینه های نظام بانکی تاثیر بسزایی خواهد داشت.


.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود