امروز: جمعه، 31 فروردین 1403
06/7 1399

گروه بازارپول- این نخستین باری نیست که در ارتباط با دارایی بانک مرکزی ایران در شرکت "کلیراستریم" علیه بورس آلمان شکایت می‌شود. آمریکا از بورس آلمان درخواست کرده است تا موجودی بانک مرکزی ایران را به عنوان غرامت به آن کشور منتقل کند.

شرکت خدمات مالی "کلیراستریم" که دفتر مرکزی‌اش در کشور لوکزامبورگ قرار دارد، یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بورس آلمان، "دویچه بورزه" به شمار می‌آید. این شرکت چندین بار با خواست آزادسازی دارایی بانک مرکزی  جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو بوده است.

آخرین نمونه آن، درخواست مجدد شاکیان آمریکایی برای تحویل این پول به عنوان غرامت به بازماندگان و خویشاوندان دو حمله تروریستی در کنیا و تانزاینا است.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از فرانکفورت به مشاجره قدیمی بین بورس آلمان و شاکیان پرونده حملات تروریستی سال ۱۹۹۸ به کنیا و تانزانیا پرداخته است. مشاجره‌ای بر سر میلیاردها دلار پول.


شاکیان این پرونده مجددا خواستار دریافت هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار غرامت و همچنین خواستار جبران خسارت ناشی از دیر کرد پرداخت این پول شده‌اند.

شاکیان پرونده حملات تروریستی سال ۱۹۹۸ به تانزانیا و کنیا بار دیگر پرونده خود را در دادگاهی در نیویورک به جریان انداخته و خواستار اجرای آن شده‌اند.  شکایت متوجه شرکت خدمات مالی "کیلراستریم" است. دست‌اندرکاران بورس آلمان ادعای پرداخت خسارت از سوی دادگاه نیویورک را بی اساس می‌دانند.

موضوع چیست؟

موضوع بر سر حکم دادگاهی در آمریکا در سال ۲۰۱۴ است. 

شاکیان پروندهیاد شده با عزیمت از حکم دادگاه  در سال ۲۰۱۴، خواستار دریافت هشت میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار پول از بورس آلمان شده‌اند.

حدود ۵ میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در بورس آلمان (در کلیراستریم) بلوک شده است. اکنون، دادگاهی در نیویورک مجددا خواستار پرداخت این پول همراه با سود بانکی آن به‌اضافه پرداخت خسارت شده است.

این در حالی است که شکایت علیه "کلیراستریم" و درخواست آزاد کردن و انتقال این پول محدود به پرونده شاکیان یاد شده نمی‌شود.


در سال ۲۰۱۸ و پس از آنکه آمریکا با خروج خود از توافق  هسته‌ای، تحریم‌های گسترده مالی و اقتصادی علیه ایران را به اجرا گذاشت، ایران نیز خواستار رفع توقیف از دارایی‌های بانک مرکزی در بورس آلمان شد.

مسئولان شرکت "کلیراستریم" اعلام کرده‌اند که رفع توقیف از این پول تنها بر بستر یک تصمیم قضایی و با رعایت وظایف تعریف شده این شرکت خدمات مالی ممکن است.

شرکت "کلیراستریم" عملا با نگهداری اوراق بهادار امر تراکنش‌های مالی بین مشتریان خود در عرصه خرید و فروش کالا را ممکن می‌سازد.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود