امروز: چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403
05/5 1399

گروه بازارپول - بخش عمده هزینه بانک ها هزینه های عمومی اداری و فروش شامل هزینه های پرسنلی، هزینه اجاره مكان شعب و... است كه روندي فزاینده بی ارتباط با عملكرد و كارایی بانک ها را دنبال می كند.  

از سوي ديگر هزینه ذخیره مطالبات مشكوک الوصول كه متناسب حجم تسهيلات اعطایی بانک ها است نيز بخش ديگري از هزينه ها را نشان مي دهد. مقایسه دو جدول(جمع درآمدها و جمع هزینه ها) سودآوری بانک ها را نشان می دهد.


ساختار درآمد و بازدهي و دارایي بانکها  

با توجه به جدول زیر در مورد سود هر سهم، نكات زیر قابل توجه می باشد: اطلاعات و داده های برخی بانكها در این جدولها مربوط به صورتهای مالی حسابرسی نشده است.

سود خالص میلیارد ریال و سود خالص هر سهم ریال
 


جمع درآمدهای مشاع و سهم بانک از درآمدهای مشاع( شامل حق الوکاله)



اين اطلاعات میزان شناسایی درآمد بانک ها از محل اعطای تسهيلات است. مشكل بانک ها در این است كه عمده و بعضا بیش از 100 درصد این دریافتی به سپرده گذاران بازگردانده می شود. در حالی كه اصولا باید در سقف حق الوكاله مصوب يعني 3 درصدعایدی بانک ها باشد.


نكته مهم در كیفیت این عایدی پرداختی به سپرده گذاران نقد در پایان هر ماه است، در حالی جایگزین آن اگر ریسک نكول نداشته باشد در سررسید اقساط تسهيلات و اغلب در مقاطع یک ساله است. با توجه به شرایط ركودی بسیاری از تسهيلات فقط تمدید و استمهال می شوند. به  عبارت دیگر دریافتی بانک ها از كیفیت لازم برخوردار نیست، و با مشكل دار شدن یک پرونده تسهيلاتي بخش قابل توجهی از عایدی بانک ها به مخاطره می افتد.


ریشه اصلی كاهش درآمدهای مشاع سهم بانک، نخست به بالا بودن نرخ سود سپرده ها مربوط می شود و دوم توقف و ركود منابع جمع آوری شده در سرفصل هایی مانند مطالبات غیر جاری راكد و دارایی های مصادره شده است.

 به عبارت دیگر باید روزانه براي منابع  جمع آوری شده بطورمستمر سودپرداخت کرد. در حالی كه منابع در بخش تخصیص دچار سكون و عدم كارایی شده و شناسایی درآمد متناسب متوقف شده است.

درآمدهای غیر مشاع و جمع درآمدهای هر بانک(میلیارد ریال)


جمع هزينه ها ميليارد ريال

 

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود