امروز: سه شنبه، 29 اسفند 1402
04/14 1399

گروه بازار پول- در حاشیه نود و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تفاهم نامه همکاری «ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت های بخش خصوصی به بازار سرمایه» بین اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران، جامعه حسابدارن رسمی، شرکت بورس و اوراق بهادار تهران و شرکت فرا بورس ایران به امضا رسید.

به گزارش روابط عمومي بانك رفاه به نقل از (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند طی سخنانی در نود و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، با بیان این مطلب اظهار داشت: خوشبختانه با پیگیری های انجام شده در این زمینه اقدامات مهم و ارزشمندی انجام شده است.
وی افزود: ایجاد پنجره واحد صدور مجوز های شروع کسب و کار یکی از این اقدامات بود که طول زمان فرآیند صدور مجوز ها را از ۷۲.۵ روز به سه روز کاهش داد.
دژپسند گفت: در حال حاضر در سامانه G4B (درگاه ملی مجوز های کشور) زمان صدور مجوز ها از ۵۵ روز در تیر ماه ۱۳۹۸ به چهار روز در اردیبهشت ۱۳۹۹ کاهش یافته است که این دست آورد بسیار خیره کننده و تحولی اساسی محسوب می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تبریک روز ملی صنعت و معدن به فعالان این عرصه راهبردی، ابراز امیدوارم کرد، روزی فرا برسد که عزیزان فعال در این بخش، بدون دغدغه فعالیت کنند و جامعه ایران نیز از برکات آن بهره مند شود.

دکتر دژپسند گفت: یکی از اقدامات دیگر، کارهای انجام شده در رابطه با تسهیل پذیرش شرکت ها در بازار سرمایه بود. از جمله اقدامات بعمل آمده در این زمینه کاهش مدت زمان لازم برای ثبت شرکت ها در سازمان بورس است که با همکاری در خور توجه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تفاهم نامه آن سازمان با سازمان بورس و اوراق بهادار، این مدت به طور قابل توجهی کاهش یافت.

وی افزود: همچنین با پیگیری های بعمل آمده برای بهبود محیط کسب و کار، تشکیل دادگاه ویژه تجاری توسط قوه قضائیه است که با پیگیری جدی وزارت اقتصاد و همکاری قابل تقدیر این قوه انجام گرفت.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: باید برای بهبود فضای کسب و کار، نظارت پسینی را جایگزین نظارت پیشینی کنیم.
دژپسند افزود: این روند باید در سایر زمینه ها ادامه یابد، چرا که مجموع این اقدامات اثر بسزایی در تحقق جهش تولید داشته و قدرت رقابت پذیری کشور با کشور های منطقه را ارتقاء خواهد داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه اظهار داشت: گمرک از طریق تسهیل فرایند تجارت خارجی هم محرک تولید در کشور و هم روان ساز صادرات و واردات است.
وی افزود: بحمدالله با تلاش های صورت گرفته گمرک جمهوری اسلامی ایران در راستای تسهیل تجارت خارجی عملکرد خوبی در حذف کنترل‌های فیزیکی و مزاحم داشته است.
دژپسند گفت: پیاده سازی گمرک هوشمند بطور جدی در دستور کار گمرک است که انشاالله کامل خواهد شد. این مهم سبب تسهیل تجارت کالاها و خدمات در کشور می شود.
وزیر اقتصاد در ادامه با بیان اینکه حمایت از تولید بدون توجه به محیط کسب و کار ابتر خواهد ماند، گفت: در این رابطه آنچه به عنوان یک مبنا می تواند مورد توجه قرار گیرد؛ بهبود فضای کسب و کار با در نظر گرفتن مراحل پسینی و پیشینی تولید در کشور است. البته این تنها خاص بخش صنعت و معدن نیست بلکه یک ضرورت برای همه بخش های اقتصاد است.
وی اظهار داشت: پیشرفت فناوری از عوامل مهم توسعه صنعت و معدن است، فناوری های نوین منجر به افزایش میزان اکتشافات و ذخایر معدنی و مهمتر از همه دوری از خام فروشی، تولید محصولات تحول یافته و متناسب با شرایط روز و در نهایت افزایش بهره وری می شود.
وزیر اقتصاد گفت: بر اساس مصوبه‌ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوای سه گانه، ورود سازمان امور مالیاتی کشور به پرونده‌ سال‌های ما قبل ۱۳۹۸ شرکت‌هایی که در سال جاری در بورس پذیرش می‌شوند ممنوع است، لذا با این مصوبه، امکان تامین مالی از طریق بازار سرمایه برای بنگاه های بیشتری فراهم شد.
دژپسند تصریح کرد: از رییس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران می خواهم در قالب کارگروهی با مشارکت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، موضوع واگذاری تصدی گری و عاملیت ها از جمله، تخلیه، بارگیری، جابجایی و ... به بخش خصوصی را پیگیری کرده و نتایج را نیز در جلسات آتی شورا اعلام نماید.

وی تاکید کرد: همچنین گمرک هوشمند (به معنای واقعی کلمه) رو نمایی شود به نحوی که فعالان اقتصادی هیچ نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت خدمات از گمرک را نداشته باشند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد: بورس املاک، مستغلات و امتیازات در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد. این اتفاق گام بلند و اساسی در راستای تعمیق بازار سرمایه، تنوع ابزارهای تامین مالی و شفافیت قیمت ها در یک بستر رقابتی است.
وی افزود: با نقش آفرینی سازمان بورس و اوراق بهادار توانستیم کار را جلو ببریم و روز هشتم تیر (یکشنبه هفته جاری) موفق شدیم اولین جلسه هیات موسسان این بازار را برگزار کنیم.
دژپسند گفت: بنیاد شهید و امور ایثارگران، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان تامین اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی و .. از جمله دستگاه های دولتی و نهاد های عمومی هستند که برای عرضه اموال و مستغلات خود و همکاری در راه اندازی این بورس اعلام آمادگی کرده اند.
وی تصریح کرد: سعی ما این است که طبق برنامه ریزی های انجام شده، تا پایان تیر ماه سال جاری، تعداد روز های عرضه اولیه سهام شرکت های بورسی از یک روز به دو روز در هفته افزایش یابد.
این گزارش حاکی است، در حاشیه نود و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی، تفاهم نامه همکاری «ایجاد پنجره واحد برای ورود شرکت های بخش خصوصی به بازار سرمایه» بین اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی ایران، جامعه حسابدارن رسمی، شرکت بورس و اوراق بهادار تهران و شرکت فرا بورس ایران به امضا رسید.
بنا بر این گزارش، این تفاهم نامه با هدف ایجاد یک درگاه ارتباطی واحد برای ارزیابی، اقدام و پایش تأمین مالی شخصیت های حقوقی بخش خصوصی از محل بازارهای سرمایه و بدهی کشور، با تمرکز بر بازارهای تحت نظارت شرکت بورس اوراق بهادار تهران و شرکت فرابورس ایران، امضا شد.
بنا بر این تفاهم نامه طرف های امضا کننده، حداکثر تلاش خود را در جهت تحقق اهداف تفاهم نامه و مسئولیت های خود بکار می بندند تا با توجه به جایگاه قانونی و اقتصادی و سطح دسترسی خود، همراهی سایر شخصیت های حقیقی و حقوقی مرتبط با پیشبرد هدف تفاهم نامه را جذب نمایند.

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود