امروز: جمعه، 10 فروردین 1403
03/26 1399

گروه بازارپول - بانک مرکزی در حالی سود سپرده های بانکی را با مقرراتی سخت گیرانه وضع می کند که بعضا در هلدینگ های بانکی و بیمه ای برخی گروه ها در حال رد و بدل کردن سود سپرده ها بالاتر از آنچه تصویب شده، هستند.

صورت های مالی حسابرسی شده برخی بیمه های وابسته به بانک ها که اخیرا منتشر شده از ارقام بیش از رقم مصوب سود سپرده در شورای پول و اعتبار پرده برداشته است. بنابراین به نظر می رسد که افتتاح سپرده در بانک های هم خانواده امتیازی دو سر برد است که هم افتتاح کننده حساب سودهای خاص دریافت می کند و هم سهام دار علاوه بر دریافت سود سهام از مزیت های جانبی برخوردار است.

در این میان به نظر می رسد که مقررات شورای پول و اعتبار برای افراد حقیقی نگارش می شود چراکه سپرده گذاران بزرگ حقیقی و حقوقی امتیازات خود را از بانک ها به دست می آورند.

شورای عالی بانک‌ها و موسسات اعتباری تصمیم گرفت، سپرده بانکی بلند مدت را از (اول اردیبهشت۹۹)با سود بیشتر از نرخ ۱۵ درصد افتتاح نکند.

 شورای عالی بانک ها توافق کردند دیگر در هیچ بانکی سپرده‌ای با سود بالای ۱۵ درصد افتتاح نشود ضمن آنکه نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت کمتر از ۶ ماه نیز ۸ درصد خواهد بود.

براساس این تصمیم بانکی ها، حساب‌های پشتیبان به طور کامل همچنان ممنوع بوده و هیچ بانکی مجاز به داشتن حساب پشتیبان نمی‌باشد. ضمن آنکه طبق بخشنامه بانک مرکزی، پرداخت سود روزشمار نیز کماکان ممنوع خواهد بود.

پرداخت هر وجهی در زمان افتتاح سپرده ها، به عنوان علی الحساب و یا پیش پرداخت سود ممنوع است.در مورد سپرده‌های بلند مدت یکساله نیز مقرر شده که نرخ سود این سپرده‌ها از تاریخ ۱ اردیبهشت ۹۹ معادل ۱۵ درصد افتتاح شود و سپرده‌های موجود تا سررسید طبق قرارداد عمل نماید.از فردا دوشنبه (اول اردیبهشت)نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت بانک‌ها، ۸ درصد تعیین و اعمال گردد سپرده‌های کمتر از ۶ ماه نیز مشمول این طرح باشد.بانک‌ها می‌توانند سپرده‌های ۶ ماهه و بالاتر با نرخ ۱۱ درصد تعیین و اعمال نمایند.

نمونه هایی از سودهای پرداختی که در گزارشات رسمی منتشر شده است .

.

ارسال نظر

نام:*
ایمیل:*
متن نظر:
کد امنیتی: *
عکس خوانده نمی‌شود